Udają funkcjonariuszy CBŚP i przedstawicieli różnych instytucji

  • 20.12.2019, 11:45 (aktualizacja 20.12.2019, 12:12)
  • podkom. Agnieszka Goguł
Udają funkcjonariuszy CBŚP i przedstawicieli różnych instytucji Pixabay

Podziel się:

Oceń:

Na terenie powiatu zgorzeleckiego doszło do kilku oszustw oraz kilkunastu prób wyłudzenia pieniędzy.

Policyjne działania profilaktyczne sprawiają, że coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają oszuści i jak nie stać się ich ofiarą. Dzięki ostrzeżeniom metody działania przestępców są znane i zdecydowana większość seniorów wykazuje się czujnością i nie daje się okraść, a o próbie oszustwa powiadamia policję.

Niestety wciąż zdarzają się przypadki, kiedy to w większej mierze osoby starsze padają ofiarą oszustów. Podobnie było w ostatnim czasie na terenie powiatu zgorzeleckiego. Do osób starszych najpierw dzwoniły osoby podające się za przedstawicieli różnych instytucji: banków, poczty i innych, celem uzyskania ich adresów zamieszkania. Następnie tego samego dnia, w kilku przypadkach, dzwoniła kobieta podając się za funkcjonariuszkę CBŚP i informowała, że ich pieniądze są zagrożone, a w cały proceder zamieszani są pracownicy banku. Informowała również, że jeżeli seniorzy chcą uratować swoje oszczędności to muszą wypłacić pieniądze i przekazać je policji. Aby uwiarygodnić swoją historię rzekoma funkcjonariuszka prosiła swoich rozmówców, aby nie rozłączając się wybrali na klawiaturze swojego telefonu numer na policję i potwierdzili, że rozmawiają z policjantką. Wtedy rozmowę przejmowała osoba współpracująca ze sprawcą, która potwierdzała wersję oszustki. Niestety presja czasu, zdenerwowanie seniorów spowodowało, że kilku z nich wypłaciło pieniądze i przekazało nieznanym osobom.Kolejna historia przedstawiona przez oszustów to między innymi: pilna potrzeba pożyczenia pieniędzy,  ponieważ jedna z osób najbliższych, wnuczek, córka, spowodowały zdarzenia drogowe i w celu uniknięcia więzienia muszą zapłacić np. kaucję, czy też opłacić adwokata, bądź też przewieść członka rodziny do prywatnej kliniki.

W każdym z tych przypadków seniorzy kierują się chęcią niesienia pomocy najbliższym, obawą przed utratą pieniędzy. Sprawcy to wykorzystują i tak manipulują rozmową, aby wzbudzić zaufanie seniorów, którzy pod presją czasu tracą czujność i niejednokrotnie zostają oszukani.

Pamiętajmy, że żaden funkcjonariusz policji nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom, czy przelanie ich na inny rachunek bankowy.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
– Przede wszystkim należy zachować ostrożność i czujność w kontaktach z obcymi.
– Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności. Nie przekazujmy pieniędzy nieznanym osobom.
– Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Zadzwońmy do kogoś z rodziny i zapytajmy, czy rzeczywiście ta osoba potrzebuje naszej pomocy. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
– W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta, zakończmy rozmowę telefoniczną! Rozłączmy się.  Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich i zadzwońmy na policję.

Zwykła ostrożność może uchronić nas przed utratą zbieranych latami oszczędności.

podkom. Agnieszka Goguł

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe