Projekt malowidła to nie tylko inicjatywa estetyczna, ale przede wszystkim element procesu resocjalizacyjnego. Tworzenie muralu wymagało zaangażowania, współpracy i odpowiedzialności. Osadzeni, pracując wspólnie, mieli okazję rozwijać umiejętności plastyczne, uczyć się organizacji pracy oraz współdziałania w grupie. Wybór motywu nie był przypadkowy. Tropikalny krajobraz, przedstawiający wodę, plażę i wyspy, miał wprowadzać w przestrzeń zamkniętą element spokoju i wyciszenia. To symboliczne oderwanie od codziennej rutyny i stresu, a jednocześnie próba wprowadzenia pozytywnego akcentu w otoczeniu funkcjonującym na co dzień w surowej rzeczywistości. Proces tworzenia muralu stanowił również formę zajęć terapeutycznych, podczas których sztuka pełniła rolę narzędzia wyrażania emocji i budowania poczucia sprawczości. Działanie takie wpisuje się w szersze działania resocjalizacyjne jednostki, mające na celu wspieranie osadzonych w procesie pozytywnych zmian i kształtowania postaw prospołecznych.
Powstały w Zakładzie Karnym w Zarębie mural jest przykładem na to, jak odpowiednio zaplanowane i prowadzone działania artystyczne mogą wpływać na poprawę klimatu jednostki penitencjarnej oraz wspierać wychowawczy wymiar odbywania kary.




Napisz komentarz
Komentarze