Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 15 czerwca 2025 23:04
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama

15 lat Kolei Dolnośląskich. Dziś rocznica pierwszego przejazdu

14 grudnia 2008 roku o godz. 4:15 z Kłodzka do Legnicy wyruszył pierwszy pociąg Kolei Dolnośląskich. Pięć pojazdów spalinowych obsługiwało wtedy kilkanaście połączeń w ciągu każdego dnia. Dziś, 15 lat później, ponad 80 pojazdów wykonuje 520 połączeń w ciągu 24 godzin.
15 lat Kolei Dolnośląskich. Dziś rocznica pierwszego przejazdu

W 2007 roku Sejmik Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę dającą zgodę na powołanie spółki Koleje Dolnośląskie. Idea zrodziła się w głowach urzędników Urzędu Marszałkowskiego w momencie, gdy jakość świadczonych na rzecz województwa usług kolejowych pozostawiała wiele do życzenia. Rok pomiędzy pojęciem uchwały a pierwszym kursem pociągu to okres ogromnej pracy pasjonatów, którzy doprowadzili tego, że na torach Dolnego Śląska pojawiły się biało-żółte pociągi.

– Rodzicami chrzestnymi Kolei Dolnośląskich są Agnieszka Zakęś i Wojciech Zdanowski – powiedział na Gali 15-lecia spółki Damian Stawikowski, prezes KD.

1000 pracowników, jedna misja

Agnieszka Zakęś do dziś jest Dyrektorem Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim. Wojciech Zdanowski w 2008 roku był Dyrektorem Wydziału Transportu tej instytucji. 

– Nie raz musiałam go wyganiać z biura późnym wieczorem, bo był wtedy świeżo upieczonym mężem – wspomina dyrektor Agnieszka Zakęś. Obecny wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski nigdy nie potwierdził, czy to “wyganianie” było skuteczne. 

Koleje Dolnośląskie w 2008 roku zatrudniały kilkadziesiąt osób. Dziś spółka ma już ponad 1000 pracowników. 

Jednym z kilkudziesięciu pracowników, którzy w 2008 roku pracowali w KD, jest Mariusz Liptak. To maszynista, który wraz z żoną Małgorzatą ruszył w dziewiczy rejs Kolei Dolnośląskich z Kłodzka do Legnicy. Rodzina Pana Mariusza ma kolejowe zacięcie, ponieważ w spółce pracuje jego syn i synowa. – Wnuk już też ma straszne parcie na pociągi – mówi dumny dziadek.

Gala 15-lecia

– Składam najserdeczniejsze życzenia z okazji 15. urodzin wszystkim pracownikom Kolei Dolnośląskich – powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa podczas Gali 15-lecia Kolei Dolnośląskich. 

Uroczystość miała miejsce w legnickim Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej. W jej trakcie Urząd Marszałkowski oficjalnie przekazał Kolejom Dolnośląskim sztandar spółki, a w przemowach przedstawicieli samorządu nie brakowało życzeń, podziękowań i wspomnień. Galę uświetnił występ kwartetu smyczkowego UpBeatQuartet. 

– W 2024 roku planujemy zwiększyć pracę eksploatacyjną o 2,2 mln kilometrów – powiedział podczas uroczystości Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Zadanie to tylko pozornie jest banalne. Zwiększenie pracy eksploatacyjnej o 2,2 mln kilometrów oznacza, że spółka wykona pracę większą, niż suma kilometrów pociągów regionalnych w województwie podlaskim. 

14,2 mln km to więcej niż łącznie przejeżdżają pociągi regionalne w województwach: lubelskim, lubuskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Nowe kierunki, coraz więcej pasażerów

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że w 16. roku działalności Kolei Dolnośląskich, z ich usług skorzysta 20 milionów pasażerów. Biało-żółte pociągi od grudnia 2023 roku kursują do Świeradowa-Zdroju i Nowej Soli, a w 2024 roku dojadą do Zielonej Góry i Karpacza. 

– Przejęliśmy od PKP 300 km linii kolejowych i konsekwentnie je przywracamy do ruchu pasażerskiego. To projekt na niespotykaną skalę w kraju, a m.in. dzięki tym działaniom blisko 200 tys. Dolnoślązaków odzyskało dostęp do połączeń pasażerskich – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego

Po liniach należących do województwa biało-żółte pociągi dojeżdżają do Świeradowa-Zdroju, Chocianowa, Bielawy czy Trzebnicy. Połączenia w ostatnich latach odzyskali także mieszkańcy Lubina i Sobótki.

Spółka w ostatnich pięciu latach zakupiła ponad 30 nowych pociągów. W Legnicy powstała także nowoczesna hala serwisowa. Łączna wartość inwestycji Kolei Dolnośląskich w ostatnich latach wynosi 1 mld zł.

 Dzięki staraniom marszałka Tymoteusza Myrdy dojedziemy wkrótce do Zielonej Góry. Wcześniej tylko marzyliśmy o Świnoujściu, a to marzenie zrealizowaliśmy w wakacje 2023 roku. Nie możemy się bać marzyć dalej i myślimy o kolejnych kierunkach – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, podczas Gali 15-lecia KD.

Kolej na Dolnym Śląsku została oceniona w ankietach Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu jako najlepsza w Polsce. Takiego wyboru dokonali sami podróżni.

Szczegółowe informacje o 15-leciu Kolei Dolnośląskich dostępne są na stronie https://15latkd.pl.



Podziel się
Oceń

ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
gry
głosowanie
Henryki 2025
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: xyzTreść komentarza: Imiona świętych, to niech noszą kościoły. Tak sobie myślę, że szkoła powinna uczyć, opierając się na faktach i nauce, i pośrednio sprawiać, by młodzi ludzie identyfikowali się ze swoim regionem i czuli dumę, że są Dolnoślązakami. I właśnie imię takiej lokalnej postaci, powinna nosić szkoła, bo to wiąże ją z regionem gdzie jest. Nadanie szkole imienia jakiegoś tam świętego, to pójście na łatwiznę, bo teoretycznie nie będzie budził kontrowersji (przecież każdy Polak to katolik, nie?), a że mamy w Radostowie świetną ochotniczą straż pożarną, no to nie trzeba było zbytniego wysiłku intelektualnego na patrona szkoły. To taka robota na odwal i po najmniejszej linii oporu. Czy np., co prawda nie bezpośrednio związany z Radostowem, ale z niedalekimi stronami, Caspar Schwenkfeld nie jest godzien by jego imieniem nazwać szkołę? Nikt o nim nie słyszał? To poszuka, kto to i skąd on. I właśnie o to chodzi. Tak wrasta się i identyfikuje ze swoimi okolicami. Pewnie znalazło by się jeszcze parę osób z historii naszych stron, godnych by ich imię nosiły szkoły.Data dodania komentarza: 15.06.2025, 19:16Źródło komentarza: Święty Florian patronem szkoły. Doniosła chwila w RadostowieAutor komentarza: KrystynaTreść komentarza: Miasto Lubań to Rynek i przyległe do niego ulice, Osiedle i reszta dzielnic traktowane są jako dodatek .Nie napiszę że ""Kiedyś "" to na nogach chodzili teraz jak nie ma samochodu to straży miejskiej nie widaćData dodania komentarza: 15.06.2025, 18:24Źródło komentarza: Nowy komendant Straży Miejskiej w Lubaniu. To była formalnośćAutor komentarza: xyzTreść komentarza: Ile kosztowało to lookowanie produktu? Ten tekst to nie informacja, tylko zawoalowany werbunek.Data dodania komentarza: 15.06.2025, 18:22Źródło komentarza: Trzydniowy program o prawdziwym wielbieniu BogaAutor komentarza: DorkaTreść komentarza: Twoim moczem cuchnie w całym Świeradowie.Data dodania komentarza: 15.06.2025, 17:40Źródło komentarza: Referendum w Świeradowie-Zdroju. Czy burmistrz straci stanowisko?
ReklamaPowiat Lubań
Reklama