Chodzi przede wszystkim o wyjaśnienie zapisu „wymaganego okresu doświadczenia i wiedzy, by spełnić warunki udziału w przetargu” na podstawie ostatnio przeprowadzonego przetargu na: „Przygotowanie i wydawanie na terenie miasta Lubań gorących posiłków dla podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubaniu w II półroczu 2013 roku” – numer ogłoszenia: 83381 – 2013r.
Przetarg ten wygrała firma „GASTRO- FAZA” ul. Jana Pawła II 5, 67-320 Małomice, której oferta wg zamawiającego odpowiadała wszystkim wymaganiom określonym w ustawie o przetargach publicznych oraz Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i została oceniona jako najkorzystniejsza, by świadczyć wysokiej jakości usługi w miejsce zlikwidowanej stołówki na ul. Bankowej 8 w Lubaniu
W powyższym przetargu czytamy, by wziąć udział należy:
„III.3.2) Wiedza i doświadczenie – Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku: Wykonawcy winni udokumentować posiadanie wiedzy i doświadczenia poprzez wykazanie, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie) realizowali lub realizują usługi, których przedmiotem było/jest przygotowanie i wydawanie gorących posiłków w ilości co najmniej 50 dziennie.(…) W przypadku gdy podmiotami, na rzecz których świadczone były/są usługi, są osoby fizyczne wykonawca musi wykazać średnią arytmetyczną ilość posiłków dziennie, przeliczoną za okres ostatnich 3 miesięcy przez upływem terminu składania ofert.(…).”
„III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.”
Firma GASTRO-FAZA pani Karoliny Sieniuć, która wygrała przetarg – rozpoczęła działalność gospodarczą dopiero 29 kwietnia 2013r. – załącznik nr 1. Wówczas został jej nadany NIP i Regon, co oznacza, że ta Pani nie prowadziła wcześniej firmy. Zasadniczym pytaniem jest, jak przedsiębiorcy chcący brać udział w kolejnych przetargach miejskich mają interpretować stwierdzenie, że okres doświadczenia, może być krótszy niż 3 lata? Czy w takim razie, wystarczające będzie jeśli na 30 dni przed wymaganym terminem złożenia oferty wystarczy założyć firmę, żeby posiadać już wymaganą wiedzę i doświadczenie, jak to uczyniła firma GASTRO-FAZA?
Wiele firm gastronomicznych nie odważyło się złożyć swojej oferty, gdyż funkcjonuje zaledwie rok na rynku. Firmy te, jak i wszyscy byli klienci stołówki z ulicy Bankowej, nie mogą uwierzyć, że tak krótki okresu jak 30 dni, wystarczył by udowodnić swój profesjonalizm i doświadczenie w przygotowywaniu wysokiej jakości posiłków. Ogólnie ciężko jest ocenić firmę, która funkcjonuje tak krótki okres, nawet gdyby jej właściciel pracował wiele lat w innej, zarządzanej przez inny podmiot gospodarczy. Ponieważ większym ryzykiem jest pracować jako przedsiębiorca na swój rachunek, niż u kogoś innego. Dlatego jak firma działająca tak krótko jak GASTRO-FAZA może udowodnić swoje doświadczenie i wiedzę w przygotowywaniu, i obsłudze 50 posiłków dziennie, by móc świadczyć w sposób profesjonalny usługę z przetargu? Jak można udowodnić stabilność finansową oraz przedstawić zaświadczenia o wykonywanych usługach, jeśli nie ma się stworzonej własnej historii firmy? Zwracam uwagę, że współpraca z tak młodą firmą obarczona jest niestety wysokim ryzykiem, stąd zasadnym wydaje się wymagany dłuższy okres doświadczenia i funkcjonowania na rynku gastronomicznym. Zwłaszcza, że gwarantowało się mieszkańcom, że będą świadczone usługi gastronomiczne na wysokim poziomie w miejsce zlikwidowanej stołówki z Bankowej 8 w Lubaniu.
Co istotne pod tym samym adresem co firma GASTRO-FAZA Karoliny Sieniuć zarejestrowane są dwie firmy gastronomiczne: „TEMIR” Teresy Sieniuć i „TEMIR” Mirosław Sieniuć (od 1999r. do lutego 2013r. działające jako spółka cywilna „TEMIR” S.C. Teresa i Mirosław Sieniuć) – załącznik nr 2 i 3. Firmy te działają wiele lat na rynku, jednak nie wystartowały w przetargu. Czy może w takim razie, dla MOPS w Lubaniu wystarczyło doświadczenie i wiedza kogoś z rodziny prowadzącego działalność gospodarczą z dziedziny gastronomii, by spełnić wymogi z ogłaszanego przetargu?? Tyle, że zgodnie z obowiązującymi przepisami musiałoby chyba powstać konsorcjum takiej firmy rodzinnej?? Tutaj jednak nie startowała firma „TEMIR” z „GASTRO-FAZA” w przetargu, a jedynie młoda firma zarejestrowana od 30 dni. Nawet praca w „rodzinnej” firmie, jeśli nie było się współwłaścicielem nie powinno wystarczyć by móc spełnić wymaganiom zawartym w przetargu.
Wszystkie powyższe informacje, które są dostępne publicznie, budzą wiele niejasności i zastrzeżeń przede wszystkim co do rzetelności przeprowadzanego przetargu i wymaganego udokumentowanego doświadczenia funkcjonowania firmy by w nim startować. Dlatego w imieniu wszystkich firm gastronomicznych, jak i mieszkańców korzystających wcześniej z stołówki z ul. Bankowej 8 w Lubaniu, zwracam się z prośbą o udzielenia wyjaśnienia jak na przyszłość odczytywać możliwości krótszego okresu wymaganego doświadczenia, by móc startować w przetargach organizowanych przez MOPS w Lubaniu oraz czy firma GASTRO-FAZA spełniła wymagane kryteria mimo, że została zarejestrowana 29 kwietnia 2013r., czyli zaledwie miesiąc przed ustalonym terminem przetargu.
Z poważaniem:
Robert Daszkiewicz
Do wiadomości:
Radni Miasta Lubań
Mieszkańcy miasta Lubań
Napisz komentarz
Komentarze