Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 15 grudnia 2024 13:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Organizacja lokalnych festynów a podatki

Jako że okres wakacyjny to czas organizowania dużej ilości festynów, Izba Skarbowa we Wrocławiu we współpracy z Izbą Celną we Wrocławiu przygotowały materiał informacyjny dla organizatorów lokalnych festynów, który posłużyć ma prawidłowemu wypełnianiu obowiązków podatkowych związanych z tego rodzaju działalnością.


Organizacja lokalna podczas organizowanego przez siebie festynu może uzyskiwać środki finansowe z różnych źródeł, min. ze sprzedaży lokalnych wyrobów (np. domowego ciasta), alkoholu (w tym alkoholu własnej produkcji), jak również z loterii fantowej (ze sprzedanych losów), licytacji i ze zbiórek publicznych. W trakcie festynów mogą być również organizowane zawody sportowe z wygranymi, które w pewnych sytuacjach mogą oznaczać dla organizatora obowiązki podatkowe. Każda taka działalność wiąże się z określonymi obowiązkami podatkowymi. Będą one polegały przede wszystkim na ewidencjonowaniu dochodów oraz ich wykazaniu i rozliczeniu w urzędzie skarbowym, natomiast z reguły, z uwagi na istniejące zwolnienia podatkowe, organizacja społeczna nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego.

Wypełnienie przez lokalną organizację społeczną obowiązków podatkowych wymaga uprzedniej rejestracji w urzędzie skarbowym i uzyskania numeru podatkowego NIP. Rejestracja ta jest uproszczona dla organizacji podlegających rejestracji w KRS, wówczas dane rejestracyjne z KRS przesyłane są automatycznie do urzędu skarbowego, natomiast w terminie 21 dni organizacja dostarcza do urzędu skarbowego dane uzupełniające na druku NIP-8. Jeśli organizacja rejestrowana jest w innych niż KRS rejestrach/ewidencjach (np. wojewódzkie związki rolników, kółek i organizacji rolniczych), wówczas sama musi dokonać zgłoszenia bezpośrednio do urzędu skarbowego na druku NIP-2, z podaniem wszystkich wymaganych danych rejestracyjnych (nazwa, adresy, Regon, nr rachunków bankowych itp.).

Uwaga
Rozliczenia w urzędzie skarbowym przychodów uzyskiwanych w trakcie festynów może dokonać podatnik, którym nie może być niesformalizowana grupa lokalnych działaczy. W takiej sytuacji wymagane jest wcześniejsze sformalizowanie działania takiej grupy w oparciu o m.in. przepisy prawa stowarzyszeń, prawa fundacji lub prawa o społecznych organizacjach rolników.

SPRZEDAŻ LOKALNYCH WYROBÓW I USŁUG

Zgodnie z prawem podatkowym podatnikiem są nawet organizacje „non profit” działające na rzecz lokalnej społeczności, przeznaczające uzyskane w trakcie takiej imprezy jak festyn dochody na cele społeczne. Pamiętać jednak należy, że przepisy podatkowe zawierają dla nich wiele zwolnień podatkowych. Aby jednak z nich skorzystać muszą być spełnione warunki określone w ustawach podatkowych.

W trakcie festynu sprzedaży dokonywać mogą organizacje (w tym lokalnie działające organizacje społeczne, jak koło gospodyń wiejskich, stowarzyszenia, fundacje, Ochotnicza Straż Pożarna) oraz osoby fizyczne (np. niezrzeszona gospodyni sprzedająca serwetki, rolnik sprzedający chleb z własnej mąki, konfitury z owoców z własnego sadu, lub też przedsiębiorca). Każdy z tych wystawców dokonujący sprzedaży w trakcie festynu we własnym imieniu i na własny rachunek podlega odrębnemu opodatkowaniu (z wyjątkiem rolnika, który nie podlega opodatkowaniu o ile sprzedaje nieprzetworzone produkty rolne, np. owoce z własnego sadu).

Uwaga

Sołectwo jako jednostka pomocnicza gminy działa w ramach jej budżetu. Z tego powodu nie może być traktowane jako odrębny podatnik. Przychody uzyskane w trakcie organizowanego przez radę sołecką festynu stanowią zatem dochód gminy, która z kolei jest zwolniona z podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie, organizacja przez gminę (faktycznie przez radę sołecką) festynów, dożynek wpisuje się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, z możliwością skorzystania ze zwolnienia w tym podatku ze względu na wielkość sprzedaży gminy.

Na czym polegają uprawnienia podatkowe organizacji lokalnych?

Co do zasady, sprzedaż towarów (w tym lokalnych wyrobów) przez organizację społeczną podczas lokalnej imprezy podlega jednoczesnemu opodatkowaniu na zasadach ogólnych zarówno podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) jak i podatkiem od towarów i usług (VAT). Jest ona, pod warunkiem spełnienia określonych w ustawach warunków, uprawniona do korzystania ze zwolnień podatkowych, jednak żadne z zwolnień nie przysługuje w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych (w tym alkoholu własnej produkcji).

Jeśli gospodyni będąca członkiem koła gospodyń wiejskich przekaże upieczone ciasto na rzecz swojego stowarzyszenia w ramach darowizny, to przychód ze sprzedaży do opodatkowania uzyska to stowarzyszenie i będzie on, o ile będą spełnione warunki z ustawy, korzystał ze zwolnienia od podatku. Jeżeli natomiast gospodyni ta podczas festynu będzie okazjonalnie sprzedawała wypieki we własnym imieniu i na własny rachunek, to wówczas ma obowiązek rozliczenia takiego przychodu w zeznaniu rocznym w podatku dochodowym PIT-37 lub PIT-36, jako „przychód z innych źródeł”.

Z czym się wiąże sprzedaż napojów alkoholowych?
Sprzedaż napojów alkoholowych (np.: piwa, nalewek) na festynach nie korzysta ze zwolnień podatkowych i podlega opodatkowaniu:
- podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) oraz
- podatkiem od towarów i usług (VAT).

Dodatkowym obowiązkiem dla sprzedającego alkohol na rzecz uczestników festynu jest obowiązek stosowania kasy fiskalnej (i to od momentu rozpoczęcia sprzedaży), od którego nie ma żadnych wyjątków (bez znaczenia pozostaje więc miejsce sprzedaży, kto sprzedaje i na jaki cel przeznaczone zostaną uzyskane dochody).

Dodatkowo, należy zwrócić uwagę na sprzedaż napojów alkoholowych własnej produkcji (alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie). Ich produkcja co do zasady odbywa się w składzie podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Rozliczenie tego podatku prowadzi naczelnik urzędu celnego.

Poza składem podatkowym, czyli miejscem określonym w zezwoleniu wydanym przez naczelnika urzędu celnego, może odbywać się min.:
- roczna produkcja do 1.000 hektolitrów win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych (odrębna ustawa wyjaśnia co jest uprawą własną),
- roczna produkcja do 10 hektolitrów alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu.

Obowiązki podatkowe w akcyzie w związku sprzedażą alkoholu własnej produkcji to:
- rejestracja w urzędzie celnym,
- miesięczne rozliczanie akcyzy,
- oznakowanie alkoholu znakami akcyzy.

Warto również pamiętać, że zwalnia się z akcyzy piwo, wino i napoje fermentowane, wytworzone domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczone do sprzedaży, a ich produkcja może odbywać się poza składem podatkowym.

Więcej ciekawych informacji znajdziecie Państwo w ulotce „ORGANIZACJA FESTYNÓW PRZEZ LOKALNE ORGANIZACJE SPOŁECZNE A PODATKI” (PDF)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
Jarmark Radogoszcz
konkurs
Sylwester
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama