Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Bankomat zjadł Ci kartę? Dowiedz się co w takiej sytuacji zrobić.

Każdemu z nas może przytrafić się sytuacja, w której bankomat nie odda włożonej do niego karty debetowej. Jest to zdarzenie niekomfortowe i stresujące, zwłaszcza że większość osób nie wie, jak zachować się w takim momencie. Dlatego też, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów, warto być uzbrojonym w wiedzę, która pozwoli zachować zimną krew i wybrnąć z opresji.
  • 02.06.2021 17:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Bankomat zjadł Ci kartę? Dowiedz się co w takiej sytuacji zrobić.

 

Przyczyny „zjedzenia” karty

Karta debetowa, czyli popularny „plastik” umożliwiający korzystanie ze środków na koncie osobistym, u większości osób zastępuje gotówkę noszoną w portfelu. Zdarzają się jednak momenty w których płacenie bezgotówkowe nie jest możliwe, co wymusza na nas konieczność odwiedzenia bankomatu i wypłacenia pieniędzy. Niestety, ta prosta czynność może niekiedy zakończyć się „zjedzeniem” karty przez bankomat. Dlatego też warto wiedzieć, kiedy ta sytuacja może mieć miejsce.

Otóż:

  • karta mogła być uszkodzona – pęknięta lub wygięta,

  • mogło dojść do awarii samego urządzenia lub chwilowego braku prądu,

  • zbyt długo nie odbieraliśmy karty po jej wysunięciu i bankomat ją zabezpieczył (30 sekund),

  • skończył się termin ważności karty,

  • korzystaliśmy z karty zastrzeżonej,

  • trzykrotnie wpisaliśmy zły kod PIN.

Bankomat w placówce banku i poza nią

W sytuacji w której bankomat „zje” kartę debetową, nie należy panikować, ale zachować spokój. Jeśli bankomat znajduje się przy naszym banku, utratę karty można zgłosić w nim od razu (o ile placówka jest otwarta). Pracownicy banku będą w stanie powiedzieć nam, jakie kroki powinniśmy podjąć i kiedy odzyskamy kartę (czyli w praktyce dostaniemy nową). Dość często mają też oni dostęp do bankomatu, dzięki czemu naszą kartę możemy odzyskać w ciągu kilku minut.

Jeśli jednak bankomat nie znajduje się przy placówce naszego banku, ale jest urządzeniem wolnostojącym (np. przy poczcie, supermarkecie czy centrum handlowym), należy zadzwonić na numer telefonu podany na jednej z naklejek na urządzeniu i zgłosić fakt zatrzymania w nim karty. Jednakże, przed wykonaniem połączenia, warto odczekać kilka minut. Urządzenie mogło bowiem ulec „zawieszeniu” a po odblokowaniu odda nam naszą zgubę.

Czytanie komunikatu

Po „połknięciu” karty przez bankomat na jego ekranie (w zależności od banku do którego należy urządzenie) powinny pojawić się komunikaty:

  • z numerem telefonu pod który należy zadzwonić,

  • informacją o przyczynie zatrzymania karty,

  • sposobie i miejscu odbioru karty.

Dzięki tym informacjom będziemy mogli podjąć odpowiednie działania, które nie tylko zabezpieczą pieniądze zgromadzone na koncie, ale także zagwarantują nam spokój. Należy mieć jednak na uwadze, że awarii może ulec całe urządzenie, przez co na jego ekranie nie pojawi się żadna informacja. W takiej sytuacji nie należy zbyt długo czekać i natychmiast zabezpieczyć zgromadzone na koncie osobistym środki. Jak to zrobić?

Zabezpieczamy swoje środki

W teorii „zjedzona” karta powinna być bezpieczna. W praktyce jednak wygląda to nieco inaczej. Dlatego bez względu na to czy kartę „zjadł” bankomat naszego banku czy obcego, należy bezzwłocznie zabezpieczyć dostęp do naszego konta, poprzez zastrzeżenie lub zablokowanie karty debetowej. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • w placówce naszego banku,

  • korzystając z aplikacji mobilnej,

  • logując się na stronie internetowej banku,

  • dzwoniąc na infolinię banku,

  • dzwoniąc na numer Systemu Zastrzegania Kart (tel. 828 828 828), który jest dostępny całą dobę, przez cały tydzień.

W przypadku, gdy straciliśmy kartę w bankomacie obcego banku, oprócz jej zastrzeżenia powinniśmy też niezwłocznie powiadomić nasz bank o zaistniałym zdarzeniu. Dzięki temu, jeśli z naszego konta zostaną pobrane środki, będziemy w stanie wyegzekwować od banku ich zwrot (a przynajmniej części). Jest to istotne zwłaszcza przy płatnościach zbliżeniowych, które można wykonać także po zastrzeżeniu karty.

Pobrane środki

Może też zdarzyć się, że bankomat nie tylko nie odda nam naszej karty, ale także nie wypłaci pieniędzy - pomimo ich pobrania z konta. Dlatego przy „połknięciu” plastiku, warto od razu sprawdzić czy taka sytuacja nie miała miejsca. Można to zrobić np. dzięki aplikacji mobilnej w telefonie. Jeśli okaże się, że pieniądze zostały odliczone od naszych oszczędności, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się z tym problemem do banku.

Niestety, w takiej sytuacji odzyskiwanie środków zależy od przepisów danego banku i jego polityki. Oczywiście należy złożyć wniosek o zwrot środków, jednak w praktyce może być trudno udowodnić, że pieniądze faktycznie nie zostały nam wypłacone. Aby zyskać potwierdzenie naszych słów, można jednak zrobić co najmniej dwie rzeczy:

  • posiłkować się nagraniami z monitoringu, o ile taki jest,

  • wnioskować do operatora bankomatu o sprawdzenie, czy nie ma na nim nadwyżki środków (co potwierdzi, że urządzenie nam ich nie wydało).

Co się dzieje z kartą

Karta kredytowa, bądź debetowa - https://intratka.pl/karta-kredytowa/, która utknęła w bankomacie, najczęściej jest niszczona i odsyłana do banku, który jest jej właścicielem. Niszczenie jest standardową procedurą, dzięki której nasz plastik nie trafi w niepowołane ręce. Z naszej strony konieczne jest jeszcze złożenie wniosku o nową kartę (zwłaszcza, jeśli do „zjedzenia” starej doszło z naszej winy), na którą będziemy czekać do 14 dni roboczych. Warto pamiętać, że dość częstym warunkiem otrzymania nowej karty jest unieważnienie poprzedniej.

Pomimo zastrzeżenia karty i złożenia wniosku o nową, warto na bieżąco monitorować stan swojego rachunku na wypadek, gdyby pojawiły się na nim niezlecone przez nas transakcje. Każdą z nich należy zgłosić bankowi w celu odzyskania utraconych środków. Należy też pamiętać, że zastrzeżenie karty leży w naszym własnym interesie, bowiem ściąga z nas odpowiedzialność za kradzież naszych pieniędzy, jeśli karta trafi w niepowołane ręce.

Materiał zewnętrzny


ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Wystawa Magdalenki
noc muzeów
faza
koncert dla M
festiwal nowogrodziec
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama