Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 14 maja 2024 11:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nowe przepisy w funkcjonowaniu hulajnóg elektrycznych. Co się zmieni?

Hulajnogi elektryczne, które okazały się hitem transportu osobistego, przez ostatnie lata przysporzyły również nieco problemów. Zapowiadane od długiego czasu zmiany w prawie, które mogłyby uporządkować chaos związany z tymi urządzeniami, ujrzały w końcu światło dzienne. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ruchu drogowym.
Nowe przepisy w funkcjonowaniu hulajnóg elektrycznych. Co się zmieni?

Autor: iStock

Jeszcze przed wakacjami

To doskonały moment na takie zmiany, bo na polskich ulicach właśnie zaczęły pojawiać się, po sezonie zimowym, pierwsze elektryczne hulajnogi. Ten środek transportu zyskał ogromną popularność. W większości miast można je wypożyczyć za pomocą dedykowanej aplikacji, aby przemieszczać się szybciej i niewielkim kosztem. Dotychczas głowiono się jednak, jak mają być traktowane urządzenia i w jaki sposób zyskać nad nimi kontrolę, aby wyeliminować ewentualne zagrożenia wynikające z ich niewłaściwego użytkowania.

Tylko dla dorosłych

Z hulajnóg elektrycznych skorzystają tylko osoby dorosłe, z wyjątkiem nastolatków posiadających kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T. Urządzeniem pojedziemy głównie po drodze rowerowej. Jeśli nie będzie dostępna - jezdnią z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Jeżeli i tej brak, ostatni w kolejności zostanie chodnik. W żadnym wypadku nie będzie możliwości poruszania się szybciej, niż 20 km/h. Parkowanie umożliwią jedynie miejsca do tego przeznaczone lub inne obszary pod warunkiem, że: urządzenie ustawimy równolegle do krawędzi chodnika; stanie jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, oddalonej od jezdni; szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych nie będzie mniejsza niż 1,5 m. 


źródło: Ministerstwo Infrastruktury / gov.pl

Będą mandaty

Zgodnie z przyjętymi na nowo zasadami, policja będzie mogła ukarać hulajnogistę mandatem m.in. za: rozmawianie przez telefon podczas jazdy, nieustępowanie pierwszeństwa czy za złe parkowanie. Kary, oscylujące w granicach 100 – 500 zł, nie będą dotyczyły „sprzętu sportowo-rekreacyjnego przeznaczonego do poruszania się w pozycji stojącej, napędzonego siłą mięśni".


źródło: Ministerstwo Infrastruktury / gov.pl

Jest podpis, będą zmiany

Prace nad nowelizacją ustawy trwały od 2016 r., ale dopiero trzy lata później wzmożono ich intensywność. Po wielu konsultacjach sejm zaakceptował dwie poprawki: jedna dotycząca określonych parametrów technicznych dla hulajnóg, które będą produkowane od 2022 r., druga pozwoli na montowanie oświetlenia przejść dla pieszych lub przejazdów rowerowych na drogach publicznych. Teraz nowelizacja ustawy została podpisana przez prezydenta. Oznacza to, że wkrótce zmiana pojawi się Dzienniku Ustaw. Przepisy wejdą w życie po upływie 30 dni od momentu jej ogłoszenia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
obserwator1 17.04.2021 17:44
Wyjątkowo po chodniku wzdłuż jezdni, po której pojazdy mogą się poruszać z prędkością większą niż 30mk/godz i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów z ,,prędkością zbliżoną do prędkości pieszego'' W razie wypadku gotowa furtka dla cwaniaków i ich adwokatów jak udowodni z jaką prędkością szedł pieszy.Przepis nie konkretny który nie daje szans pieszemu w razie najechania na pieszego przez kierującego hulajnogą. W takim przypadku kierujący hulajnogą powinien odpowiadać za każdą kolizję z pieszym na chodniku!

Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama