Wesprzyj realizację filmu dokumentalnego "Platerówki"

  • 13.11.2019, 15:49
  • Red.
Platerówki
loadingŁaduję odtwarzacz...

Podziel się:

Oceń:

"Platerówki" to film dokumentalny powstający w ramach cyklu Dolny Śląsk pełen historii. Jest w trakcie realizacji przez Euroregionalnego Centrum Kultury i Komunikacji w Pieńsku wspólnie z OKiS we Wrocławiu oraz oddziałem TVP we Wrocławiu przy wsparciu TVP oraz wielu instytucji. Jednak film może nie zostać dokończony ze względu na brak funduszy. Potrzebna jest pomoc mieszkańców.

Budżet filmu wyniesie ok. 60000 zł, w tym z rozdysponowanym już wkładem EuRegioKom Pieńsk 13000 zł. W chwili obecnej zgromadzone środki to 32000 zł. Udział TVP Wrocław będzie gwarantem szerszej dystrybucji gotowego produktu a mianowicie prezentacji filmu w takich stacjach jak TVP oraz TVP Historia czy TVP Polonia. 

 - Już wkrótce przystąpimy do współrealizacji drugiego etapu tego niezwykłego projektu filmowego upamiętniającego waleczne kobiety, które z odwagą i poświęceniem walczyły w czasie II wojny światowej o wolność Ojczyzny. W roku 2016 zrealizowane zostały wywiady z czterema kombatantkami, obecnie powstać mają zdjęcia fabularyzowane. Dotychczas nie dysponowaliśmy odpowiednimi środkami finansowymi. Przedsięwzięcie ma charakter kulturalno-edukacyjny - informuje Andrzej Świderski, dyrektor EuRegioKom Pieńsk. 

"Platerówki" będzie filmem dokumentalnym z fabularyzowanymi scenami przedstawiającymi wojenne i powojenne losy żołnierek z 1 Samodzielnego Batalionu Kobiecego im. Emilii Plater. Oprócz materiałów historycznych, wspomnień świadków wydarzeń oraz wywiadów z naukowcami w filmie znajdą się sceny batalistyczne, co uatrakcyjni całość projektu. Przy odpowiedniej ilość zgromadzonych środków część zdjęć do filmu oraz do scen fabularyzowanych zrealizowana zostanie na terenie powiatu zgorzeleckiego, lubańskiego i żagańskiego. Będzie to ogromna szansa na promocję naszego regionu oraz Dolnego Śląska w całym kraju. Jednak tu pojawia się pewien problem. Zdjęcia fabularyzowane muszą powstać do końca tego roku, a czasu pozostało niewiele. Takie są warunki dofinansowania projektu. Niestety do "zamknięcia" budżetu wciąż brakuje około 15000 zł. 

- Nawet niewielkie "cegiełki" na ten cel będą dla nas cennym wsparciem. Każda z instytucji, firm czy osób prywatnych, które przyczynią się do realizacji dokumentu zostanie wymieniona w napisach końcowych (wraz z umieszczeniem stosownych logotypów), jako mająca swój wkład w powstanie filmu. Oczywiście, w przypadku decyzji o dofinansowaniu z Państwa strony, zawarte zostaną stosowne umowy oraz odpowiednia dokumentacja finansowa. Ten film musi powstać! Nie pozwólmy, aby te dzielne kobiety, dziś już tak nieliczne, odeszły w zapomnienie - apeluje Andrzej Świderski. 

Jeśli chcesz wesprzeć realizację tego wyjątkowego filmu, o kobietach, które walczyły za naszą Ojczyznę, gdzie wiele z nich osiedliło się właśnie w naszym regionie możesz to zrobić na kilka sposobów: 

- poprzez kontakt bezpośredni z  Euroregionalnym Centrum Kultury i Komunikacji w Pieńsku tel/fax 757786565, kom. 600705814, e-mail: [email protected] lub [email protected]

- poprzez wpłacanie darowizn na konto Euroregionalnego Centrum Kultury i Komunikacji w Pieńsku, Bank Spółdzielczy w Pieńsku nr konta: 13 8382 0001 0000 0534 2000 0010 z dopiskiem "Film Platerówki".

Red.

Komentarze (29)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Anrzejewska
Anrzejewska 17.11.2019, 17:26
Czytając komentarze to aż mndli piszą aby pisać mój tato i jego cała rodzina była wywieziona na Sybir to była gechenna jak opowiadał miał zaledwie 8 lat a pracował jak dorosły wspomniałam wcześniej że moja ciocia była w batalionie Kobiet które dotarły do Platerówki te kobiety można powiedzieć że dziewczyny nie miały lekko tak że jak ktoś nie ma wiadomości z pierwdzej ręki niech się nie wypowiada
Andzejewska
Andzejewska 17.11.2019, 17:11
To nie były Platerówki tylko Platerówianki tak mówiła moja ciocia była w stopniu Sierżanta prawdziwa wojowniczka
Hans
Hans 16.11.2019, 15:25
reasumując te wszystkie niekoniecznie mądre komentarze, czasy i wydarzenia z nimi związane ,były takie a nie inne, skoro kobiety musiały nosić broń, z pewnością nie były łatwe, a rolą kobiet na pewno nie jest być na wojnie walczyć i ginąć, więc jeśli to wszystko musiały przeżyć to należy się im szacunek i podziw, a to ,jak wszystkie one razem i każda z osobna swój czas przeżyły to kwestia tylko ich sumienia,oprócz życiem społecznym i wydarzeniami tamtych dni, kazda z nich żyła problemami i ciężką pracą która była codziennością na wsi, więc jako kobietą,żołnierką nalęży im się pamięć i szacunek, a przed ocenianiem ich starajmy się powstrzymać.
noc
noc 15.11.2019, 15:18
Ci co nie załapali się do Adersa poszli do komuny i to był jedyny ratunek bili niemca ok ale to co wielu robiło wprowadzając władze czerwonych okupatòw to zdrada
tomekxl
tomekxl 14.11.2019, 20:53
Trochę wstyd czytać niektóre komentarze. Ludziom się wydaje że Polki i Polacy sami wywieźli się na sybir, a jak już tam trafili to powinni zostać ?
mak
mak 14.11.2019, 12:04
Czerwone jak do tarły do Polski powiny uciekać i do lasu do swoich a nie z czerwonym łajnem komunę wprowadzać
ja
ja 14.11.2019, 19:04
nie, tylko do Polski ,przeszły cały szlak bojowy, aż do Berlina , nie chowały sie po lasach jak nie którzy,
Logik
Logik 14.11.2019, 15:30
Za dezercję była kula w łeb. Ciekawe jak Ty byś się zachował mając taką perspektywę?.
Misztal
Misztal 14.11.2019, 13:44
Już wiedzę takich jak Ty , szkoda gadać cwaniaczki w ukryciu . Dobrze się teraz gada .
ja
ja 14.11.2019, 09:04
moja mama została wywiezina na Syberię pod koło polarne i po 3 latach katorżniczej pracy w tajgach pod gożba rozstrzelania została przymusowo zwerbowana do batalionu kobiet ,,Platerówki ,,. jak ktoś nie zna historii niech nie gada byle co
...
... 14.11.2019, 11:54
Początek historii Twojej mamy już znamy a czy wiadomo co dalej...po podejrzewam, ze nie wiesz wszystkiego i może dobrze...I nie zarzucaj komuś braku znajomości historii bo może się okazać, ze to Ty jej nie znasz....
ja
ja 14.11.2019, 19:00
wiem bardzo dobrze co dalej , strach ,strach , bieda , choroby
mn
mn 14.11.2019, 08:09
A jak wygląda przejrzystość wpłacanych pieniędzy? Ile im brakuje, na co dokładnie są przeznaczone itp. ?
Katyń pamietamy i 17 września
Katyń pamietamy i 17 września 14.11.2019, 07:07
Stalinówki tak cza mówić od początku czerwona myśl socjalizm były tam też kobiety które chciały wrócić do Polski ok ale wiekszość to ideowe toważyszki i ci co szli w Armi Berliga .Po wyzwoleniu z rąk Niemców w prowadzali nową czerwoną okupację i do tego mordowali razem z NKWD Polskich Patryjotów Ak itp co niechcieli tu Ruskich mam nadzieje że film to pokaże jak utrwalały władzę ludową i kochały żydo komunę
Nie taki patryjota
Nie taki patryjota 16.11.2019, 01:19
Payryjoto naucz się po polsku pisać
Ktoś
Ktoś 13.11.2019, 21:47
Walczyły o Ojczyznę jaka by ona nie była, ale zawsze to Ojczyzna. Nie wiedziały, jaka Ona będzie. Nie od razu wszystko mogło być różowe i lukrowane jak teraz. Dziewczyny nie bawiły się w politykę, tylko za wszelką cenę szły do kraju. Często było to najwyższa cena. A że teraz modni są niezłomni... tego nie mogły przewidzieć siedemdziesiąt parę lat temu.
fum
fum 14.11.2019, 07:09
jak nie wiedziały od początku od Lenio czerwona i socjalistyczna republika rad wiec skończ
Wroc
Wroc 14.11.2019, 12:39
Nikt prosty tam na dole nie wiedział jak naprawdę będzie , wiedzieli jednak już że orzeł nasz stracił koronę ale wiedzieli też że jak nie teraz to już nigdy nie wyjdą z sowieckiej ziemi . A Ty co byś wybrał ? Swoje ideowe poglądy czy drogę do kraju ?? Wiesz jaka była rozpacz tych ludzi kiedy dotarli z łagrów do miejsca formowania Armii Polskiej i zobaczyli że to komunistyczna armia ... Dziś masz duży przepływ informacji i w jednej minucie wiesz wszystko kiedyś było inaczej . Oczywiście w śród tych żołnierzy byli i tacy co z komuną było im po drodze ale nie oceniajmy wszystkich jednakowo bo krzywdzimy tym innych .
...
... 13.11.2019, 19:22
Wątpię abyście pokazali skrzętnie przez lata ukrywaną prawdę o Platerówkach...
gość
gość 13.11.2019, 16:42
Przyszły walczyć o "honor i wolną ojczyznę", ale wywalczyły tylko kolejną republikę sowiecką. Jaki był ich stosunek do legalnego państwa podziemnego i Niezłomnych?
Logik
Logik 14.11.2019, 09:31
Duża część Sybiraków nie zdążyła do Armii Andersa więc pozostała im tylko możliwość wstąpienia do Armii Berlinga aby wyrwać się z niewoli sowieckiej,tego piekła Syberii i innych miejsc tzw."Nieludzkiej Ziemi". Ci ludzie przeżyli piekło zgotowane im przez komunistów z ZSRR,więc nie byli zwolennikami komuny tylko przeciwnikami.
manka
manka 24.11.2019, 19:16
dziewczyny w ogóle nie chciały walczyć ,przymuszono je pod grożbą rozstrzelania , oprawcą była rosja a przyjacielem niemcy, a dokładniej niemki które na ziemiach odzyskanych mieszkały razem około 1 roku, razem mieszkały jadły ,pracowały i broniły się przed bandami z lasu ,musiały się barykadować
Wroc
Wroc 14.11.2019, 12:50
Dokładnie , jak znam opowieść mojego dziadka żołnierza II Armii Wojska Polskiego z jaką nadzieją jechali do nowo tworzonej Armii Polskiej i jaką przeżyli tragedię kiedy się okazało że będą pod sowieckim batem , opowiadał jak naszych wystawili pod Lenino i Budziszynem i nie było odwrotu , ale dziś każdy cwaniak .
Wroc
Wroc 13.11.2019, 22:07
Nie każdy żołnierz który walczył w I i II Armii Wojska Polskiego był sympatykiem komuny , sowietów i Stalina . Każdy z tych żołnierzy marzył o jednym by za wszelką cenę wrócić do Polski , więc proszę nie oceniać bo nie ma Pan /Pani moralnego prawa by to robić trzeba było to przeżyć by zabierać głos . Dziś krytykowanie łatwo przychodzi kiedy się siedzi w domowym ciepełku .Tym żołnierzom należy się szacunek walczyli za ten kraj byś dziś bez zastanowienia mógł ich rozliczać . Nie każdemu podobała się Polska pod sowieckim butem ale nikt z nich nie chciał pozostać w sowieckich łagrach , więc droga była jedna jedyna i Oni nią szli i szedł nią mój dziadek . Mam też nadzieję że film będzie wierną kopią życiorysów tych walecznych kobiet ujawniając też mroczne historie tego dzielnego batalionu .
.
. 14.11.2019, 07:51
Myślę, że mroczne historie będą przemilczane bo po co rozgrzebywać wstydliwe tematy... ale warto poszukać i poznać prawdziwe historie tych kobiet a nie gloryfikować batalion bo akurat teraz jest takie zapotrzebowanie na wzniosłą patriotyczną historię. Jestem za tym aby ujawnić prawdę nawet tą wstydliwą....
z Leśnej
z Leśnej 15.11.2019, 13:35
To żadna tajemnica . Był taki pisarzyna który żeby błysnąć napisał coś co nie godzi się powtarzać .
SynKombatanta
SynKombatanta 13.11.2019, 20:54
Miały świadomość o co walczą - o wolna Polskę, o wyzwolenie spod niemieckiej okupacji. A miały w ogóle świadomość co zachodni alianci wespół z panem Stalinem zrobią z ta wywalczoną wolnością? A nawet gdyby wiedziały to co miały robić? Nie walczyć, wyjechać na emigrację a kraj zostawić na pastwę losu...? tacy teraz są mądrzy z IPN i inni ogłupieni jedynie słuszną propagandą w ocenach.
Logik
Logik 14.11.2019, 09:13
Do SynKombatanta. Zgadzam się z Tobą ale z jednym wyjątkiem. IPN nie ogłupia,nie odbiera honoru żołnierzom I i II Armii WP. Nikt z IPN-u nie mówi że ci żołnierze walczyli o komunistyczną Polskę. Co innego tzw. "Władza Ludowa",komunistyczni zdrajcy Polski na usługach ZSRR,czyli zwykli kolaboranci.To że obecnie przywraca się dobre imię i honor żołnierzom z NSZ oraz tym walczącym po wojnie z komunistyczną władzą nie znaczy że zapomina się o zwykłych żołnierzach z I i II Armii WP. Corocznie są organizowane uroczyste obchody rocznicy forsowania Nysy Łużyckiej.
dama
dama 14.11.2019, 07:15
wiedziały dobże że będą wprowadzać siłą komunę i tyle w temacie a no pacyfikacia Polskich wsi które pomagały Ak itp Berlig to żyd i ruski Rokosowski itp żydo komuna stalina

Pozostałe