Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 15 grudnia 2024 11:33
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Test wytrzymałości w Olszynie!

W weekend 7-8 sierpnia na torze offroadowym w Olszynie koło Lubania miała miejsce 3. najważniejsza runda  mistrzostw Niemiec i Europy czyli długodystansowy wyścig GORM 24 H CENTRAL EUROPE RACE. Niesamowity upał i tumany kurzu towarzyszyły 39 załogom ścigającym się po 16 kilometrowej pętli (skróconej ze względu na trudne warunki). Zawodnicy startowali quadami, buggy oraz terenówkami.

Po raz pierwszy w ciągu całej historii mistrzostw GORM  ich runda odbyła się na terenie Polski. Niemcy wybrali na zawody profesjonalny i największy w Europie  tor off-roadowy w Olszynie k/ Lubania. 

Zawodnicy startowali w 6 klasach: T1, T2, T3, T4, Q1 i Q2. Team składał się maksymalnie z 4 kierowców, którzy zmieniali się co kilka godzin. Była utworzona również klasa rookie, w której 1 zawodnik jechał dystans w formule 2x6h z 6 h przerwą. Założeniem wyścigu było pokonanie przez Teamy w ciągu doby jak największej liczby okrążeń. 

Uroczysta ceremonia otwarcia rajdu, miała miejsce o godz. 11.00 na rynku w Lubaniu. Po tym uczestnicy wyścigu przemieścili się na tor w Olszynie. W godzinach 14.00 - 17.30 trwały treningi, podczas których zawodnicy po raz pierwszy mogli zapoznać się z trasą. O godz. 19.00  w piątek rozpoczęła się 24 godzinna rywalizacja. 

Kluczem do zwycięstwa było dobre rozłożenie sił,  zgrany zespół, niezawodny sprzęt i prędkość na torze. W międzyczasie były tankowania, naprawy techniczne i zmiany kierowców (oprócz klasy rookie/ startujących w pojedynkę). 

Cała impreza okazała się bardzo wyczerpująca dla zawodników, a to za sprawą piekielnego upału, chwilami dochodzącego do 40 stopni Celcjusza oraz unoszącymi się za zawodnikami tumanami kurzu i pyłu, który utrudniał jazdę w szczególności podczas nocnego etapu i zmniejszał widoczność rywalom z tyłu. Już po kilku okrążeniach, cała okolica przypominała pustynny krajobraz podczas burzy piaskowej.

Na ekstremalne warunki panujące na torze zwróciła uwagę, m. in. gwiazda  rajdu Jutta Kleinschmidt, do tej pory jedyna kobieta, która wygrała Rajd Dakar (2001).  Rajd jest bardzo trudny za sprawą piekielnego gorąca i dużej ilości kurzu. Noc również była dla nas trudna. W międzyczasie doszło do uszkodzenia chłodnicy w naszym aucie, co przyczyniło się do dwukrotnego pęknięcia paska na silniku i zmusiło nas do postoju i wymiany chłodnicystwierdziła Jutta. Po czym dodała: Dziś każdy marzy o deszczu :-)

W ocenie Pawła „Drako Dragona” - Warunki na trasie były piekielne. W Polsce panuje ogromna susza i mocno świeciło słońce. Temperatura była straszna a kurz powodował, że czasami ciężko było zobaczyć nawet kierownicę w quadzie. Czasami jechało się na pamięć. Trzeba było podejmować ryzyko by zaatakować jakiś zakręt… Sama trasa była szeroka można było się wyprzedzać. Najbardziej cieszy, że jest meta! 

Na początku obawiałam się tych zawodów. Nigdy w życiu nie jeździłam Polarisem, nigdy nie jechałam w wyścigu 24 h i jeszcze w zespole z Juttą Kleinschmidt... Ale myślę że sobie z tym poradziłam. Sama byłam ciekawa jak to będzie. Noc była trudna. Widoczność była zerowa. Każdy chciał jechać jak najszybciej, dużo wyprzedzeń. Słaba widoczność. Momentami nie wiedziałam czy jestem na trasie. W ciągu dnia było zdecydowanie lepiej. I najbardziej to cieszy, że jest meta... Chciałbym, żeby każda impreza w Polsce tak mniej więcej wyglądała. Była mocno nagłośniona. Są dziennikarze, wielu kibiców, idealnie przygotowane trasy… Chapeau bas dla organizatorów! -Posumowała Klaudia Podkalicka  

Po 24 godzinach jazdy  zawody dobiegły końca. Zwycięstwem dla zawodników było samo ukończenie tak piekielnego wyścigu. Nie każdemu udało się ukończyć zgodnie z planem. Z powodów technicznych niedługo po starcie, z dalszego uczestnictwa musiał zrezygnować polski zespół NeoRaid Team, którego jednym z kierowców był gościnnie startujący kompozytor Radzimir Dębski. 

Największą sympatię Kibiców wzbudziła załoga z Niemiec startująca starym Fiatem Panda (oczywiście odpowiednio przebudowanym), który ukończył wyścig na 3 miejscu w swojej klasie, a także otrzymał puchar Fair Play ufundowany przez Małgorzatę Sekułę-Szmajdzińską, Posłankę na Sejm RP. Podczas wyścigu w swoich klasach triumfowali Polacy.  

Polskich fanów najbardziej ucieszył sukces Roberta Kuzdrowskiego  zawodnika z Lubania, który na quadzie Can Am zdeklasował rywali stając na najwyższym stopniu podium w kasie Q2 (rookie/ 2 x 6h). Warunki ekstremalne, kurz ciemno, jedzie się 20 km na godzinę… to mój pierwszy wyścig na tak długi dystans. Za rok ponownie wystartuję -mówi szczęśliwy Kuzdrowski zwycięzca w klasie Q2.

I miejsce w klasie w klasie Q2/ Robert Kuzdrowski
II miejsce w klasie w klasie Q2/ Pawel "Drako" Dragon
II miejsce w klasie T1/ Sebastian Ciuła i Jacek Kozakiewicz/ Unitest Rally Team 
VI miejsce w klasie T3/ Klaudia Podkalicka/ Christian Czerny. 

Klaudia Podkalicka startowała w Teamie z Juttą Klainschmidt. Zarówno zawodnicy, jak i niemieccy organizatorzy byli pozytywnie zaskoczeni profesjonalizmem przygotowania  toru, infrastrukturą na obiekcie Offroad Adventure w Olszynie. Sam tor zebrał wiele pozytywnych opinii od zawodników jak i organizatorów z Niemiec. Poniżej kilka z nich:

- Tor  jest urozmajcony, bardzo przyjemnie się po nim jeździ, ma dużo zakrętów. Jazda po nim daje dużo przyjemności, ma węższe i szersze fragmenty, gdzie nietrudno o wyprzedzanie. Z chęcią wrócę tu w przyszłości. - Jutta Kleinschmidt (zespół Work 1Cross Max)

- Tor ma wszystko, co potrzebne. Kręte odcinki jak i szybkie partie, strome podjazdy i zjazdy, hopy... Trasa była zróżnicowana z odcinkiem motocrossowym, w lesie, przez pole, trochę szutru, trochę dziur, więc każdy mógł znaleźć odcinek dla siebie. Mi osobiście podobał się odcinek leśny.  Tam się jedzie szybko między drzewami. Takich obiektów w Polsce na pewno nie znajdziemy! Już niedługo Tor będzie znany w całej Europie - Klaudia Podkalicka

- Z perspektywy tego rajdu oceniam ten tor bardzo pozytywnie. Potencjał tej okolicy jest dużo większy niż mogłoby się wydawać. Przy dobrej woli właścicieli tych terenów mogły by tu powstać fajne zawody. I mam nadzieję ze Polacy będą organizować tutaj zawody! - Paweł „Drako” Dragon z Gliwickiego Stowarzyszenia Miłośników Jazdy Terenowej MUD

- Jest na tych terenach duży potencjał. Sprawę ułatwia zwłaszcza to, że są to tereny prywatne, także termin organizowania tego typu imprez jest niemal dowolny, co ważne przy organizowaniu np. rajdów typu Baja, gdzie zazwyczaj trasy przebiegają przez tereny nadleśnictwa czy poligonów i wymogi są zazwyczaj bardzo wygórowane - Sebastian Ciuła z zespołu Unitest

- Tor jest fajny, są różnego rodzaju zakręty, tor jest techniczny, są hopy. Na fragmencie, który przebiega przez pole było dużo kamieni wielkości kół, także było ekstremalnie - Robert Kuzdrowski (zwycięzca w klasie Q2)

Cieszymy się, że zawodnicy są zadowoleni i zachwyceni naszym obiektem. Często powtarzali, że nie ma takiego miejsca (toru) w Europie. Najbardziej cieszy nas fakt, ze całość imprezy mimo tak ciężkich pogodowych warunków  przebiegła bez większych zakłóceń. Była to inauguracja naszego obiektu. Już w październiku reaktywacja wyścigów H6. Szczegóły w krótce... - Jacek Liszkowski (współwłaściciel Offroad Adventure)


Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!

Test wytrzymałości w Olszynie!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Jarmark Radogoszcz
konkurs
Sylwester
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama