Najstarsza z prac nosi tytuł „Gegend von Flinsberg in Schlesien” / „Okolice Świeradowa-Zdroju na Śląsku”. Kolorowany w epoce miedzioryt autorstwa Daniela Bergera (1744-1824) został wykonany na podstawie obrazu olejnego wybitnego malarza Sebastiana Carla Christopha Reinhardta z 1795 r. Grafikę tą zaprezentowano po raz pierwszy na dorocznej wystawie Akademii Sztuk w Berlinie w 1800 r. Miedzioryt posiada stosunkowo duże wymiary 29 x 40 cm. Jest to największa weduta Świeradowa-Zdroju wykonana w tej technice. Miejscowość ukazana jest z perspektywy Górnego Zdroju (okolice dzisiejszego Domu Zdrojowego). Na pierwszym planie autor umieścił żniwiarzy, nieco dalej bryłę kościoła ewangelickiego, na poziomie widnokręgu Mirsk i zamek Gryf.
Kolejna grafika wykonana w technice litografii pochodzi z pocz. XIX w. W centrum znajduje się zabudowa Górnego Zdroju. Natomiast na pierwszym planie widoczna jest grupa żniwiarzy. Niestety autor grafiki pozostaje nieznany.
Trzeci widok, również wykonany w technice litografii, wyszedł ze słynnej kowarskiej pracowni E. W. Knippela ok. roku 1860. Na grafice uwieczniono panoramę Świeradowa-Zdroju z perspektywy osoby stojącej pod Łaźnią Leopolda.
Ostatnia z prac (obraz olejny o wymiarach 50 x 35 cm) przedstawia Dom Zdrojowy w Świeradowie-Zdroju. Obraz został wykonany w latach 20. lub 30. XX w. przez niemieckiego malarza M. Meltzera.
Nowe zabytki zostaną zaprezentowane publicznie w październiku w ramach wystawy pt. „Gruss aus Isergebirge” - czyli o tym jak dawniej Góry Izerskie promowano”. Później natomiast będą wystawiane w ramach stałej ekspozycji poświęconej Uzdrowisku Świeradów-Zdrój.Serdecznie zapraszamy!
Napisz komentarz
Komentarze