Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
sobota, 14 grudnia 2024 10:56
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Pływające bestie

Pokonanie przeszkody wodnej przez czołg Leopard 2A4 nie jest łatwym zadaniem, a w dniu 28 września 2016 roku podjęli się go żołnierze 1 batalionu czołgów 10 Brygady Kawalerii Pancernej (10BKPanc).

Cykl przygotowań do tego przedsięwzięcia trwa wiele tygodni. Najpierw żołnierze przechodzą test tolerancji tlenowej w gdyńskim Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP. Od czołgistów wymaga się wielu umiejętności: udzielania pierwszej pomocy, pływania, posługiwania się sygnałami pod wodą. Sprawdzani są ze znajomości budowy i przeznaczenia aparatu tlenowo – ewakuacyjnego (ATE1), w którym dodatkowo przechodzą trening najpierw na lądzie, a później w wodzie. Prawdziwym chrzestem bojowym jest zatopienie w makiecie czołgu i ewakuacja z tejże makiety.

Zadaniem dowódcy kompanii jest przeprowadzenie zajęć związanych z procesem przygotowania czołgu do pokonania przeszkody wodnej oraz nauka jazdy tylko na podstawie komend radiowych dowódcy, z zasłoniętymi przyrządami obserwacyjnymi kierowcy.

27 września 2016 roku, w Ośrodku Ćwiczeń Biała Góra, czołgiści z 1 batalionu czołgów 10BKPanc rozpoczęli przygotowanie czołgów do pokonania przeszkody wodnej, jaką jest rzeka Odra. Najpierw sprawdzono szczelność przedziału napędowego Leopardów 2A4 – czynność ta jest warunkiem koniecznym przed przystąpienia do realizacji przeprawy. Dalej zamontowano rury, które zasysają do wnętrza powietrze, dostarczane potem do silnika. Sprawdzono działanie pomp odwadniających oraz przygotowano liny holownicze do ewentualnej ewakuacji, w razie gdyby pojazd stanął, albo jego wnętrze zaczęłoby napełniać się wodą.

28 września był już właściwym dniem przeprawy. Rozpoczął się od szkolenia z ewakuacji unieruchomionego podczas przejazdu przez rzekę czołgu, a także jego załogi. Zadanie to wykonała Grupa Ratunkowo – Ewakuacyjna, wraz z załogą wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer z 1 batalionu czołgów 10BKPanc. Po realizacji tego zagadnienia rozpoczęło się pokonanie przeszkody wodnej przez czołgi Leopard 2A4. Wzięło w nim udział dziewięć załóg z trzeciej kompanii czołgów. Dowódcą punktu przeprawy był podpułkownik Renart Skrzypczak, a jego zastępcą major Jerzy Biryłko. Doświadczenie świętoszowskich czołgistów pozwoliło na szybkie i sprawne pokonanie rzeki Odra.


Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie

Pływające bestie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Hart 05.10.2016 19:47
W 1986 roku na T 55 przekraczałem rzekę i nad lustrem wody wystawała tylko rura , kierowca poruszał się na eźektorze i dopłynąłem, dojechałem tym czołgiem do brzegu

Sławek 05.10.2016 10:02
RUDY był najlepszy!!!

Reklama
Reklama
Reklama
Jarmark Radogoszcz
konkurs
Sylwester
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama