Ile dokładnie wydali, i jeszcze wydadzą, kandydaci na prezydenta Polski, okaże się gdy komitety przedstawią swoje sprawozdania Państwowej Komisji Wyborczej. Wiadomo jednak, że mowa o milionach złotych.
Zgodnie z przepisami każdy kandydat mógł na wyborczy bieg wydać 24 mln 600 tys. złotych. Wiadomo też, że Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki z dobrowolnych wpłat obywateli zebrali po kilka milionów złotych. Wiadomo też, że cześć tych pieniędzy kandydaci wydali na reklamy internetowe.
Tyle wydali kandydaci na reklamę internetową
Najwięcej na reklamę na Facebooku do tej pory wydał sztab Nawrockiego. To ponad 1,1 mln zł. Komitet Trzaskowskiego zainwestował mniej – ponad 900 tys. zł. Trzeci pod tym względem jest Szymon Hołownia – przeszło 300 tys. zł.
Dokładne wydatki kandydatów na reklamę na Facebooku:
- Karol Nawrocki – 1 177 289 zł,
- Rafał Trzaskowski – 913 423 zł,
- Szymon Hołownia – 307 277 zł,
- Magdalena Biejat – 301 107 zł,
- Adrian Zandberg – 103 567 zł,
- Grzegorz Braun – 83 415 zł,
- Sławomir Mentzen – 71 964 zł.
Na tej podstawie można policzyć, ile kosztował jeden, zdobyty głos. Ale uwaga, to tylko wydatki na internetową reklamę na FB. Ostateczny rachunek będzie zupełnie inny.
„Szymon Hołownia i Magda Biejat, którzy na facebookowe reklamy wydali po 300 tysięcy złotych, zdobyli odpowiednio 4,23 i 4,99 proc. głosów. Po przeliczeniu Magdę Biejat jeden zdobyty głos kosztował 36 groszy, a Szymona Hołownię 31 groszy” – próbuje liczyć „Gazeta Wyborcza”.
I dodaje, że np. Grzegorza Brauna jeden głos kosztował tylko 7 groszy, a Sławomira Mentzena zaledwie 2 grosze.
Koszt jednego głosu 7 kandydatów
- Karol Nawrocki – 20 gr,
- Rafał Trzaskowski – 15 gr,
- Szymon Hołownia – 31 gr,
- Magdalena Biejat – 36 gr,
- Adrian Zandberg – 11 gr,
- Grzegorz Braun – 7 gr,
- Sławomir Mentzen – 2 gr.
Napisz komentarz
Komentarze