Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 30 września 2022 12:02
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna

Rusza rewitalizacja Kolei Izerskiej na odcinku Gryfów Śląski-Mirsk

Odcinek linii kolejowej 317 między Gryfowem Śląskim a Mirskiem jest jednym z przejętych w ostatnim czasie przez samorząd województwa od PKP PLK. W Urzędzie Gminy i Miasta w Gryfowie przekazano go wykonawcy, który przeprowadzi jego rewitalizację tak aby wkrótce mógł on obsługiwać ruch pasażerski. W spotkaniu uczestniczyli marszałek Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Rusza rewitalizacja Kolei Izerskiej na odcinku Gryfów Śląski-Mirsk
Autor: UMWD
Oceń

Na Dolnym Śląsku prowadzimy ambitny i unikatowy w skali kraju projekt przywracania do życia nieczynnych dotychczas linii kolejowych. Zrewitalizujemy całą trasę kolejową z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa-Zdroju. Przywrócenie Kolei Izerskiej będzie miało duży i pozytywny wpływ na rozwój turystyki w tej części Dolnego Śląska. Do Gryfowa Śląskiego, Mirska oraz uzdrowiskowego Świeradowa Zdroju wrócą w niedalekiej przyszłości pociągi. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, dla których dostęp do kolei ułatwi codzienną komunikację w dojazdach do pracy, szkoły oraz miast w naszym województwie – wyjaśnia marszałek Cezary Przybylski.

Przekazywany odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 21 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. z Gdyni, która przeprowadzi prace w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.

W ubiegłym roku wykonane zostały niezbędne prace przygotowujące, które obejmowały wycinkę roślinności i demontaż istniejącej nawierzchni torowej. Zakres planowanych prac obejmuje wykonanie nowej nawierzchni kolejowej, podtorza, obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i przejść wraz z wymaganymi urządzeniami.

Powstanie również bezpieczne oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych - perony w Proszówce i Mirsku o długości 100 m wraz z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi.

Linia 317 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk to część całości w relacji Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów Zdrój o łącznej długości około 17 km. Odcinek z Gryfowa Śląskiego do Mirska zostanie zrewitalizowana w ciągu 9 miesięcy. Cała inwestycja powstaje dzięki współpracy i zaangażowaniu Samorządu Województwa oraz samorządów Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa Zdroju – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. - To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu – dodaje.

Całość finansowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, przy znaczącym udziale samorządów:

  • Gmina Mirsk – 1 mln zł
  • Gmina Gryfów Śl. – 1 mln zł
  • Miasto Świeradów-Zdrój – 5 mln zł

Uruchomienie połączenia kolejowego na linii Gryfów Śląski – Mirsk - Świeradów-Zdrój planowane jest na koniec 2023 roku.

Przed nami przetargi DSDIK i gminy Świeradów na odcinek Mirsk-Świeradów-Zdrój, do którego dokładamy 5 mln zł (4,2 Polski Ład , 800tys z budżetu gminy). Współpraca buduje. - mówi Roland Marciniak, burmistrz Świeradowa-Zdroju.

Miasto Świeradów-Zdrój uzyskało dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład i w ramach tego zadania wybuduje końcowy odcinek linii. Czyli ostatnie 400 m toru znajdujące się dziś na działkach należących do magistratu. Samorząd wybuduje mijankę, rozjazdy i przystanek osobowy, a następnie przekaże to na rzecz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.



Napisz komentarz
Komentarze
Xyz 28.04.2022 10:05
Przez całe lata 90te zaorali setki kilometrów linii kolejowych, żeby teraz z pompą je "rewitalizować" za gruby hajs... Nasz nawiasem mówiąc... ? Nikt placem nie ruszał nie protestował... Polska to tak dziwnie mentalnie chory kraj, że można z nim robić co się chce... Przez ostatnie trzy lata widać było to jak na dłoni... A teraz lepiej nie jest... Jak tefałen nie dostał koncesji to dramat... Ze hoho... Jak teraz miliony z naszych kieszeni nie tylko obcym rozdają to każdy pokornie skinie głową... Gdzie zdrowy rozsądek....??? P. S. Wolność słowa redakcjo....

lokals 27.04.2022 21:25
brawo! ciekawe jaki będzie koszt biletu aby ludzie wrócili do kolei?

Xyz 28.04.2022 10:07
Według taryfy ogólnie dostępnej, chyba że samorządy się dorzucą do kosztów, to będzie promka na pierwsze pół roku, może rok... Tak realnie patrząc.

Reklama
ReklamaOlivex Auto Części - Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama
Reklama
Reklama