Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 12 sierpnia 2025 09:19
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama

W powiecie podsumowali projekt „Kolory Zdrowia”

„Kolory Zdrowia” to powiatowy projekt edukacyjny dla przedszkoli i klas I - III szkół podstawowych.
  • Źródło: Powiat Lubań
W powiecie podsumowali projekt „Kolory Zdrowia”

Autor: Powiat Lubań

Pandemia spowodowała wiele ograniczeń w stosunku do dzieci i młodzieży. Jednym z nich była nauka zdalna, która wymuszała siedzący tryb życia. Ta długotrwała sytuacja ma niewątpliwie negatywne skutki na rozwój społeczny i pogorszenie zdrowia psychofizycznego uczniów. W związku z tym priorytety oraz programy MEiN w bieżącym roku szkolnym dotyczyły promowania zachowań prozdrowotnych wśród uczniów.

W każdej szkole edukacja zdrowotna stanowi podstawę programów wychowawczych i profilaktycznych. Jest to bowiem proces, w którym dzieci nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. Powiatowe Centrum Edukacyjne w Lubaniu mając na uwadze wszystkie powyższe aspekty, chcąc wspomóc szkoły w realizacji określonych celów prozdrowotnych, opracowało projekt edukacyjny skierowany do najmłodszych – przedszkolaków i uczniów edukacji wczesnoszkolnej ze szkół i placówek powiatu lubańskiego pod nazwą „KOLORY ZDROWIA”. Projekt, który realizowany był od października 2020 r. do maja 2021r. pod kierunkiem pani Moniki Borkowskiej - doradcy metodycznego ds. wychowania fizycznego, miał na celu:

  • utrwalanie postaw prozdrowotnych,
  • troskę o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  • wyrabianie poprawnych nawyków żywieniowych,
  • zachęcanie do aktywnego trybu życia,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
  • rozwijanie kompetencji językowych.

Grupę projektową stanowił oddział przedszkolny lub wybrana klasa. Szkoły i przedszkola mogły  zgłosić do projektu dowolną ilość grup.

Treści programowe umieszczone w projekcie zostały tak dobrane, aby nauczyciele biorący w nim udział mogli jednocześnie promując zdrowie, realizować tematykę zawartą w podstawie programowej w przedszkolu, jak i w nauczaniu wczesnoszkolnym. Należą do nich m.in:

  • poznanie  zalet aktywnego spędzania czasu wolnego,
  • poznanie i stosowanie zasad prawidłowego odżywiania się,
  • stosowanie prawidłowych zasad przygotowywania i spożywania posiłków,
  • poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach,
  • doskonalenie zasobu słownictwa z zakresu zdrowia w języku obcym.

Autorzy projektu - doradcy metodyczni PCE w Lubaniu tworząc zadania, mieli także na uwadze:

  • rozwijanie umiejętności twórczej realizacji zadań,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
  • wymianę doświadczeń pomiędzy przedszkolami i szkołami podstawowymi powiatu lubańskiego  z zakresu promocji zdrowia.

Tworząc logo projektu pomysłodawcy zasugerowali się symboliką flagi olimpijskiej. 

W ten sposób powstało pięć  kolorowych zadań:

  • zadanie czarne: sprawnościowy tor przeszkód,
  • zadanie czerwone: scenka obrazująca udzielanie pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej,
  • zadanie żółte: aktywność fizyczna przy muzyce,
  • zadanie niebieskie: wiersz lub piosenka o tematyce prozdrowotnej w języku obcym,
  • zadanie zielone: promocja zdrowego odżywiania- zielone danie lub przekąska. 

Do projektu zgłosiło się 756 uczniów z powiatu lubańskiego. Niestety, ze względu na sytuację epidemiczną i naukę zdalną, niektórym zespołom klasowym i przedszkolnym nie udało się wykonać wszystkich zadań przewidzianych w regulaminie. Ostatecznie projekt ukończyło  562 uczniów (342- uczniowie z  klas I-III, 220- przedszkolaki).

Przedszkola biorące udział w projekcie:

- Przedszkole Miejskie nr 1 w Lubaniu
- Miejsko - Gminne Przedszkole im. Kubusia Puchatka w Leśnej
- Zespól Szkolno- Przedszkolny w Pisarzowicach
- Zespół Szkolno–Przedszkolny w Radogoszczy
- Przedszkole w Platerówce.

( Liczba grup przedszkolnych: 13)

Szkoły podstawowe biorące udział w projekcie:
-
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pobiednej
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radogoszczy
- Szkoła Podstawowa nr 4 w  im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II  nr 2 w Świeradowie Zdroju
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Skłodowskiej Curie w Świeradowie  
-  Szkoła Podstawowa nr 1  w Olszynie.

( Liczba klas I- III: 22 )

Jury oceniające poszczególne zadania postanowiło przyznać wyróżnienia grupom, które zdobyły największą ilość punktów. W kategorii przedszkoli:

- grupa Tygryski – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pisarzowicach (opiekun grupy: Bożena Szwedko)
- grupa  Misie – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pisarzowicach (opiekun grupy: Beata Wożniak, Wioleta Szatkowska)
- grupa 6-latków – Szkoła Podstawowa w Platerówce (opiekun: Teresa Jakubczyk)
- grupa 3, 4 latków – Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radogoszczy (opiekun grupy: Natalia Bogdanowicz).

W kategorii klasy I-III:

- klasa III C ze Szkoły Podstawowej  nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy: Joanna Smaga)
- klasa I B ze Szkoły Podstawowej  nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy: Wioletta Bućko)
- klasa I A ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Smolniku (opiekun klasy: Małgorzata Szczęsna-Witecka)
- klasa III- Zespół Szkolno- Przedszkolny w Pobiednej (opiekun klasy: Beata Furman)
- klasa III  ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie (opiekun klasy: Małgorzata Baszak)
- klasa II B ze  Szkoły Podstawowej  nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Lubaniu (opiekun klasy : Dorota Głuszek)

Gratulujemy wszystkim uczestnikom projektu. Wasze zadania zachwycały oryginalnością, byliście niezmiernie zaangażowani i twórczy. Pracowaliście w grupie, promując  najważniejsze zachowania prozdrowotne.

Wyrazy uznania kierujemy do kreatywnych nauczycieli, którzy wykazali się niezwykłą wiedzą i umiejętnościami oraz zaskoczyli nas sposobem realizacji poszczególnych zadań w projekcie. Dziękujemy również dyrektorom poszczególnych placówek za wsparcie i współpracę w czasie trwania projektu.  Rodzicom natomiast za pomoc w realizacji niektórych zadań. Mamy nadzieję, że wiedza utrwalana w ten sposób, pozostanie z Wami na zawsze.

Wszystkie grupy otrzymują certyfikaty ukończenia projektu i drobne upominki. Najlepsi natomiast - nagrody rzeczowe.

Specjalne podziękowania kierujemy do naszych darczyńców, którzy wsparli nas finansowo i ufundowali nagrody:

- panów Grzegorza Więckowskiego  i  Piotra Trzcińskiego – „Contur 2000” w Lubaniu
- pana Mateusza Stolarza  - P.U.H. PERFEKTA w Lubaniu
- pana Rafała Bernackiego  - Inwest- Bud w Olszynie
 -pani Anny Jędzierowskiej –  „Społem” PSS w Lubaniu
- pana Andrzeja Juncewicza – SMS-Węgiel w Lubaniu
- pani Małgorzaty Wieczorek- Hurtownia ABC w Lubaniu.

Dzięki Państwa wsparciu mogliśmy nagrodzić wszystkich uczestników projektu.

Kilka opinii o projekcie:

Jeśli chodzi o konkurs to uważam, że to bardzo dobry pomysł. Chętnie realizowałam z dziećmi kolejne zadania. Były ciekawe. Inspirowały mnie i dzieci do działania. Wszystko jest spójne i sensowne. Czekam na dalsze propozycje dla tej grupy wiekowej.

Beata Piórkowska – Przedszkole w Pisarzowicach ( grupa 3,4 latki)

Udział w projekcie wzbogaci wiedzę dzieci i umożliwi im nabycie określonych umiejętności oraz prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków. Zwiększył świadomość przedszkolaków o zdrowiu i czynnikach zagrażających zdrowiu. W trakcie realizacji poszczególnych zadań rozwijały umiejętności twórczej ich realizacji. Dzieci umacniały poczucie własnej wartości poprzez możliwość osiągania sukcesów na miarę swoich możliwości. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również będziemy mieli okazję uczestniczyć w podobnym projekcie. Dziękujemy za świetną zabawę i pozdrawiamy - dzieci z oddziału sześciolatków oraz wychowawca.

Teresa Jakubczyk – Przedszkole w Platerówce grupa 6- latki

Projekt edukacyjny „Kolory zdrowia” doskonale wpisał się w tegoroczne założenia planu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły Podstawowej Nr 4 w Lubaniu, gdzie promocja zdrowia stała się priorytetem. Podejmując się jego realizacji zależało mi, aby zdrowy i aktywny styl życia wszedł w krew uczniom na stałe. Zadania i związane z nimi działania projektowe pozwoliły na korelację z podstawą programową, a dzieciaki świetnie się bawiąc, uczyły się mimochodem. Podczas wykonywania zadań uczniowie mieli możliwość stworzyć tor przeszkód, wykonać wspólny układ taneczny, doskonalić umiejętności językowe podczas zabaw ruchowych, poznać siłę zielonych warzyw i owoców, wykonując koktajl, a także wcielić się w małych aktorów, doskonaląc wiadomości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Oprócz ogólnych założeń projektu, uczniowie mogli doskonalić relacje w klasie i współpracę z rówieśnikami. 

Joanna Smaga – Szkoła Podstawowa nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiech w Lubaniu.

 Uważam, że projekt „Kolory zdrowia” spełnił wszystkie swoje cele i założenia propagując u dzieci zdrowy styl życia i odżywiania się. Niczego bym w nim nie zmieniła.

Dominika Czułowska - Przedszkole Miejskie Nr 1 w Lubaniu.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Izerbejdżan
Poradnia
trio jaz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: liberałTreść komentarza: Jestem zadziwiony jak zwolennicy szeroko rozumianej prawicy bezrefleksyjnie powtarzają serwowane im bzdury. Znowu dają się ogłupiać propagandzie zamiast samodzielnie policzyć kto ile nakradł, kto bardziej zadłużył państwo. Już zapomnieli, że na każdym litrze paliwa krojeni byli o złotówkę, że sztucznie podkręcana inflacja drenowała ich portfele. Zapomnieli o słowach Morawieckiego, że mają zap... za miskę ryżu. Nie chcą myśleć samodzielnie tylko łykają podsuwane im bzdury. A później płacz, że znowu oszukani.Data dodania komentarza: 12.08.2025, 08:20Źródło komentarza: Kto i ile dostał z KPO? Sprawdziliśmy przedsiębiorców i instytucjeAutor komentarza: Z sarkazmem.Treść komentarza: W naszym państwie trwa kult liderów. To dobrze,że wśród naszej młodzieży jest nadal wiele dziewczyn i wielu chłopców chętnych do czynnego sportu. Tu kryje się wiele edukacyjnych i społecznych aspektów, które pomagają potem żyć i radzić sobie dzisiejszym zawodnikom w dorosłym życiu . Na przykład przyjmować laury, ale i też porażki. Pozwala to na właściwe traktowanie innego sposobu liderowania , w dziedzinach mało sportowych, na przykład w polityce, w samym Sejmie. Przykład? Jarosław Kaczyński umocnił swoją dotąd niezagrożoną pozycję lidera, w zestawieniu najczęściej karanych posłów w tej kadencji Sejmu przez Komisję Etyki Poselskiej. (najczęściej za chamskie zachowanie) . Na ten moment prezes PiS uzbierał pięć kar. Wyprzedził nawet Dariusza Mateckiego, też z PiS, który ma na swoim koncie trzy kary. Rekord nie do pobicia, nawet jak na 76 letniego lidera, znaczącej w RP partii. Pięć kar jak pięć kółek olimpijskich. Gratuluję wyniku.Data dodania komentarza: 12.08.2025, 08:02Źródło komentarza: 6 medali LUKS Kwisa Leśna na najtrudniejszym torze w PolsceAutor komentarza: ANTYTreść komentarza: Jak poszedłem na komendę w Lubaniu zgłosić kradzież roweru kilka lat temu, paru dzielnych stróżów prawa będących wówczas na dyżurce tak ryknęło śmiechem, że słyszałem ich rechot będąc 100 metrów od komendy.Data dodania komentarza: 12.08.2025, 06:37Źródło komentarza: Policjanci szukają właściciela roweruAutor komentarza: MaryjanTreść komentarza: Często jakiś burak zaparkuje dłuższym autem na zatoce przy sądzie i pół pasa zablokuje przed sygnalizacją świetlną .....Data dodania komentarza: 12.08.2025, 05:21Źródło komentarza: Mistrz parkowania notorycznie blokuje chodnik
ReklamaPowiat Lubań
Reklama