Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 18 kwietnia 2024 06:32
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ruszył gigantyczny projekt dla rowerzystów. Cyklostrada Dolnośląska będzie miała 1800 km długości

Cyklostrada Dolnośląska to koncepcja długodystansowych dróg rowerowych w całym regionie. Warty około 850 mln zł projekt zakłada przede wszystkim budowę nowych tras dla cyklistów, ale również zintegrowanie tych już istniejących i powiązanie ich z dolnośląską siecią kolejową.
  • Źródło: UMWD
Ruszył gigantyczny projekt dla rowerzystów. Cyklostrada Dolnośląska będzie miała 1800 km długości

Autor: Pixabay.com

Pomysł oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały Dolny Śląsk, łączących się również ze swoimi odpowiednikami po stronie czeskiej i niemieckiej. Trasy mają być ważnym elementem codziennej komunikacji, a także sposobem na podniesienie potencjału turystycznego danej gminy czy powiatu. Docenią je także na pewno okoliczni mieszkańcy i wykorzystają do treningów i rekreacji.

To efekt prac planistycznych, które trwały przez ostatnie 4 lata. W 2017 roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową. Jej głównym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano także list intencyjny w sprawie powstania Blue Velo, czyli szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki, od granicy czeskiej, aż do Bałtyku. W innych europejskich regionach takie trasy stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają.

Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkownika i środowiska – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową. Cyklostrada Dolnośląska zostanie sfinansowana z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej.

Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków zewnętrznych na Sudecką Cyklostradę. Połączy ona nasze województwo siecią tras, pozwalających na sprawną komunikację rowerową w całym regionie. To jeden z flagowych projektów Województwa Dolnośląskiego, który stanie się przełomowym produktem turystycznym – zapewnia Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Część tras rowerowych w regionie jest już gotowa, we współpracy z samorządami lokalnymi planowane są kolejne inwestycje, aby sieć spełniała standardy bezpieczeństwa, komfortu, atrakcyjności oraz dostępności dla wszystkich chętnych bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność cyklisty. Szacowany koszt realizacji koncepcji to około 850 mln zł.

Budowa bezpiecznej drogi rowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego, czyli wytyczne dla budowy dróg rowerowych – informuje Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.

Powstająca sieć dróg rowerowych, oprócz kwestii turystycznej, ma stanowić także ważny element lokalnej sieci transportowej.

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma służyć mieszkańcom zarówno do uprawiania turystyki i rekreacji, jak i codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. Rower to najbardziej ekologiczny środek transportu wybierany przez wiele osób także jako alternatywa dla samochodu, zwłaszcza w miastach borykających się z problemem korków. Sieć zdecydowanie poprawi dostępność transportową w regionie poprzez połączenie tras z dworcami i przystankami kolejowymi – mówi Marek Obrębalski, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Sieć dróg rowerowych będzie miała łącznie 1800 km długości. W jej skład wejdzie między innymi 11 głównych arterii (w tym 5 krajowych), stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków:

  • Trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk),
  • Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk),
  • Trasa krajowa nr 12 (Słubice – Katowice),
  • Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów),
  • Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa).

Dzięki temu projektowi Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje także cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Lila 01.05.2021 11:03
Jak zwykle Kotlina Kłodzka pominieta

Anna 29.04.2021 08:54
Bardzo fajną trasę wyznaczyli na jednym z wyścigów MTB, która przebiegała przez Wielki Las Lubański. Ja wtedy na wyścig nie pojechałam, ale dzień przed zawodami pomyślałam, że sprawdzę jak przebiega trasa, chłopcy jeszcze ją wyznaczali. Bez strzałek raczej bym jej nie odtworzyła. Ale dobrze by było zrobić oznakowanie na stałe. I dobrze by było pomyśleć o jakimś połączeniu kolejowym ze Świeradowem. Tam jest wiele ciekawych miejsc, a jak się jedzie rowerem z Lubania, to już nie ma się tak dużo sił, by zrobić wiele kilometrów w górach. Pozdrawiam.

lu 28.04.2021 10:25
KTO WIDZIAL W Lubaniu SCIEZKE ROWEROWA TO JEST WYJATKOWY JA JEZDZE DUZO NA ROWERZE I NAWET JAK GDZIES POZA Lubaniem WJEZDZAM NA TRASE ROWEROWA W KAZDEJ CHWILI SAMOCHOD MOZE MNIE ZEPCHNAC Z TEJ TRASY

avanti 28.04.2021 01:09
472 tysiace zlotych za jeden kilometr trasy rowerowej! Zapewne w planach jest budowa wielu mostow i tuneli, bo przeciez nie chodzi o to, zeby zarobili znajomi krolika. :)

Rowerzysta 27.04.2021 21:10
Burmistrz Miasta Lubań sprawę ściezek rowerowych ma głeboko w du... i dlatego w miescie nie ma żadnych scieżek rowerowych zwykłą pustynia pod tym względem

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: laikTreść komentarza: ciekawe kto wie, kto miał glejt z Kolegium dla TummData dodania komentarza: 17.04.2024, 22:29Źródło komentarza: Powiat Lubański. Wieść gminna niesie, kto będzie starostąAutor komentarza: kierowcaTreść komentarza: Trzeba sprawdzić ile przyjmują interesantów i najbardziej leniwych zwolnićData dodania komentarza: 17.04.2024, 22:22Źródło komentarza: Powiat Lubański. Wieść gminna niesie, kto będzie starostąAutor komentarza: Obywatelski obowiązekTreść komentarza: Moi drodzy, nie ulega zatem wątpliwości że obecny Burmistrz Pan Leszek Leśko wykorzystuje swoją władzę wykonawczą względem podległych mu organów. W dużym stopniu uderza w Sołectwa, Dyrektorów podległych placówek, Grono Pedagogiczne i wszystkich innych mieszkańców, którzy pozyskują dobra finansowe z jego zarządzania Gminą Olszyna. Dzisiejszą debata pokazała jak uporać się z problemami zadłużeń i obciążeń finansowych- sprzedajac kolejne dobra materialne czyli nieruchomości. Czy to zysk dla gminy czy raczej strata? Ponadto zgodnie z pistanowieniami Komisarza Wyborczego nie można propagować komitetu wyborczego w miejscach publicznych takich jak szkola, przedszkole. Ten temat niezwłocznie należy przekazać Policji, Prokuraturze oraz Kuratorium Oświaty. Pracownicy złamali prawo, powinni być odwołani że stanowisk. Zarówno Pani Szkudlarek jak również Pani Kubińska.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 22:14Źródło komentarza: Dyrektorka z Biedrzychowic - "Całym sercem jesteśmy za Naszym Panem Burmistrzem"Autor komentarza: OlszynkaTreść komentarza: Ten co mówił że obecna władza to samo zło a potem nie poparł obecnego kontrkandydata bo jednak to nie jest czas na zmiany tylko skok na hajs. Nieładnie.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 22:12Źródło komentarza: Powiat Lubański. Wieść gminna niesie, kto będzie starostą
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama