Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 28 marca 2024 22:49
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Na Dolnym Śląsku przybędzie nowoczesnych pociągów

W ciągu dwóch lat flota Kolei Dolnośląskich powiększy się aż o 19 nowoczesnych pociągów.
  • Źródło: UMWD
Na Dolnym Śląsku przybędzie nowoczesnych pociągów

Autor: UMWD

Będą to pojazdy elektryczne i hybrydowe. Wartość zamówień przekroczyła pół miliarda złotych. To największa inwestycja w historii regionalnego przewoźnika.

We wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pięcioczłonowych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów. Jesienią 2020 roku Koleje Dolnośląskie kupiły także 6 trzyczłonowych hybrydowych Impulsów II od spółki Newag SA. Łączna wartość wszystkich kontraktów to blisko 550 mln zł.

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają one potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Nowy tabor pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. Pierwsze pociągi wyjadą na tory w regionie już za około rok. Pozostałe składy zostaną przekazane przewoźnikowi w 2023 roku.

– Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że ten środek transportu jest jednym z najpopularniejszych wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować rozwój kolei – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego zarząd spółki nie wyklucza. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. Ta inwestycja kosztowałaby 350 mln zł.

– Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 składów, w tym 6 hybryd z Newagu. Teraz wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem nowoczesnych pociągów elektrycznych. Już jest to największy projekt taborowy w historii Kolei Dolnośląskich, a zapewniam, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Rozszerzenie zamówienia na zakup ośmiu elektrycznych Elfów2 z opcji było możliwe dzięki współpracy z bankiem PKO BP, który przygotował ofertę preferencyjnego kredytu konsolidacyjnego w wysokości ponad 442 mln zł. Dla Kolei Dolnośląskich ta umowa to wiele korzyści, m.in. wydłużenie okresu spłaty zobowiązań, czy zwiększenie możliwości finansowych spółki na przyszłość.

– Kolejnych 8 pociągów dla naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich – to bardzo dobra wiadomość dla regionu i jego mieszkańców. To również mocny impuls do rozwoju KD. Wszystko to dzieje się dzięki bardzo dobrej współpracy z PKO Bank Polski. Jednak wspólne działania z bankiem dają dobre efekty nie tylko w zakresie wsparcia infrastruktury kolejowej. Od początku pandemii PKO BP angażuje się w walkę z Covid-19. Wspiera nas w działaniach mających na celu ochronę życia i zdrowia ludzi, między innymi w takich jak doposażenie marszałkowskich poradni pocovidowych – mówi Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Samorząd województwa współpracuje z bankiem PKO Bankiem Polskim (w ramach konsorcjum z Bankiem Gospodarstwa Krajowego) także przy innych strategicznych dla regionu inwestycjach, takich jak Dolnośląskie Centrum Sportu w Jakuszycach (wartość projektu 186 mln zł, kredyt 100 mln zł) oraz przygotowywanego do budowy Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu (wartość 197 mln zł). Bank od 26 lat wspiera też organizację Biegu Piastów.

Komfortowe wyposażenie pociągów

Wybrany przez regionalnego przewoźnika model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Są one niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne, mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgającą 160 km/h. Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. Każdy z nich zabierze na pokład łącznie około 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, monitoring oraz miejsca do: przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych, przechowywania większego bagażu.
 

Duże inwestycje taborowe

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. Dzięki skutecznym działaniom jego flota w najbliższym czasie wzrośnie łącznie o 19 nowych pociągów. Spowoduje to, że liczba ekologicznych pojazdów KD zwiększy się aż o 60 procent (z 32 do 51 sztuk), a miejsc dla pasażerów przybędzie 45 procent (z niecałych 20 tysięcy do prawie 28 tysięcy).

Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Klasa Robotnicza 11.04.2021 11:11
W styczniu obchodziliśmy - nie wszyscy oczywiście - kolejną rocznicę urodzin tow. Edwarda Gierka - I Sekretarza Partii za rządów którego i pod kierownictwem którego w latach 70tych wybudowano bądź rozbudowano: 557 nowych przedsiębiorstw, w tym: 71 fabryk domów, 18 zakładów mięsnych, 16 fabryk odzieżowych, 14 chłodni, 10 zakładów elektronicznych, 10 fabryk mebli, 9 zakładów hutnictwa żelaza i metali nieżelaznych, 9 elektrociepłowni, 7 elektrowni, 7 fabryk samochodów i ich części, 5 cementowni, 5 kopalni węgla kamiennego. Dworzec Centralny w Warszawie Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Tychach Huta Katowice Trasa Katowicka, czyli "gierkówka" Trasa Łazienkowska w Warszawie Kombinat Paliwowo-Energetyczny Bełchatów Rafineria Północna Gdańsk Kopalnie Borynia, Śląsk i Trzydziestolecia PRL Elektrownie w Dolnej, Kozienicach, Rybniku Huta miedzi w Głogowie Kopalnia miedzi w Rudnej Zakłady Azotowe Włocławek Zbudowano prawie w całości polską energetykę, w tym elektrownie węglowe – Bełchatów (4400 MW), Kozienice (2600 MW), Jaworzno III (1200 MW), Dolna Odra (1800 MW), Rybnik (1800 MW), Połaniec (I blok) – oraz wodne w Żarnowcu (700 MW) i Włocławku (160 MW), które wciąż dostarczają połowę zużywanego w Polsce prądu. W ciągu 30 lat, które minęły od tego czasu, wybudowano tylko jedną elektrownię (o mocy 4400 MW).

Helo 09.04.2021 12:11
Wszystko pięknie, ale dla nas to nic nie znaczy, bo tych pociągów w Lubaniu raczej nie zobaczymy.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama