Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
sobota, 20 kwietnia 2024 01:55
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Węgliniec - Zgorzelec: będzie szybciej

Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym jak i dalekobieżnym.
 Węgliniec - Zgorzelec: będzie szybciej

Autor: Krystian Nowek, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na ponad 900 słupach między Węglińcem a Zgorzelcem rozwieszana jest sieć trakcyjna. Zbudowane są nowe podstacje zasilające w Pieńsku i Zgorzelcu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą prace w 2019 roku. Później podróż będzie krótsza - przejazd nie będzie wymagał zmian lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Inwestycja za 70 mln zł współfinansowana jest ze środków UE instrumentu Łącząc Europę (CEF).

Prace związane z elektryfikacją szlaku Węgliniec - Zgorzelec w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), postępują planowo. Na 27 km linii są już specjalne konstrukcje wsporcze. Po obu stronach toru zamontowano 920 słupów, a ponad linią 54 tzw. bramki trakcyjne.

Jeżdżą, wieszają, sprawdzają

Od marca - przy utrzymanym ruchu pociągów, wywieszana jest sieć trakcyjna, zrealizowano już 85% tych prac. W akcji są specjalne pociągi sieciowe. Ponad 5 m nad ziemią zespoły wykonawcy wywieszają linę nośną i drut jezdny, mocują izolatory. Wywieszono sieć trakcyjną na dwóch torach szlaku między Węglińcem a Pieńskiem oraz między Pieńskiem a Jędrzychowicami i na jednym torze Jędrzychowice - Zgorzelec. Po wywieszeniu całości sieci zostanie wyregulowana a następnie zostaną przeprowadzone próby zwarciowe.

Więcej mocy

W Pieńsku i Zgorzelcu wybudowane zostały nowe podstacje trakcyjne. Zmodernizowana została podstacja w Węglińcu. To niezbędne wsparcie dla odpowiedniej wielkości zasilania, by na elektryfikowanym odcinku mogło jeździć jak najwięcej pociągów elektrycznych. Trasa Węgliniec - Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E 30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą magistralę E 30, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Efekty modernizacji

Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy - przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją pozwoli odciążyć drogi i zwiększyć bezpieczeństwo.

Zakończenie prac budowlanych sieci trakcyjnej planowane jest na październik. Później certyfikacja linii, musi potwierdzić zgodność podsystemu Energia z wymaganiami TSI (Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności w ramach UE). Pierwsze składy z lokomotywami elektrycznymi pojadą w 2020 r.

Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec” wynosi 70 mln zł netto, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Jarosław Lizak 28.10.2019 00:16
Bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Zgorzelca będą wozić powietrze. Były już takie pociągi (jeżdżące aż do Drezna) i nikt nimi nie jeździł. Oto dowód - filmik z czasów, gdy jeszcze jeździły pociągi z Wrocławia do Drezna (zlikwidowane z powodu tragicznie niskiej frekwencji): https://www.youtube.com/watch?v=MCvu1xxQXNAElektryfikacja linii kolejowej do takiej dziury to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto.

fryzjerka z Goerlitz 27.10.2019 11:53
Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Lwówek. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra – Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby dużo wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrocław – Węgliniec – Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra – Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra – Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrocław – Jelenia Góra – Wrocław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.

wasabiWKS 27.10.2019 01:36
Dziwię się, że zdecydowali się elektryfikować linię z Węglińca do Zgorzelca, która prowadzi totalnie przez lasy i gdzie nikt nie jeździ pociągiem. Tam nawet szynobus SA135 to za dużo więc po co puszczać EZT-y? Natomiast zelektryfikować należało odcinek z Lubania do Zgorzelca gęsto zabudowany osiedlami. Mogłyby jeździć tamtędy pociągi elektryczne z Jeleniej Góry do Zgorzelca, a i Zgorzelec miałby też połączenie impulsami z Wrocławiem (z jedną małą przesiadką w Jeleniej Górze).

Podróżujący 11.10.2019 21:46
Niestety ale Lubań wiele straci na elektryfikacji lini do Zgorzelca. W projekcie nowego rozkładu jazdy zabranie pociągu IC Nałkowska który zostanie przekierowany do Zgorzelca. Z Lubania nie będzie możliwości dojechania ani przesiadki np w Weglincu. 3 pociągi KD które były skomunikowane w Weglincu z pociągami do Drezna zostaną przekierowanie do Zgorzelca. Lubań nie dostanie w zamian dodatkowych połączeń. Ostatni pociąg KD z Lubania do Wrocławia odjezdzie po godz 17. A po 21 tylko do Weglinca. Tak że nie ma się z czego cieszyć.

Ziomal 11.10.2019 18:08
News, 2 dni przed wyborami. Remontują już 2 lata, a oddadzą pod koniec roku. Więc o czym mówi ten artykuł? Co się w międzyczasie zmieniło? Żenada

SzatanWoziWęgiel 11.10.2019 20:01
Nie remontują tylko budują nową trakcję. Tam nigdy jej nie było. A co do cieszenia się tym faktem, to mieszkańcy Lubania nie powinni się cieszyć. W grudniu okaże się ile będzie mniej pociągów bezpośrednich z Lubania do Wrocławia.

Podróżujący 12.10.2019 15:29
Do tej pory jest 11 pociągów. 9 Kolei Dolnośląskich i 2 Intercity. Według projektu który jest dostępny na portalu pasażera PLK ma być do Wrocławia 1 pociąg Intercity oraz tylko 5 Kolei Dolnośląskich. Oraz po jednym do Legnicy i Weglinca gdzie będzie można się przesiąść na pociąg do Wrocławia.

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
ReklamaPunk Pobrań COVID-19 i badania laboratoryjne
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ŁukaszTreść komentarza: Wszystko 3x drożej wykonane , na ulicach syf , menele w rynku i gowniane parki, które już wyglądają jak zapomniane.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:56Źródło komentarza: Co łączy leśniańskich samorządowców z wyborami w Olszynie?Autor komentarza: KtośTreść komentarza: Kandydat, który zadaje się z PIGI bez żadnego doświadczenia i z tym towarzystwem z Leśnej dosyć tego.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:55Źródło komentarza: W niedzielę druga tura wyborów. Od północy cisza wyborczaAutor komentarza: JaxxxTreść komentarza: Nie wiem czy się śmiać czy płakać ze słów urzędującego jeszcze pana B: "Planowany budynek przy ulicy Zawidowskiej ma projektowany niezależny wjazd bezpośrednio z ul. Zawidowskiej". Pan od wielu lat planuje i projektuje obwodnice miasta i ani widu ani słuchu. Planuje pan rondo na styku Kopernika z JPII i tak samo i tak można by wymieniać. Był pan mistrzem projektowania. A teraz coś co nas dotyczy a pokazuje jak wygląda realizacja. Miasto sprzedało nam działki na Osiedlu Ptasim czyli tam z drogami dojazdowymi - ZAPROJEKTOWANYMI. Tak się dzieliliście pieniędzmi że zabrakło na te drogi i musieliśmy zapłacić za wybudowanie dróg drugi raz żeby z projektowanych stały się wykonane. Myśleliśmy że to koniec ale nie na tym kończy się tragikomedia. Teraz to za co zapłaciliśmy dwa razy oferujecie inwestorowi jako droga dojazdowa do placu budowy a w przyszłości blokowiska nie licząc się z nami. Zwyczajnie brak mi słówData dodania komentarza: 19.04.2024, 23:42Źródło komentarza: Petycja. Niskoczynszowe mieszkania nie dla wszystkich szczęśliweAutor komentarza: JasiuTreść komentarza: Karol nie pij tyle.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:29Źródło komentarza: Co łączy leśniańskich samorządowców z wyborami w Olszynie?
Reklama
Reklama