Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 5 maja 2025 19:14
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Zgorzelec - Węgliniec. Czas na ostatni odcinek

Z Węglińca do Zgorzelca wkrótce pojedziemy pociągiem elektrycznym.
Zgorzelec - Węgliniec. Czas na ostatni odcinek

Autor: PKP

- Ustawiono ponad 900 słupów, które podtrzymają sieć trakcyjną i zmodernizowano podstację w Węglińcu, która to z kolei zapewnieni zasilanie linii. Planowo postępuje elektryfikacja 27 km linii Węgliniec - Zgorzelec za 70 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ostatni odcinek magistrali kolejowej E 30 zelektryfikują do końca 2019 roku. Skróci się czas przejazdu, gdyż nie będzie wymiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe - informuje PKP PLK.

Od początku roku wykonawca przystąpił do budowy sieci trakcyjnej. Najpierw montowany jest tzw. osprzęt: wieszaki, izolatory, elementy do mocowania drutów. Później wykorzystane będą specjalne pociągi sieciowe i wywieszana będzie lina nośna i drut jezdny. Wszystkie prace wymagają zachowania zwiększonego reżimu bezpieczeństwa, gdyż prowadzone będą obok przejeżdżających sąsiednim torem pociągów.

Dla zapewnienia odpowiedniego zasilania elektryfikowanego odcinka zmodernizowano już podstację trakcyjną w Węglińcu. Budowane są dwie nowe podstacje w Pieńsku i Zgorzelcu.

Trasa Węgliniec - Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą linią od zachodniej do wschodniej granicy państwa będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy - przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy bezpieczeństwo.

Całość prac zostanie zrealizowana do końca 2019 r. Całkowita wartość projektu „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec” wynosi 70 mln zł, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zora 16.01.2019 01:01
Ciekawe czy dłuższe pociągi podstawią czy wciąż będą malutkie i ludzie będą się kisić jak śledzie! ?

Z. 15.01.2019 20:37
Szkoda, ze z Bogatyni nie ma żadnego połączenia kolejowego. To dopiero porażka!

Ziomal 15.01.2019 20:14
A może (jeśli te tory przez Gierałtów i tak są w opłakanym stanie) powinny jeździć elektryczne pociągi "w kółko" na trasie Wrocław- Legnica - Bolesławiec- Zgorzelec - Lubań - Jelenia Góra - Wałbrzych - Wrocław, oczywiście po planowanej na 2021 rok elektryfikacji odcinka Zgorzelec - Lubań? Obsłużyłyby doskonale cały ruch południowej części Dolnego Śląska. I skomunikowane z nimi powinny być transgraniczne, spalinowe szynobusy Zgorzelec - Goerlitz.

M. 15.01.2019 21:56
Po niedawnym remoncie lini Jelenia Góra - Wałbrzych - Wrocław pociąg jedzie jakieś 2 godz tą trasą, więc trasa Wrocław - Zgorzelec - Lubań - Jelenia Góra sprawiłaby, że na odcinku od mniej więcej Gryfowa do Jeleniej nie jechałby nikt, nawet połączenie drogowe jelenia - wrocław jest pod tym wzgledem podobne ( z resztą pamietam kiedyś taki pociąg Wrocław- Gryfów przez Gierałtów i Lubań , który bardzo szybko zniknął bo frekwencja była słabiutka za Lubaniem). Ja nie do końca rozumiem potrzebe, elektryfikacji lini Jelenia Góra - Zgorzelec, bo tłoku nigdy nie ma w szynobusach KD, wymiana torowiska jak najbardziej ale nie elektryfikacja.

M. 15.01.2019 14:26
Ta inwestycja to początek końca bezpośrednich połączeń Lubań - Wrocław. Co z tego, że odcinek Lubań - Węgliniec przez Gierałtów jest od dawna zelektryfikowany jak stan torowiska jest bardzo zły. Władze KD będą wolały puścić pociąg do Zgorzelca. Do tego dochodzi zmiana władz w tej spółce i prezes który już obiecał 10 czy 11 pociągów dziennie do Lubina. Czarno to widzę, szkoda bo teraz mamy naprawdę dobry rozkład pod względem połączeń z Wrocławiem.

jar 15.01.2019 16:05
Dokładnie! 11 par pociągów dziennie z Wrocławia do Lubina wymaga zaangażowania co najmniej 10 EZT Pesa. Nie mają, więc ściągną z linii Lubańskiej. Nam zostaną jedynie pociągi z Lubania do Goerlitz, przez Zgorzelec, jadące zresztą z Jeleniej Góry. W Zgorzelcu będziemy mieli przesiadkę na pociąg do Wrocławia.

Kuba 15.01.2019 17:36
KD nie posiada zadnych EZTów od pesy a od Newagu. Jeśli chodzi o kwestie polaczenia Wrocław - > Lubań i na odwrót zapewne nie bedzie trzeba z Lubania jechać do Zgorzelca tylko do Węglińca i przesiadka lecz zgaduje ze najprawdopodobniej jakies połączenie bezposrednie Lubań - > Wroclaw zostanie z racji zamiany pociagow relacji Wroclaw - > Drezno

Reklama
Rolki
owd
Wystawa Magdalenki
Szkrab
noc muzeów
3 maj
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama