Enigmatyczny tytuł drugiego punktu pięciopunktowej strategii dla naszego miasta, twórcy tłumaczą jako „poprawę jakości życia jego mieszkańców”. To kolejny dość oczywisty cel zawarty w strategii dla naszego miasta. Dla przypomnienia - pierwszym była poprawa sytuacji gospodarczej.
Udało nam się wyczytać, że w planach jest przekazanie inicjatyw samym mieszkańcom. To ich udział w życiu kulturalnym i nie tylko ma być kluczowy dla rozwoju naszego miasta. Dlatego też włodarze będą starali się pomagać we wdrażaniu inicjatyw wymyślonych przez stowarzyszenia i… spółdzielnie mieszkaniowe. Ma w tym pomóc dobra komunikacja wewnątrzmiejska i budowanie regionalnej tożsamości.
Przynajmniej tak nam się wydaje. Pewności nie mamy, bowiem cały dokument napisany jest dość zawile. Mimo dużej objętości tak naprawdę ciężko z niego wyłuskać jakiś większy sens. Ale może tylko my nie jesteśmy w stanie pojąć o co tak naprawdę chodzi, dlatego poniżej prezentujemy cały tekst w oryginalnej wersji:
„2. Podniesienie poziomu rozwoju społecznego mieszkańców miasta.
Pod pojęciem rozwoju społecznego Lubania w strategii miasta Lubania rozumie się poprawę jakości życia jego mieszkańców. Stagnacja na tym polu utrudnia bowiem wzmacnianie konkurencyjności miasta a w konsekwencji rozwój gospodarczy. Osiągnięcie tego celu wymaga trafnego określenia społecznych jakości Lubania w granicach jego tradycji przestrzennych i wykreowania narzędzi pozwalających rozwiązywać trudne problemy miejskiej społeczności. Badania wykazują, że w coraz mniejszym stopniu możemy rozwiązywać je "pieniędzmi i betonem". Bez stymulantów, pobudzających aktywność obywatelską niewiele da się osiągnąć. Fundamentalną zasadą polityki miejskiej powinno stać się zatem wdrażanie różnych form partycypacji społecznej i aktywizacja różnorodnych inicjatyw społecznych i gospodarczych, celem przynajmniej częściowej społeczno-gospodarczej reintegracji miasta. Aby trafnie określić wspomniane wyżej jakości społeczne Lubania, koniecznym jest budowanie sprawnych systemów komunikacji wewnątrzmiejskiej. Budowanie komunikacji społecznej w mieście i pobudzanie aktywności społecznej jest trudnym zadaniem, jest ona jednak tym większa, im bardziej mieszkańcy miasta się z nim identyfikują. Stąd też szczególny nacisk położono na budowanie społecznej i regionalnej tożsamości. W tym przypadku kluczową rolę powinno odgrywać wzmacnianie kultury miejskiej oraz wspieranie aktywności organizacji pozarządowych i spółdzielni mieszkaniowych.”
Jeżeli ktoś z Was odkrył w tym jeszcze jakiś głębszy sens, niż wyłuskany przez nas to prosimy o podzielenie się tą wiedzą w komentarzach.
Kolejne punkty przedstawimy wkrótce.
Napisz komentarz
Komentarze