- Na dobry budżet składają się trzy najważniejsze rzeczy. Po pierwsze wynik finansowy – wyjaśnia Skarbnik Miasta Lubań Marian Zwierzański. – W roku ubiegłym był deficyt, a teraz mamy ponad 3 miliony nadwyżki budżetowej. Różnica jest ogromna i każdy to zrozumie – porównując rok do roku, jest wzrost o trzy tysiące procent. Po drugie zakończyliśmy wszystkie inwestycje i rozliczyliśmy je nie na ostatnią chwilę, tylko już we wrześniu byliśmy po wszystkich kontrolach a przecież rozliczamy cały okres, całe 7 lat. Trzecia rzecz to poradzenie sobie z nowymi wskaźnikami zadłużenia. Do tej pory ustawa o finansach publicznych mówiła jasno, że wskaźnik możliwych do spłaty odsetek to 15 proc. a możliwych do zaciągnięcia kredytów 60 proc. dochodu gminy. Od 2013 obowiązuje jednak nowość, indywidualny wskaźnik zadłużenia, naliczany według wyników gminy z trzech ostatnich lat. W efekcie przeprowadzonej restrukturyzacji długu w sierpniu 2013 r. wskaźnik obsługi długu obniżył nam się do 9,42 proc. Faktycznie spłacamy 8,46 proc., więc mamy luz. Drugi wskaźnik też jest bardzo dobry, w 2012 mieliśmy go powyżej 40proc., teraz to jest 37 proc., jeśli chodzi o zaciągnięte kredyty. Na uwagę zasługuje fakt, że Regionalna Izba Obrachunkowa, opiniując pozytywnie przedłożone jej sprawozdanie z wykonania budżetu, nie zgłosiła żadnych uwag. Taka sytuacja to rzadkość w realiach samorządu – podkreśla Marian Zwierzański. - Bardzo dobrym ruchem była konsolidacja miejskich kredytów i emisja obligacji. Szkoda było by przegapić taką szansę. Dzięki niej zadłużenie miasta jest bezpieczne, a Lubań korzystnie wypada na tle innych samorządów. Po emisji obligacji w starostwie powiatowym odbyło się spotkanie z przedstawicielami innych samorządów, zainteresowanych wdrożeniem podobnego rozwiązania. Miejskie jednostki zaoszczędziły także sporą sumę ze swoich wydatków i ten wspólny wysiłek przełożył się na bardzo dobry wynik. Pod koniec roku wszyscy zaciskali pasa, ale na szczęście w racjonalny sposób. Wszystkie te ruchy to przygotowanie do nowego okresu programowania, ale trzeba pamiętać, że w tym nowym rozdaniu 2014-2020 nie będzie takich zasad, że 80proc. można pozyskać z UE a tylko 20 proc. to nasz wkład. To może być 50 na 50 proc. a czasami nawet poniżej tego i wtedy to jest duży wysiłek finansowy dla każdej gminy. Trzeba pamiętać także, że w tym roku myśleliśmy o przyszłości, ale także bardzo dużo zrobiliśmy. Miasto Lubań i Zakład Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu zorganizowały i przygotowały największą w ciągu ostatnich 25 lat inwestycję, to jest przebudowę i modernizację Centrum Utylizacji Odpadów na kwotę ponad 23.000.000 złotych, którą to inwestycję oddano do użytku w czerwcu br. Inne spółki komunalne, w tym PEC także prowadziły poważne inwestycje dofinansowane ze środków zewnętrznych, swoje projekty realizował MOPS, rozpoczęliśmy rewitalizację społeczną. Robiliśmy też masę drobniejszych prac, na życzenie mieszkańców i radnych, reagując na ich potrzeby i wprowadzając zmiany do budżetu. To był dobry i bardzo pracowity rok – podsumowuje skarbnik.
- Rok 2013 był bardzo ważny dla naszego miasta. Mimo że przypadł pomiędzy okresami programowania, w jałowym czasie, uniknęliśmy stagnacji, bardzo dużo się u nas działo – podsumowuje Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania. - Ostatnim „rzutem na taśmę” realizowanych było kilka ważnych, bezprecedensowych w historii miasta projektów, Oprócz tego musieliśmy też stawić czoła stricte finansowym wyzwaniom - rozliczyć realizowane projekty, dać Lubaniowi oddech i przygotować się do nowego okresu programowania. Wykonaliśmy wszystkie te zadania, dzięki wielkiemu zaangażowaniu urzędników i ich sprawnej pracy, wspaniałej postawie dyrektorów miejskich jednostek oraz przede wszystkim świadomym i odpowiedzialnym decyzjom radnych Rady Miasta Lubań.
Napisz komentarz
Komentarze