Na dochód miasta składają się głównie: podatek PIT (37,67 proc.), podatek CIT (6,7proc.), dotacje z budżetu państwa oraz wpływy z gospodarki mieszkaniowej, komunalnej i ochrony środowiska.
Największa część wydatków zostanie przeznaczona na oświatę i wychowanie, na które samorząd Lubania przewiduje ponad 22 mln zł. Ponad 8 mln zł pochłonie obsługa administracji publicznej (łącznie z remontem i zakupem komputerów o czym piszemy niżej), 6,6 mln zł przeznaczone zostanie na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska, 10 mln zł na pomoc społeczną. To jedynie wydatki, które pochłaniają większe kwoty. Mniejsze pozycje w budżecie obejmują takie dziedziny jak transport i łączność (2,5 mln), kultura (1,8 mln), sport (1,7 mln.) i wiele innych.
Wśród inwestycji zaplanowanych na rok 2016 największą jest remont i termomodernizacja budynku urzędu miasta przy ul. 7 Dywizji za ponad 2 mln zł. W planie inwestycyjnym znalazły się również:
- zapowiadany od kilku lat remont ul. Starolubańskiej,
- budowa dróg dojazdowych do garaży Osiedla Piastów,
- remont Przedszkola Miejskiego Nr 5 przy ul. Mieszka II/1,
- budowa szaletu miejskiego przy ul. Żymierskiego,
- oświetlenie przy ul. Rubinowej i Agatowej,
- budowa instalacji do kompostowania oraz pozostałych budowli związanych z wprowadzonym systemem wykorzystania odpadów pochodzenia biologicznego w Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich w Lubaniu,
- partycypacja w kosztach budowy ronda na ul. Podwale.
Wszystko razem to koszt około 6 mln zł. Jest to budżet logiczny i zrównoważony – mówi Marian Zwierzański, skarbnik Lubania - W tym budżecie kładziemy główny nacisk na remonty w zakresie oświaty, dróg chodników i gospodarki komunalnej. Wszystkiego niestety nie da się zrobić bo mamy ograniczone środki budżetowe.
Lubański skarbnik widzi też pewne zagrożenia, o których mówi już teraz. - Złota zasada jest taka, o czym wielokrotnie mówiłem, że dochody bieżące muszą starczyć na wydatki bieżące i jeszcze na spłatę kredytów i pożyczek. Wieloletnia prognoza finansowa pokazuje, że rok 2017, jest chwilą kiedy zbliżamy się do granicy, dochody bieżące zaczynają równać się wydatkom bieżącym. Żeby tę sytuację odmienić muszą być podjęte działania zmieniające wydatki. Moim zdaniem wydajemy zbyt dużo na wydatki bieżące musimy coś usprawnić. - mówi skarbnik.
Deficyt budżetowy wynosi 2 mln zł, to drugi rok z rzędu kiedy zadłużamy miejską kasę – przypomnijmy, że w ubiegłym roku był to kredyt w wysokości 5 mln zł na realizację wyborczych obietnic. W perspektywie są natomiast zmiany planowane przez rząd PiS, mogące znacząco odbić się na dochodach budżetowych miasta. Podniesienie kwoty wolnej od podatku, projekt 500+, który zapewne bedą realizowały gminy i reforma oświaty. W związku z powyższym o budżet zapytaliśmy Arkadiusza Słowińskiego, burmistrza Lubania.
- Kwota wolna od podatku może obniżyć nam dochody w mieście, ale nie znamy jeszcze szczegółów proponowanych zmian i nie wiemy jaki mechanizm wyrównawczy rząd w stosunku do samorządów zastosuje. Wierzę, że jakiś mechanizm wyrównawczy zostanie zastosowany, żeby gminy mogły realizować zadania na dotychczasowym poziomie.
Budżet na rok 2016 jest budżetem dobrym, przypomnę że na inwestycje chcemy przeznaczyć ponad 6 mln. Tylko jak to zwykle bywa diabeł tkwi w szczegółach, żeby pewne rzeczy robić musimy mieć na to środki finansowe. Pewne rzeczy chcemy realizować bo wynika to z programu niskiej emisji, wieloletniej prognozy inwestycyjnej i możliwości aplikowania o środki z RPO, chcemy rozpocząć proces inwestycyjny żeby później po te środki sięgnąć.
Nie możemy czekać bo zaraz społeczność miasta Lubania powie - na co czekacie skoro mówiliście, że będziecie inwestować. Już realizujemy pewne zadania i na razie będą realizowane z obligacji, jeżeli dostaniemy dofinansowanie z RPO a wierzę, że tak się stanie, wtedy kwota pozyskana z obligacji będzie mogła być przeznaczona na kolejne inwestycje z kolejnej listy, z kolejnych lat.
Co do oszczędności, które musimy poczynić w kosztach funkcjonowania administracji stopniowo realizujemy to od roku 2010. Przypomnę, że kiedy obejmowałem fotel burmistrza urząd rozlokowany był w pięciu budynkach. Dwa budynki na ul. Mickiewicza, budynek przy ul. 7 Dywizji, na pl. Lompy, gdzie dziś znajduje się MOPS oraz Urząd Stanu Cywilnego w ratuszu. Zeszliśmy z budynku na Mickiewicza, gdzie teraz znajduje się żłobek i przedszkole. Wyszliśmy z pl. Lompy, a w przyszłym roku chcemy zejść z ratusza i przenieść Urząd Stanu Cywilnego do budynku przy ul. Mickiewicza 6. To są kolejne oszczędności, bowiem schodzimy z wydatków utrzymywania budynków, dodatkowo tam gdzie sie da - nie zatrudniamy nowych urzędników. - komentuje burmistrz.
Napisz komentarz
Komentarze