Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 12 grudnia 2024 18:51
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Lubań powiększy się o Uniegoszcz?

Przed trzema dniami w gabinecie burmistrza miasta Lubań pojawiła się grupa mieszkańców Uniegoszczy, pytając o możliwość włączenia części wsi w administracyjne granicie Lubania. Swój pomysł uzasadniają tym, że wioska przez gminę jest zaniedbywana, a mieszkańcy od lat nie mogą doprosić się o drogę dojazdową do domów i wodociąg.

Uniegoszcz to specyficzna miejscowość, okala Lubań po wschodniej stronie rzeki Kwisy i nie posiada jako takiego centrum, bowiem to, po wojnie zostało przyłączone do miasta. Dzisiejsza wieś usytuowana jest wzdłuż trzech dróg wyjazdowych po wschodniej stronie miasta. Przy drodze w kierunku Nawojówa Śląskiego, w kierunku Radostowa i przy drodze krajowej nr 30 w kierunku Jeleniej Góry. Jakby tego było mało powstałe przed kilku laty osiedle pomiędzy Harcerską Górą a ul. Kolejową również położone jest w Uniegoszczy.

Do burmistrza Arkadiusza Słowińskiego z zapytaniem przyszli mieszkańcy części wioski usytuowanej wzdłuż drogi w kierunku Jeleniej Góry. - była reprezentacja osób z obrzeży Lubania, która pytała o możliwość przyłączenia części przez nich zamieszkanej do miasta. - mówi burmistrz Lubania – powiedziałem im jakie są procedury. Co więcej uświadomiłem im, że jest to zgodne z przyjętą strategia rozwoju Lubania na kolejne lata, bowiem jeden z punktów mówi o lobbowaniu na rzecz połączenia dwóch gmin. Jako, że w strategi powiedzieliśmy to wprost, ze zrozumieniem przyjmujemy oddolną inicjatywę mieszkańców i jesteśmy jak najbardziej za. - dodaje Arkadiusz Słowiński.

W samej procedurze przyłączenia nie ma nic skomplikowanego, ale trwa ona dość długo. Najsłabszym ogniwem całego procesu może być rada gminy, która na takie odłączenie musi wyrazić zgodę, a z tym może być różnie. Aprobata równa się bowiem utracie części dochodów w budżecie. Choć pojawi się też i zysk, bowiem wraz z odłączeniem części gminy znikają też wydatki na jej potrzeby.

Mieszkańcy Uniegoszczy ze swoim pomysłem udali się rownież do wójta gminy Lubań Zbigniewa Hercunia. Ten faktycznie potwierdza, że było kilka osób, jednak rozmowa według słów wójta bardziej dotyczyła wodociągu i drogi, o którą walczą od lat mieszkańcy ul. Jałowcowej. Całość spotkania wójt podsumował krótko – Propozycję mieszkańców  ul. Jałowcowej należy potraktować jako niepoważny żart z podtekstem politycznym.

Nie wiem skąd wójt złapał ten podtekst polityczny – mówi przedstawiciel rady sołeckiej w Uniegoszczy Krzysztof Miazga, który brał udział w spotkaniu – z tego co odczułem są to zdesperowani mieszkańcy, którzy mieszkają na ul. Jałowcowej i męczą się od dobrych kilku lat. Przyszli do wójta prosić o wodociąg i drogę.

Męczą się nie tylko na ul. Jałowcowej, cała Uniegoszcz od lat traktowana jest przez gminnych włodarzy niczym piąte koło u wozu. Tylko w roku 2014 średnie nakłady inwestycyjne w infrastrukturę na mieszkańca gminy wynosiły 622 zł. Tylko, że pieniądze zainwestowane w całą gminę ni jak mają się do tych zainwestowanych w Uniegoszcz, bo tam średnia na mieszkańca wyniosła... 70 zł w Roku 2016 będzie jeszcze gorzej - średnia kwota na nakłady inwestycyjne w wiosce wyniesie... 34 zł na jednego mieszkańca, przy średniej gminnej 712 zł.

W tej sytuacji rzeczywiście przyłączenie się do Lubania wygląda bardzo zachęcająco. Tym bardziej, że w większej części pod samą Uniegoszcz podciągnięta jest już infrastruktura wodno- kanalizacyjna wybudowana przez miasto i jak mówi burmistrz Lubania – kończy się tam w sposób sztuczny, bo nie ma woli przyłączenia się ze strony gminy.

Pomysł przyłączenia Uniegoszczy, która jest nieco sztucznie oddzielona od Lubania wydaje się interesujący. Poniżej zamieszczamy sondę abyście i wy mogli wyrazić swoje zdanie, co sądzicie o tej inicjatywie.

 

SONDA
Co sądzisz o pomyśle przyłączenia Uniegoszczy do miasta Lubań?

Jestem za
Jestem przeciw
Nie mam zdania

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

lubanianin 11.12.2015 21:31
To są wyborcy PISU na szczęście za cztery lata bedą głęboko pod ziemią:-)Pajace a wy głosowaliście na nichWstyd DEBILE!!!!!!

Donald 12.12.2015 14:21
Tak właśnie wygląda demokracja wg POstkomuny: "dorżnąć watahę", "głęboko pod ziemią". Szkoda tylko że tego nie da się wyleczyć.

Anty Hercuń 11.12.2015 18:20
Kościelnik włączyć spróbuję zrobić zebranie w tej sprawie

jarek 11.12.2015 13:12
Niestety co do wypowiedzi wójta - to prawda - dba on tylko i wyłącznie o pisarzowice i henryków ponieważ stamtąd pochodzi i to są jego główne,najważniejsze okręgi wyborcze.Uniegoszcz i reszta okolicznych wiosek jest zupełnie w gminie marginalizowana.To niezaprzeczalny fakt.

ccc 11.12.2015 10:22
jeśli już tak chcecie nowe tereny bo to większe wpływy i więcej ludzi to niech Leśną dołączą do Lubania jest bardziej atrakcyjniejsza niż Uniegoszcz

Leśnik 11.12.2015 11:27
Chyba żartujesz !? A co ta Leśna sobą reprezentuje, dwie firmy "Bieleccy" i "Kruszywa Polskie" bo cała reszta to bryndza straszna, druga sprawa że tam bida aż piszczy, pojedź tam w południe albo o 17-tej zobaczysz jak żyje metropolia hi hi hi.Już Nowogrodziec to przy Leśnej to city !!!!

AS 11.12.2015 19:35
uniegoszcz i radostów za to sobą reprezentuje 100 domów na krzyż

mieszkaniec 10.12.2015 23:11
W przypadku mieszkanców Uniegoszczy ul. Jałowcowej, to z tego co wiem działki kupili oni od osoby prywatnej. Były one usytuowane w szczerym polu, bez wodociągu, drogi, kanalizacji i oświetlenia. W pozwoleniach na budowę mają obowiązek wybudowania studni i szamba. Świadomie zainwestowali tam swoje pieniądze. Dlatego ich żądania, w stosunku do mieszkańców zamieszkujacych w gminie od 70 lat są nie na miejscu. Proponuję, aby mieszkańcy Uniegoszczy dookreślili czego tak naprawdę chcą? Do niedawna żadali podłączenia ich do wodociagu gminnego, bo tańsza woda. Teraz chcą drożej płacic w mieście. Nie wiem czy miasto tak szybko i chętnie skanalizuje całą Uniegoszcz, bo dopiero wybudowało kanalizację na ulicy Różanej przy ktorej ludzie mieszkają od czasów wojny. Proszę wytłumaczyc np. mieszkańcom ulicy Dymińsko Dolna, że w pierwszej kolejności należało wybudowac drogę asfaltową na ulicy Jałowcowej, która istnieje od około 10 lat. Przypomnę tylko, że Uniegoszcz miało "swoją" Przewodnicząca Rady, która była w koalicji z większością radnych. Mogła zrobic wszystko, a co osiagnęła? Jej osiagnęciem jest brak porozumienia i wspólpracy ze zdecydowaną wiekszością obecnych radnych, a bez tego trudno jest co kolwiek zrobic. Woda jest potrzebna i mam nadzieję, że istniejący wodociąg w Uniegoszczy zostanie rozbudowany na ulicę Jalowcową, podobnie jak i w innych miejscowościach. Natomiast na drogę i oświetlenie nalezy cierpliwie poczekac, tak jak robią to inni mieszkańcy, którzy zdecydowanie dłużej mieszkają na terenie gminy i płacą podatki. Zapytam wprost, a co takiego wielkiego w przyszłym roku będzie realizował Lubań? Kawałek asfaltu na ul. Starolubańskiej i kawałek oświetlenia. Kupi kolejne choinki i wybuduje boiska do siatkówki ZGiUK (pewnie również z moich i Państwa opłat). W gminie widac rozwój. W Uniegoszczy również, tylko chyba nie wszyscy chcą to zobaczyc.

Paweł 10.12.2015 23:00
Widzę, jak tu ludzie komentują, że po co, że dodatkowe koszty dla Lubania itd., ale nikt nie zdaje sobie sprawy z korzyści, które również za tym idą, np.:1. Zwiększenie liczby ludności , co wiązało by się z wyższymi wpływami z PIT. Przecież Uniegoszcz to można powiedzieć sypialnia Lubania, gdzie buduje się z roku na rok coraz więcej ludzi, a przecież jeżeli, ktoś decyduje się budować dom, to nie zarabia 2tys. zł/miesięcznie, a co za tym idzie płaci wyższe podatki.2. Zwiększenie powierzchni miasta, nowe tereny do wykorzystania, a także wpływy z podatków od nieruchomości, podatku rolnego i innych.3. Premia ministerialna za połączenie, przez 5 kolejnych lat, co wiąże się z wyższymi wpływami do budżetu miasta.4. Wyższe subwencje rządowe.5. I chociażby kwestia społeczna. Przecież ludziom zamieszkującym Uniegoszcz, będzie się żyło o wiele lepiej. Znam kilka osób z tamtąd i oni tak naprawdę, uważają się za mieszkańców Lubania, a nie wsi Uniegoszcz. Co też w jakiś sposób ułatwiło i polepszyło by im życie. A przecież lepiej mieć dookoła ludzi bardziej szczęśliwszych :)Oczywiście, koszty też będą większe w kilku przypadkach, ale wydaje mi się, że Korzyści są większe niż koszty.No i jak się potocznie mówi i sprawdza się to w życiu.DUŻY MOŻE WIĘCEj.

Bogusław Strzelecki 10.12.2015 22:29
Szanowni PaństwoPragnę zauważyć, że dodatkowe tereny miasta to również dodatkowe wpływy do budżetu. Jak ktoś wcześniej zauważył Uniegoszcz jest sypialnią Lubania. Sypialnią stosunkowo bogatą, bo jest tam sporo nowych domów, a jak wiadomo domów nie budują biedni. Przypominam, że jednym ze źródeł dochodów budżetu miasta jest niemała część (jak dobrze pamiętam 39,5 %) podatku dochodowego płaconego przez jej mieszkańców, więc moim zdaniem warto się poważnie nad tym zastanowić. Może się okazać, że mimo kosztów, warto zabiegać o tereny zamieszkałe przez dobrze zarabiających podatników.

tako 10.12.2015 20:38
i po co arkowi kolejny wrzód na .... z obecnymi se nie radzi

dede 10.12.2015 20:23
najpierw dałem ZA, ale jednak użytkownicy co się wypowiedzieli wcześniej mają rację więccofam swój głos na Jestem przeciw.. Lubań nic nie zyska tylko wywali grube miliony i po co bo kilka osób będzie miało lepszą drogę i wodę w kranie super inwestycja. Uniegoszcz, Radostów to się ciągnie i skończyć nie może... Zaraz zapragną mieć super szybki internet 600 MB/S? i trzeba będzie im ciągnąć światłowody do każdego domku w ramach przyłączenia do Lubania, a dodam, że w samym Lubaniu internet nawet nie działa tak jak powinien !!! ... Chyba, że oprócz tych zadupi w tajnych planach jest Nowogrodziec i jeszcze to miasto podciągniemy pod Lubań ? tamtego burmistrza i urząd się wywali i Lubań przejmie ich obowiązki... Potem przejmiemy Zgorzelec i Jelenią Górę i z burmistrza już zrobi się prezydent, a potem nową stolicą Polski będzie Lubań ! i Arkadiusz Słowiński Prezydentem Polski.

Antoni 10.12.2015 18:25
Uniegoszcz to dziura zapchlona, nawet wody nie mają a do miasta się pchają.

olek 10.12.2015 19:29
odezwał się burak z "wielkiego miasta" he he

kwachu 10.12.2015 19:52
Taka sama, jak w tej w której się urodziłeś.

plewa 10.12.2015 20:35
jestes peda,,,,al i cio,,ta co ty wiesz i gdzie tmieszkasz urbanizatorze!

Jaro1985 10.12.2015 16:50
Tak naprawdę Uniegoszcz to sypialnia Lubania, a więc ma jak największe prawo do tego aby starać się o włączenie w granice miasta. Druga sprawa że Lubań jeżeli chce się rozwijać też powinien się powiększać, aby nie został zmarginalizowany np. przez Nowogrodziec gdzie inwestycje idą pełna parą (czy ktos widział ile tam się domów buduje wokoło, szok). Także uważam że wszyscy na tym skorzystają, popieram.

cs 10.12.2015 18:30
niby co Lubań zyska??? nowe tereny i po co one nam? w samym Lubaniu jest pełno dookoła ziemi, która leży odłogiem i się marnuje nic Lubań nie zyska tylko straci

jaro1985 10.12.2015 19:56
a mieszkańców zyska, bo wyludnia się jak cała Polska, chcesz aby za 25 lat rządził tu sołtys ?

cs 10.12.2015 21:26
tym miastem może zarządzać nawet szympans zmian na lepsze i tak nie będzie, ale wyjdzie taniej w utrzymaniu bo za banana będzie robił.

nnb 10.12.2015 15:28
Dla Lubania, a szczególnie dla nas mieszkańców nie jest to rentowna inwestycja bo przecież nas obciążą kosztami przyłączenia tej miejscowości bo będą zmuszeni brać kredyty. Ale zacznijmy od początku już jest lekko 70 lat po wojnie i nie potrafili zapewnić tym ludziom dróg i podciągnięcia podstawowych mediów jak woda, gaz, itp. Wstydem jest dla dla poprzednich ekip, które słowo na wyrost "zarządzały". Poza tym przecież te miejscowości ciągną się w nieskończoność poza tym ledwo zrobią w Lubaniu ul. Starolubańską i tam podciągną podstawowe media jak i drogę. A wracając do tych miejscowości ile tam jest tych mieszkańców 200 ? Panie Burmistrzu trzeba zrobić to co zrobiono kiedyś w latach 90 wybudować nowoczesny blok lub bloki na terenie Lubania i po prostu ściągnąć tych ludzi z tych miejscowości, aaa ważne jest aby ten blok podlegał pod urząd miasta, a nie pod spółdzielnie dzięki temu zasilą kasę bo będą opłacać czynsze

plewa 10.12.2015 20:37
jakie przyłoncza koles w jakim ty swiecie zyjesz za wszystko placi sie teraz samemu robia kanalize na ul rozanej i kazy z mieszkancow buli sam!!! obudz sie!

xda 11.12.2015 08:36
Owszem każdy robi we własnym zakresie, ale tylko na terenie swojej własnej posesji, a główne rury stawia miasto i ciekawe, kto sobie podłączy te media jak będzie miał wywalić na dzień dobry z 1000 zł

NNC 16.12.2015 21:33
O rany! Czy ktos kto mieszka we wlasnym domu (i go wybudował) chcialby sie przenosic do bloku w miescie???????? Bzdurna paplanina o niczym!!!! 3 gosci z Jalowcowej ,ktorzy notabene robia niezla kase i zasilaja kase gminy spora gotowka, ktora plasuje Uniegoszcz chyba na 3 miejscu wplywow do budzetu gminy jest zlych bo nic z tego nie maja! Nie dziwie sie bo tez bym sie wkurzyl- ale polityka wojta i gminy jest jaka jest i ma gdzies malucką Uniegoszcz i wali kase tam gdzie jest interes polityczny!W zasadzie to Ci 3 panowie mogliby sami sobie ta droge zrobic- no ale nie takie sa zasady szczegolnie w przypadku gdy z i ich trudu i zaradnosci panstwo czerpie spora sumke! Prawda jest taka ze jednak to i tak gmina jest lepszym wyjsciem na dluzsza mete niz MIASTO co "WIDAC SŁYCHAC I CZUC" ,chociaz lubie je bo z niego pochodze i zycze Wlodarzom aby szczescie im sprzyjalo w wychodzeniu ze stagnacji!!! Musze takze pogratulowac wszystkim WIELKOMIEJSKIM BURAKOM ktorzy w tych komentarzach wysmiewali sie z mieszkanców Radostowa i Uniegoszczy i z tych paru domów na krzyż-- popatrzcie na siebie i wlasne otoczenie -krzykacze!!!! BO POWODÓW DO DUMY TO TU CHYBA NIE MA?!

NNC 16.12.2015 21:55
O rany! Czy ktos kto mieszka we wlasnym domu (i go wybudował) chcialby sie przenosic do bloku w miescie???????? Bzdurna paplanina o niczym!!!! 3 gosci z Jalowcowej ,ktorzy notabene robia niezla kase i zasilaja kase gminy spora gotowka, ktora plasuje uniegoszcz chyba na 3 miejscu wplywow do budzetu gminy jest zlych bo nic z tego nie maja! Nie dziwie sie bo tez bym sie wkurzyl- ale polityka wojta i gminy jest jaka jest i ma gdzies malucką Uniegoszcz i wali kase tam gdzie jest interes polityczny!W zasadzie to Ci 3 panowie mogliby sami sobie ta droge zrobic- no ale nie takie sa zasady szczegolnie w przypadku gdy z i ich trudu i zaradnosci panstwo czerpie spora sumke! Prawda jest taka ze jednak to i tak gmina jest lepszym wyjsciem na dluzsza mete niz MIASTO co "WIDAC SŁYCHAC I CZUC" ,chociaz lubie je bo z niego pochodze i zycze Wlodarzom aby szczescie im sprzyjalo w wychodzeniu ze stagnacji!!! Musze takze pogratulowac wszystkim WIELKOMIEJSKIM MYSLICIELOM ktorzy w tych komentarzach wysmiewali sie z mieszkanców Radostowa i Uniegoszczy i z tych paru domów na krzyż-- popatrzcie na siebie i wlasne otoczenie -krzykacze!!!! NIE MA CHYBA Z CZEGO PAŁAĆ DUMĄ!?

jan 10.12.2015 12:54
Kolejna zła pisownia miejscowości Radostów. Wieś Radostów, więc w kierunku Radostawia. Radostów to nie "Radostow"

Arek 10.12.2015 14:51
Skąd ten pomysł, że poprawnie jest "w kierunku Radostawia". Przecież poprawnie jest "w kierunku Radostowa"!

Pis 10.12.2015 17:42
Zgadzam się, poprawna pisownia to Radostowa, bo nazwa pochodzi od imienia Radost, a nie od "Radosnego stawu" :) . Problem tez jest z nazwa Uniegoszcz, która pochodzi od imienia meskiego Uniegost a nie żeńskiego! Nie powinno być wiec np. w Uniegoszczy lecz raczej w Uniegoszczu (Uniegoscie).

Propolis 10.12.2015 16:56
Chyba się mylisz.Jeżeli w kierunku "Radostawia" to wieś powinna się nazywać Radostaw,a skoro jest Radostów to "w kierunku Radostowa" jest poprawnie.

marc55 10.12.2015 12:30
Bardzo dobry pomysł, popieram z całych sił.To co się dzieje na końcu Różanej to jakiś horror, miasto zakłada sobie kanalizację, i jeżeli poszłaby ona dalej w stronę Uniegoszczy to jeszcze ok, a ta kończy się za znakiem Lubań.Cała Uniegoscz tędy jeździ, droga rozwalona a my z tego nic nie mamy.Pójdziesz do wójta, to Ci mówi załóż sobie kanalizę biologiczną, a jak okiem sięgniesz miasto sieć zakłada. Nie wspomnę o chodniku, a także drzewach rosnących wzdłuż drogi, idziesz pieszo, tir jedzie i musisz skakać w błoto, na co Hercuń "tak, wiemy, ale są pilniejsze sprawy" pytam gdzie " w Pisarzowicach i Henrykowie". Skandal !!!!UNIEGOSZCZ NOWĄ DZIELNICĄ LUBANIA !!!!!!!!

Reklama
Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Jarmark Radogoszcz
konkurs
koncert
Sylwester
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ZenonTreść komentarza: W mieście, gdzie dotąd największą atrakcją były kolejki do lekarza, teraz zapanowała prawdziwa panika – zamknięto przychodnię! A dlaczego? Bo właściciel zachorował. Jakież to ironiczne, prawda? Mieszkańcy rwą włosy z głów, a lokalne władze... cóż, burmistrz najwyraźniej uznał, że problem sam się rozwiąże, jak każdy dobry urzędnik. Może myśli, że zdrowie to taki prezent świąteczny – poczekajcie cierpliwie, a samo przyjdzie. Tymczasem starosta, który chyba przestał wierzyć w cuda, postanowił działać. W szpitalu powiatowym otwarto "usługi lekarskie light" – tak skromne, że aż zastanawiasz się, czy w zestawie z lekarzem dostajesz chociaż plaster i aspirynę. Cięższe przypadki? No cóż, zapraszamy do wycieczki do szpitala w Lubaniu – nie zapomnijcie o bagażu, bo czeka was prawdziwa podróż życia. Mieszkańcy w komentarzach wylewają swoje żale – i to jak poetycko! "Cieszcie się, że starosta coś zrobił, bo ci, na których głosowaliście, nawet palcem nie kiwnęli! Mamy piękny budynek PKP za kilka milionów i muzeum w ratuszu, ale przychodni brak! Sami sobie wybraliśmy gamoni – teraz umierajcie w domu jak prawdziwi bohaterowie lokalnego dramatu." Nie sposób się nie zgodzić. Kto potrzebuje zdrowia, skoro mamy piękny budynek PKP, który możemy podziwiać w drodze do Lubania? A muzeum w ratuszu? No przecież to idealne miejsce, żeby mieszkańcy mogli nauczyć się, jak żyło się bez służby zdrowia w czasach średniowiecza.Data dodania komentarza: 12.12.2024, 17:34Źródło komentarza: Leśna. Pacjenci zostaną w starej przychodni, ale...Autor komentarza: XyzTreść komentarza: Bardzo dobra decyzja zacznijcie jeszcze strzelać do tych cpunow .Data dodania komentarza: 12.12.2024, 17:28Źródło komentarza: Pościg, zderzenie i zatrzymanie. Kryminalni aresztowali dwóch mężczyznAutor komentarza: szczęśliwaTreść komentarza: Nie prawda. Jest rozwój turystyki i produktu lokalnego. Mało tego, jest cała masa życzliwych ludzi, chętnych do pomocy. I każdy jest tu dobrze traktowany, czy to w urzędzie, czy przez sąsiadów.Data dodania komentarza: 12.12.2024, 17:19Źródło komentarza: Leśna. Pacjenci zostaną w starej przychodni, ale...Autor komentarza: Nowy menedżer, nowe pomysły, nowe możliwości i nowe rezultatyTreść komentarza: Dla tych, którzy krytykują powołaną prezes, pytanie, czemu mieli możliwości, a nie startowali w konkursie, czy mianowaniu? Fakt, prezes Mieloch nie ma osobowości płynnego kontaktu z załogą, taki charakter, ale na zamysł obecnej minister zdrowia Leszczyny, będzie miała za zadanie skutecznie doprowadzić do odpowiedniej zmiany właścicielskiej( znaczy sprywatyzować) szpital w Lubaniu, czego oczekuje minister zdrowia. Tak wybraliśmy, takie będą rezultaty. Może prywatny szpital, lepiej zafunkcjonuje.Data dodania komentarza: 12.12.2024, 17:15Źródło komentarza: Nowa prezes lubańskiego szpitala
ReklamaPowiat Lubań
Reklama