Z końcem ubiegłego tygodnia opublikowaliśmy wywiad z burmistrzem Lubania Arkadiuszem Słowińskim, w którym pytaliśmy go o remonty miejskich dróg, posługując się przykładem ul. Głównej. - Ulica Główna idealnie wpisywałaby się w dawny program tak zwanych „Schetynówek”, bowiem łączy drogę powiatową z drogą krajową. - odpowiadał burmistrz - Obecny rząd zapowiada, że taki program chce kontynuować bądź stworzyć nowy, który pomógłby gminom w remontach tego typu traktów. Więc jeżeli rząd dotrzyma danej obietnicy to ta droga idealnie wkomponowuje się w możliwość aplikowania o środki z nazwijmy to „Schetynówek”.
Na fakt, że taki program już wszedł w życie zwrócił uwagę nasz czytelnik. Teraz nazywa się on Programem Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 – 2019. Program został zatwierdzony już 8 września ubiegłego roku a termin składania wniosków na realizację zadań przeznaczonych do wykonania w 2016 r upłyną 30 października ubiegłego roku. 22 stycznia 2016 roku we Wrocławiu zatwierdzono ostateczną listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach programu PRGiPD. Kwota jaką rozdysponowano w całym kraju to 800 mln zł.
Niestety z rozdania w 2016 roku nie skorzystał lubański samorząd, bo jak wynika ze słów burmistrza - ten nie zorientował się, że środki są do wzięcia. Według czytelnika, który o sprawie nas poinformował szykowany właśnie remont ulicy Starolubańskiej wpisuje się w założenia PRGiPD, podobnie jak oczekiwany od lat remont ulicy Głównej.
Gdyby nasi samorządowcy zorientowali się na czas i przystąpili do programu, oszczędności planowanej inwestycji na ul. Starolubańskiej mogły wynieść nawet 45%, bo taka jest średnia wysokość dotacji w województwie dolnośląskim.
Na szczęście to co nie udało się w roku bieżącym może udać się w roku przyszłym. Szczególnie, że pieniędzy do wzięcia jest wyjątkowo dużo. Dofinansowanie w ramach programu będzie wynosić łącznie 4 mld zł w latach 2016-2019 (odpowiednio 800 mln zł, 1 mld zł, 1,1 mld zł i 1,1 mld zł). Corocznie w skali kraju możliwa będzie budowa, przebudowa i remont około 2200 km dróg powiatowych i gminnych.
Pozostaje tylko pytanie czy w roku 2017 w budżecie miasta znajdą się środki na remonty miejskich traktów. Jak wiemy budżet już niebezpiecznie zbliżył się do granic swoich finansowych możliwości. Uwagę na to zwróciła nawet Regionalna Izba Obrachunkowa opiniując tegoroczny budżet i ostrzegając, że wieloletnia prognoza finansowa na lata 2016-2028 jest nierealistyczna.
Napisz komentarz
Komentarze