Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
niedziela, 15 grudnia 2024 04:06
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Kolejne światła na obwodnicy Lubania?

Przed trzema tygodniami w Lubaniu doszło do tragicznego wypadku, w wyniku którego na przejściu dla pieszych śmierć poniosła starsza kobieta. W związku z tym przewodniczący Społecznego Komitetu Obrony Bezrobotnych, Lesław Hardziej wystosował list otwarty do zarządcy drogi żądając w nim zamontowania kolejnych świateł na lubańskiej obwodnicy.

Do tragicznego wypadku doszło 26 września 2016 r. na dwupasmowej obwodnicy, która biegnie przez miasto. Kobieta wracając z zakupów, na wysokości zajezdni PKS przechodziła przez oznaczone przejście dla pieszych. Kiedy weszła na jezdnię biegnącą w stronę Zgorzelca auto jadące lewą stroną drogi zatrzymało się ustępując pierwszeństwa, niestety kierowca jadący drugim pasem nie zachował ostrożności i śmiertelnie ją potrącił.

W związku z tym wydarzeniem Lesław Hardziej przewodniczący SKOB w Lubaniu wystosował List Otwarty do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. W piśmie przypomina o podobnym wydarzeniu sprzed 11 laty. Wówczas SKOB zorganizował blokadę miejskiej obwodnicy dzięki czemu zamontowano na dwóch przejściach sygnalizację świetlną.

(…) Po 11 latach prawie w tym samym miejscu, ponownie ginie kobieta. Pytamy się, czy musiało dojść do tej tragedii. Czyżby GDDKiA, znowu czekała na blokadę obwodnicy przez SKOB? W związku z tym żądamy w trybie pilnym, zamontowania sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych koło PKS-u – czytamy w liście.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa i pieszych pomysł lubańskiego SKOB jest słuszny. Z punktu widzenia kierowców wymaga on z pewnością innego rozwiązania.

Już dziś na odcinku 1400 m obwodnicy Lubania zamontowane są cztery sygnalizacje świetlne, które w żaden sposób nie są ze sobą zsynchronizowanie, co już spotyka się z krytyką kierowców. Codziennością są postoje na wszystkich czterech sygnalizatorach. W ten sposób przejechanie tego odcinka zajmuje czasem kilkanaście minut, gdzie powinno zając góra 3. Pomińmy tu aspekt ekologiczny, bo w grę wchodzi tu zupełnie coś innego. Kierowcy, którzy na co dzień poruszają się obwodnicą Lubania z każdych świateł startują niczym uczestnicy wyścigu, aby tylko zdążyć przed innymi pokonać kolejne światła. Niestety z bezpieczeństwem ma to niewiele wspólnego.

Montowanie kolejnej sygnalizacji z pewnością poprawi bezpieczeństwo na przejściu, jednak powiększy tylko zatory na drodze, którą codziennie przejeżdża kilka tysięcy aut.

Rozwiązanie jest proste - tak zwana „zielona fala” czyli synchronizacja znajdujących się na obwodnicy świateł. Wówczas ilość przejść nie miałaby wpływu na przepływ ruchu. Niestety, w świetle tego jak rozwiązano problem po ostatniej blokadzie, takie rozwiązanie wydaje się mało realne. 

Pozostaje więc stosować się do zasady ograniczonego zaufania tak ze strony pieszych jak i kierowców. Piesi powinni liczyć się z tym, że kierowca jadący drugim pasem się nie zatrzyma. Z kolei kierowcy muszą jeździć przytomnie. Pozostaje jeszcze dość kontrowersyjna metoda, która naraża kierowców na mandat: Na dwupasmowych drogach dla bezpieczeństwa pieszych lepiej się nie zatrzymywać.

Poniżej pełna treść listu (pisownia oryginalna):

List Otwarty SKOB Lubań do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W grudniu 2016r. minie już 11 lat, od zorganizowania przez Lubański SKOB, nielegalnej blokady obwodnicy Jana Pawła II. Protest został spontanicznie przeprowadzony, po tragicznym, śmiertelnym wypadku na przejściu dla pieszych koło zajezdni PKS, zginęła kobieta. Lubański SKOB zaryzykował, zablokował obwodnicę, bez zezwolenia policji, ludzie z transparentami m.in. Stop Piratom Drogowym, oraz symbolem biedy, kościotrupkiem, blokowali trzy przejścia. O dziwo policja, zabezpieczała protest, jak się później okazało, zezwolenie wydano w ostatniej chwili, jakby pod społecznym przymusem. Na zakończenie protestu, obok miejsca tragedii, zapalono znicze. Policja jako jedyna, po zakończonym proteście, podziękowała dla SKOBu organizatora protestu za pomoc w ratowaniu ludzkiego zdrowia i życia. W Ziemi Lubańskiej ukazał się krótki artykuł na ten temat pt Sukces ma wielu ojców.

Na tamtych przejściach, ginęli ludzie. Lubański SKOB poprzez media postawił dla Generalnej Dyrekcji Dróg, ultimatum, albo w trybie pilnym zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna, albo będzie totalna blokada obwodnicy. Zebrała się komisja i w ekspresowym tempie zainstalowano sygnalizację świetlną, ale tylko na dwóch przejściach, koło PKSu gdzie jest dojście do kościoła nie zamontowano. Na niebezpiecznym przejściu koło PKSu, bez sygnalizacji, starsi ludzie i młodzież, często ryzykuje swoje zdrowie i życie, idąc "slalomem" do pobliskiego kościoła. Nie od dzisiaj wiadomo, że pod latarnią najciemniej, radni którzy mieszkają w pobliżu, nie są tym zainteresowani, oni są zmotoryzowani.

Po 11 latach prawie dokładnie w tym samym miejscu, znowu zginęła kobieta, pytamy się, czy tam musiało dojść do tragedii. Czyżby Generalna Dyrekcja Dróg, znowu po 11 latach, czeka na ponowną blokadę obwodnicy przez SKOB. Żądamy w trybie pilnym, zamontować sygnalizację świetlną na przejściu dla pieszych, do pobliskiego kościoła, koło PKSu.

Pozdrawiam Lesław Hardziej
SKOB Lubań.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Andrzej 18.10.2016 18:28
Żadnych świateł trzeba tylko uważać. Wypadki się zdarzają i na światłach.

Laubaner 17.10.2016 15:41
Komitet bezrobotnych? To takie coś jeszcze istnieje? No chyba że broni takich jak FERDEK Kiepski z Wrocławia?

Jadźka Klatka 17.10.2016 17:51
Proszę nie mieszać w tę żałosną dla Rzeczypospolitej organizację pana Ferdynanda Kiepskiego z Wrocławia, albowiem z takim wykształceniem jakim legitymuje się Pan Ferdynand w tym kraju pracy nie ma i nigdy już nie będzie.Zatem Pan Ferdynand może być co najwyżej honorowym członkiem SKOB

fffff 16.10.2016 21:08
słówek się czepiacie, a sami A4 nazywacie autostradą, to jest dopiero przegięcie pały, ale co się dziwić jak autostrady nie widzieliście na oczy,,, A4 to poharatana ścieżka dla rowerzystów

Czytelnik 16.10.2016 20:55
Kładki niech zrobią,albo tunele zamiast przejść dla pieszych, będzie płynniej.Ludzie w dużych miastach kilkadziesiąt minut jeżdżą po kilka kilometrów a wy narzekacie na sygnalizacje świetlną,co nie zmienia faktu że powinna być synchronizowana.7 minut się jedzie spod Lidla do stacji w Jałowcu,czekając na wszystkich światłach,strasznie długo rzeczywiscie.

kierowca 16.10.2016 16:33
Może tak jeszcze z dziesięć świateł postawić by koty, jeże i zabki bezpieczne mogły przejść na mszę i zakupy w rozsianych marketach? Z drugiej strony może by też tak wreszcie wyremontować tą "obwodnice" ?

Adam 16.10.2016 15:38
tylko dlaczego ta droga jest nazywana obwodnicą skoro idzie przez sam środek miasta...

P.M. 16.10.2016 14:56
Redaktorze, Lubań nie ma obwodnicy. Domyslam sie ze chodzi tu o droge K 30 dwujezdniowa o dwoch pasach w kazdym kierunku. Lecz nie jest to obwodnica poniewaz nie omija ona miasta. Jest to normalna droga ktora przebiega przez miasto dzielac je na 2 czesci, niekoniecznie rowne. W naszym regionie obwodnice z prawdziwego zdarzenia ma np Godzieszow

Prawy prosty 16.10.2016 18:07
Zgadza się.Prawidłowa nazwa to droga średnicowa, potocznie srednicowka.

eLubanpl 16.10.2016 18:46
Racja, jednak niech już tak zostanie. Zmiana tytułu wiąże się z utratą wszystkich komentarzy.

Ben 16.10.2016 20:28
Jaką obwodnicę ma Godzieszów?Porównanie małej wioseczki z ok.500 mieszkancami do Lubania z dużo większym obszarem!Może budujmy drogi z pominięciem miast i wiosek z węzłami tak jak autostrady????Ludzie w terenie zabudowanym na pieszo chodzą?!

Jadźka Klatka 16.10.2016 14:08
+++++++++++I znów kobieta...! W słusznym wieku. Czyli stąd wniosek że z wiekiem stają się mniej uważne. To nie jest powód (na 11 lat 2 wypadki z winy pieszych) aby instalować kolejne światła, które już i tak paraliżują ruch na drodze, szczególnie podczas masowego pielgrzymowania na cmentarz. Brak synchronizacji to odrębny problem.Ogłupiono gawiedź źle rozumianą propagandą że na przejściu - ale przed wejściem - pieszy ma pierwszeństwo. Zasada pierwszeństwa ruchu podłużnego w stosunku do poprzecznego obowiązuje i piesi winni się do niej stosować. Kierujący nie jeżdżą po chodnikach stąd piesi mają obowiązek zachowywać szczególną uwagę przy wchodzeniu na jezdnię. Tak jest w wielu krajach (np. Czechy) i tak przed pojazd pieszy - z zasady, bo zdarzają się jak wszędzie wyjątki - nie wchodzi.U nas nastała moda wymuszania - wchodzenie bezpośrednio przed nadjeżdżający staje się zwyczajem. Konfrontacja taka zawsze jest dla pieszego tragiczna.

spostrzegawczy 16.10.2016 17:50
Dokładnie, przed wejściem na pasy(zebrę) , przepis mówi ,spojrzeć w lewo potem w prawo i na koniec jeszcze raz w lewo. Po sprawdzeniu czy nic nie jedzie, można wejść na przejście dla pieszych (BEZPIECZNIE). Tego przepisu nie zlikwidowano i o tym się nie mówi i nie piszę. Przy dobrej pogodzie jadące auto z prędkością 50 kilometrów na godzinę ,jeszcze ma szansę na wyhamowanie , ale zbliża się zima i co w tedy ????? Pieszy ,który wtargnie na jezdnię ( pasy) niema najmniejszych szans w konfrontacji z nadjeżdżającym autem. Auto po takim zdarzeniu można zmienić(kupić) na inne, zdrowia i życia się nie zmieni,ani nie odkupi . Troszeczkę rozwagi i pomyślunku a będzie bezpieczniej . Nawkładali ludziom do głowy w telewizji "głupot " i każdy pieszy myśli że ma pierwszeństwo -chyba do św.PIOTRA.

ruffi 16.10.2016 22:00
Nie w wielu krajach. Ja mieszkam w Belgii i tu w mieście którym mieszkam, jest to nie małe miasto bo to Oostende, to kierowca musi uważać na pieszych przechodzących przez ulice lub na rowerzystów

Jadźka Klatka 17.10.2016 17:57
Jak już przechodzi (czyli jest na przejściu) to oczywiste i normalne - ale pieszy przed zbliżający się pojazd nie wchodzi tylko dlatego że ma pasy i "ubzdurane pierwszeństwo". Zasada wzajemnego poszanowania wynika raczej z kultury a nie z przepisów.

Reklama
Reklama
Reklama
Jarmark Radogoszcz
konkurs
Sylwester
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama