Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
poniedziałek, 5 maja 2025 07:36
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pociągiem do Świeradowa

Wczoraj samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie odbudowy i uruchomienia pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Gryfów Śl. - Mirsk - Świeradów-Zdrój. Inwestycja ma kosztować 30 milionów złotych, a przywrócenie tej linii kolejowej ma być szansą dla całego regionu.
Pociągiem do Świeradowa

Wczoraj w Mirsku odbyła się wspólna sesja Rad Gmin Mirska, Gryfowa Ślaskiego i Świeradowa-Zdroju. W sesji brali również udział przedstawiciele Powiatu Lubańskiego i Lwóweckiego oraz Województwa, Kolei Dolnośląskich i PKP. Wynikiem wspólnych obrad było podpisanie listu intencyjnego w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego na trasie Mirsk-Gryfow Śl.- Świeradów-Zdrój. To dopiero początek dalekiej drogi, ale marzenia o odtworzeniu Kolei Izerskiej stają się coraz bardziej realne.

Zgodnie z przyjętymi deklaracjami władze samorządu i województwa porozumiały się w kwestii podziału kosztów realizacji samej inwestycji, a także późniejszego utrzymania linii kolejowej. Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest pozytywnie nastawiony do inwestycji i zakłada dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego jeżeli koszt rewitalizacji nie przekroczy 30 mln. zł.
Jest teraz czas na to, żeby przejmować i rewitalizować te linie kolejowe, które z różnych powodów zostały zapomniane, zostały zdemontowane, czy też przeszły proces daleko idącej degradacji technicznej. Mamy na to różne projekty, w skali województwa ok. 250 mln złotych. Taka jest pula z Regionalnego Programu Operacyjnego. I skłaniamy się bardzo mocno ku temu, żeby dofinansowywać takie małe, lokalne linie – mówił Jan Michalak, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Dodatkowo, już po realizacji przedsięwzięcia samorząd województwa przejmie koszty utrzymania i obsługi linii. W związku z minimalizacją kosztów bieżących przewozów i podniesieniem ich opłacalności planowane jest wprowadzenie tzw. motoraczków czyli lekkich składów przypominających tramwaje, które spalają 1/5 paliwa potrzebnego szynobusom.

Gminy Mirsk, Gyfów Śląski i Świeradów-Zdrój przejmą mienie od PKP i dofinansują odbudowę linii. Gryfów i Mirsk wygospodarują w budżetach po 500 tys. zł, Świeradów-Zdrój 2 mln zł.

Połączenie Gryfowa Śl., Mirska i Świeradowa-Zdroju jedną linią kolejową otwiera perspektywy turystyczne, a być może i w przyszłości handlowe – mówił w trakcie sesji Robert Skrzypek, przewodniczący RGiM Gryfów Śląski.

Rzeczywiście rewitalizacja Kolei Izerskiej może korzystnie wpłynąć na rozwój turystyczny regionu, tym bardziej, że Świeradów-Zdrój jako baza hotelowo-turystyczna rozwija się bardzo prężnie, a już w przyszłym roku chce zaproponować "ścieżkę w chmurach", co z pewnością dodatkowo ożywi ruch turystyczny.

Od lewej: Andrzej Jasiński burmistrz Mirska, Roland Marciniak burmistrz Świeradowa-Zdroju, Jerzy Michalak członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Olgierd Poniźnik burmistrz Gryfowa Śląskiego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gość 17.11.2017 14:20
Jeśli chodzi o kolej do Świeradowa Zdroju to jestem za.

Gość 17.11.2017 14:19
I bardzo dobrze. Jestem na tak dla kolei do Świeradowa-Zdroju.

eLubanpl 16.11.2017 11:33
Jeżeli chodzi o pisownię Świeradowa-Zdroju to zawsze piszemy ją z myślnikiem, inna forma jest błędna. Językoznawcy dopuszczają stosowanie przyjętego lokalnie skrótu dwuczłonowej nazwy miejscowości, co więcej niektóre instytucje stosują jej skrótową formę w nazwie np. Nadleśnictwo Świeradów. Pozdrawiam

Borewicz 16.11.2017 13:09
ale mu pojechałeś :-P

Herakliusz 16.11.2017 11:13
W tytule powinno być: Pociągiem do Świeradowa Zdroju.Taka jest pełna nazwa miejscowości.

Reklama
Rolki
owd
Wystawa Magdalenki
Szkrab
noc muzeów
LAWA
3 maj
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaPowiat Lubań
Reklama