Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama

Uszkodzona przesyłka. Kto odpowiada?

W przypadku robienia zakupów przez Internet zdarza się, że otrzymujemy uszkodzoną przesyłkę. Odpowiedzialność za ten stan ponosi sprzedawca czy przewoźnik?
  • Źródło: Notatnik Świeradowski
Uszkodzona przesyłka. Kto odpowiada?

Autor: Pixabay

Uszkodzenie przesyłki może być konsekwencją niewłaściwego zabezpieczenia towaru przez nadawcę, może także nastąpić w czasie transportu z winy kuriera lub z winy pracowników w punktach przeładunkowych.

Kupujący wielokrotnie mają dylemat do kogo w takiej sytuacji składać reklamację. Jeżeli kontaktują się ze sprzedawcą w sprawie uszkodzonej przesyłki, zazwyczaj odsyłani są do przewoźnika, co nie do końca jest zgodne z prawem, ponieważ uszkodzoną przesyłkę można reklamować zarówno u sprzedawcy, jak i u przewoźnika.

Reklamacja bezpośrednio u kuriera

W przypadku uszkodzenia, które widać przy odbiorze, należy od razu spisać z kurierem protokół szkody.
 

- Po spisaniu protokołu należy dodatkowo złożyć reklamację o wypłatę odszkodowania. Na złożenie reklamacji mamy 12 miesięcy od dnia wydania przesyłki. Oczywiście w naszym interesie jest, aby reklamację złożyć niezwłocznie po zauważeniu szkody. Kurier natomiast ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Jeśli kurier nie odpowie na reklamację w terminie, to przyjmuje się, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie. Jeżeli natomiast wystąpi sytuacja, że przy odbiorze nie było widocznych uszkodzeń opakowania, a zawartość przesyłki była uszkodzona, to w takiej sytuacji jest 7 dni na zgłoszenie szkody i spisanie protokołu. Na nas spoczywa wówczas ciężar udowodnienia, że uszkodzenia powstały podczas transportu. Dlatego dla celów dowodowych przy rozpakowywaniu przesyłki warto zrobić zdjęcia lub nagrać filmik - tłumaczy na łamach Notatnika Świeradowskiego Agnieszka Cichoń, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.


Reklamacja u sprzedawcy

Uszkodzoną przesyłkę możemy również reklamować bezpośrednio u sprzedawcy, na podstawie rękojmi. Opcja ta może być łatwiejsza w dochodzeniu roszczeń, ponieważ sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika (np. firmy kurierskiej), któremu powierzył dostawę. Oznacza to, iż w przypadku uszkodzenia paczki sprzedawca nie może odesłać nas do firmy kurierskiej.
Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wybraliśmy innego przewoźnika niż dostępny w ofercie u sprzedawcy. Wtedy sprzedawca odpowiada za towar tylko do momentu odbioru go przez kuriera i w sytuacji uszkodzenia zostaje nam reklamacja u przewoźnika. Istotne również jest, że sprzedawca nie powinien odrzucić naszej reklamacji w sytuacji, gdy nie został sporządzony protokół szkody.

 

- Przepisy o rękojmi w Kodeksie cywilnym nie zawierają podstawy do odrzucenia reklamacji z takiego  powodu. Ponadto wszelkie postanowienia w regulaminach przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową, które uzależniają rozpatrzenie i uznanie reklamacji z tytułu rękojmi od sporządzenia protokołu z przewoźnikiem kurierskim czy pocztą, są nieważne. Niemniej, stanowczo doradzam zgłaszać szkody do przewoźników kurierskich i pocztowych oraz sporządzać protokoły uszkodzeń, gdyż jest to w interesie konsumenta - wyjaśnia Agnieszka Cichoń.

Po pierwsze, daje to konsumentowi wybór czy dochodzić uprawnień reklamacyjnych z rękojmi od sprzedawcy, czy roszczeń odszkodowawczych od przewoźnika. Po drugie, nawet gdy konsument nie chce dochodzić odszkodowania od przewoźnika, sporządzenie protokołu znacznie poprawia jego pozycję na płaszczyźnie dowodowej.
 

- Dlatego, gdy konsument zaniecha zgłoszenia szkody i sporządzenia protokołu, sprzedawca może wykorzystać to w sporze przeciwko konsumentowi twierdząc, iż jeśli nie dokonał tych czynności, to należy zakładać, iż otrzymał towar nieuszkodzony. Sprzedawca może nam zarzucić, że uszkodzenie musiało powstać już po odebraniu przesyłki. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż sporządzenie protokołu z kurierem w przypadku otrzymania uszkodzonego produktu jest dla konsumenta po prostu korzystne. Co prawda sprzedawca nie powinien automatycznie odrzucić reklamacji w przypadku nieposiadania protokołu przez konsumenta, jednak dokument ten może znacznie ułatwić konsumentowi dochodzenie jego roszczeń w stosunku do sprzedawcy - tłumaczy Powiatowy Rzecznik Konsumentów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
gry
Henryki 2025
SFM
Lawa PROGRAM
asrtrosfera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: AbcTreść komentarza: Zapewne ta szopa do kogoś należała i tak samo te wszystkie "dobra" w niej zgromadzone. Totalna nieodpowiedzialność.Data dodania komentarza: 3.07.2025, 21:38Źródło komentarza: Czarna chmura dymu nad Lubaniem. Gwałtowny pożar przy ul. SłowackiegoAutor komentarza: RomaneoTreść komentarza: A kto podpalił - czyżby imigranci? Przy okazji dla bojówek Bąkiewicza. Niemiecka Policja ekspediuje do Polski tych którzy z Polski do nich trafili - to miedzy innymi c którym paszporty i wizy wydali PiS-dzielce bo niby mieli u ans pracować. Szybko jednak uznali że na Zachdzie zarobią więcej no i socjal wyższy. Dla Policji niemieckiej wystarczy dowód w postaci paragonów sklepowych z zakupów w Polsce - tego nie da sie zakwestionować skąd taki delikwent do nich zawitał. A katolik Bakiewicz i jego banda robi dym bo trwa kampania wyborcza i trzeba ludziom w mózgownicach pomieszać - a najlepszym mieszadłem jest strach przed masową migracją. No ale gdzie jest chrześcijańska miłość do bliźniego swego ...? I uczynki miłosierdzia.Data dodania komentarza: 3.07.2025, 21:26Źródło komentarza: Dym nad Dolnym Śląskiem. To efekt pożaru lasu w NiemczechAutor komentarza: AntyWieczorekTreść komentarza: Pewnie że był. Ale się uśmiecha więc jak kłamie 🤥 to POczciwie… ale już niedługoData dodania komentarza: 3.07.2025, 18:48Źródło komentarza: Niskoczynszowe mieszkania, niebawem rusza nabór najemcówAutor komentarza: KrychaTreść komentarza: a czy śmieszny burmistrz nie był wcześniej przeciwko razem z Daszkiewiczem?Data dodania komentarza: 3.07.2025, 17:45Źródło komentarza: Niskoczynszowe mieszkania, niebawem rusza nabór najemców
ReklamaPowiat Lubań
Reklama