Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
czwartek, 25 kwietnia 2024 08:48

Odwołany lot – krótki poradnik podróżnika

Zdarzyło Ci się zarezerwować lot, a na kilka godzin przed wylotem otrzymać informację, że linia lotnicza go odwołała? Takie sytuacje nie należą do rzadkości, podobnie jak opóźnienia względem planowanego czasu odlotu. Co możesz zrobić? Poznaj swoje prawa – dowiedz się, czego możesz żądać od przewoźnika.
  • 20.05.2020 10:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Odwołany lot – krótki poradnik podróżnika

Odwołany lot – regulacje prawne

Pasażerowie korzystający z usług przewoźników unijnych są w o tyle komfortowej sytuacji, że na rynku europejskim ustalone zostały wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lotów. Kwestie roszczeń pasażerów w stosunku do przewoźników reguluje Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Kiedy możesz powołać się na jego postanowienia?

Należy pamiętać, że przywołanego Rozporządzenia nie stosuje się do wszystkich pasażerów. Masz jednak prawo dochodzić roszczeń na podstawie wspomnianych przepisów, jeżeli miałeś odlecieć z lotniska znajdującego się:

  • na terytorium jednego z państw należących do UE,

  • w kraju trzecim i lądować na lotnisku w kraju należącym do UE, jeżeli przewoźnik lotniczy jest przewoźnikiem wspólnotowym.

Miałeś wylecieć z Portu Lotniczego Kraków Balice i dlatego pozostawiałeś samochód na Orange Parking Dobrą wiadomością jest, że możesz liczyć na pokrycie poniesionych z tego tytułu kosztów.

Prawa pasażerów a odwołany lot

Jeżeli właśnie dowiedziałeś się, że Twój lot został odwołany, nie zostaniesz bez pomocy ze strony przewoźnika lotniczego. Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów możesz wybierać między:

  • zwrotem pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni,

  • lotem powrotnym w najwcześniejszym możliwym terminie,

  • zmianą planu podróży, która będzie odbywać się na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie dla ciebie dogodnym, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Dodatkowo masz prawo do posiłków oraz napojów, wysłania dwóch maili i faksów oraz odbycia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli wybrałeś lot i odbędzie się on co najmniej jeden dzień po planowanym starcie lotu odwołanego, masz prawo również do:

  • zakwaterowania w hotelu,

  • transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem, w którym zostałeś zakwaterowany.

Wymieniona pomoc to nie wszystko, czego możesz dochodzić od przewoźnika – przysługuje Ci także odszkodowanie.

Odszkodowanie za odwołany lot – wysokość stawek

Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady przewiduje także odszkodowanie dla pasażerów, których lot został odwołany, ale nie zawsze. Kiedy nie otrzymasz odszkodowania? Są sytuacje, gdy – mimo odwołania lotu – przewoźnik lotniczy nie ma obowiązku wypłacać rekompensaty. Pieniędzy nie otrzymasz m.in. wówczas, gdy zostałeś poinformowany o odwołaniu rejsu na co najmniej 2 tygodnie przed planowanym odlotem.

W pozostałych przypadkach, o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 EUR możesz ubiegać się w przypadku lotu o długości do 1500 km,

  • 400 EUR możesz ubiegać się w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,

  • 600 EUR możesz ubiegać się w przypadku pozostałych lotów.

Jeżeli przewoźnik zaproponował Ci alternatywny lot, to odszkodowanie może zostać obniżone o 50 proc. Taka sytuacja będzie miała miejsce choćby wówczas, gdy na miejsce dotrzesz później o 2 godziny, jeżeli lot ma długość do 1500 km.

Kiedy przewoźnik wypłaci odszkodowanie?

Jednym z obowiązków przewoźników lotniczych jest informowanie pasażerów o przysługujących im prawach. Jeżeli Twój lot został odwołany, powinieneś otrzymać ofertę od przewoźnika wraz z rzetelną informacją o tym, na co możesz liczyć. Jeżeli zgodnie z omawianym Rozporządzeniem masz prawo do odszkodowania, powinieneś otrzymać je niezwłocznie w gotówce lub na wskazany numer rachunku bankowego. W praktyce jednak bywa różnie. Co robić w sytuacji, gdy przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania?

W Polsce nadzór nad przewoźnikami lotniczymi sprawuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. To właśnie do tego urzędu powinieneś złożyć reklamację, jeżeli nie otrzymałeś należnej Ci rekompensaty. Od daty zaistnienia zdarzenia do wystąpienia z reklamacją musi jednak minąć 30 dni. Pamiętaj o tej możliwości, aby nie ponosić zbędnych strat finansowych!

Materiał partnera