Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
sobota, 20 kwietnia 2024 04:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jak zmiana taryfikatora kar wpłynęła na bezpieczeństwo na drogach

W pierwszych tygodniach tego roku widać było, że piraci drogowi przestraszyli się wysokich kar. Jak sytuacja wygląda teraz? Wróciliśmy do starych nawyków? Porównaliśmy dane krajowe i te z powiatu lubańskiego.
Jak zmiana taryfikatora kar wpłynęła na bezpieczeństwo na drogach

Autor: Policja

Do 30 tysięcy złotych. Tyle od 1 stycznia 2022 może wynieść mandat dla łamiącego przepisy kierowcy. To nie jedyna zmiana w prawie i taryfikatorze kar. Stawki zostały znacznie podwyższone. I tak:

- za spowodowanie kolizji - 1,5 tys. zł,

- za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu - 2,5 tys. zł,

- za przekroczenie prędkości do 30 km/h - 400 zł.

Dane za styczeń wskazywały, że Polacy zaczęli jeździć wolniej i rozważniej. W pierwszym miesiącu tego roku w skali całego kraju policja odnotowała o 55 proc. mniej przypadków przekroczenia prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu ze styczniem 2021. Było także o 10 proc. mniej kolizji i o 5 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków.

Kiedy jeszcze władze planowały wprowadzenie nowych przepisów, wielu ekspertów ruchu drogowego i prawników uczulało, że takie mandaty mogą odstraszać przez krótki czas. Po pierwszych tygodniach, kiedy sprawa wysokich kar stanie się już mniej medialna, kierowcy wrócą do starych nawyków. Prawnicy, między innymi rzecznik praw obywatelskich, wyjaśniali, że w Polsce nigdy nie sprawdziły się wysokie mandaty dla kierowców łamiących przepisy. Lepszym rozwiązaniem w ocenie RPO jest nieuchronność kary.

Już wiadomo, czy Polacy jeżdżą lepiej, czy po staremu?

Najnowsze dane z kraju

Od 1 stycznia do 31 marca 2022 roku policja zarejestrowała ponad 6,5 tys. przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym. To o 50 procent mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Wtedy było ponad 13,2 tys. takich przypadków.

Z policyjnych rejestrów wynika także, że o połowę - z 400 przypadków w 2021 r. - zmniejszyła się liczba przekroczeń prędkości do 30 km/h ponad wskazane ograniczenie. Takie dane przytacza „Dziennik Gazeta Prawna”.

Ale nie w każdej kwestii jest poprawa. Wzrosła liczba wypadków z 3503 w 2021 r. do 3854 w tym roku. To skok o 9 procent.

W ciągu trzech miesięcy tego roku było także więcej zabitych i rannych. „Na drogach śmierć poniosły 402 osoby, czyli o 19 więcej (383 w 2021/542 w 2020 roku). W tegorocznych wypadkach ucierpiało 4336 ludzi, to o 251 gorzej (4085/5793)” - informuje DGP. I dodaje, że jednym z powodów może być wzmożony ruch na drogach spowodowany tym, że wielu pracowników zaprzestało zdalnej pracy.

Co innego kraj, co innego powiat lubański

O podobne dane poprosiliśmy wydział Ruch Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Lubaniu. Okazuje się, że porównując rok do roku na drogach powiatu lubańskiego nastąpiła znacząca poprawa bezpieczeństwa.

W pierwszym kwartale 2021 roku na terenie powiatu miało miejsce 7 wypadków, w których zginęły dwie osoby, a sześć zostało rannych. W pierwszym kwartale 2022 roku wypadki były dwa! Nikt nie zginął, a ranne były tylko dwie osoby!

Mniej było również kolizji drogowych, w pierwszym kwartale 2021 roku było ich 159, w roku 2022 już 123. Jak zaznacza asp. szt. Justyna Bujakiewicz-Rodzeń z KPP w Lubaniu, może to jednak wynikać z faktu, że 1500 zł za spowodowanie kolizji częściej skłania kierowców do rozstrzygnięcia sporu bez udziału policji.

Z otrzymanych danych wynika natomiast, że wyższe kary już nie działają na kierowców lubiących prędkość. W pierwszym kwartale ubiegłego roku nie zatrzymano nikogo kto przekroczyłby prędkość o 50 km/h, w tym roku zdarzyło się to już dwóm kierowcom.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Darek 07.04.2022 10:08
Dwoma radiwozami na cały powiat to oni nic nie zdziałają?

Maryjan 06.04.2022 06:35
Zaden taryfikator niczego nie zmieni gdy brak jest patroli i egzekwowania przepisów

Maryjan 06.04.2022 05:10
Nic sie nie zmienilo, pojazdy nadal parkuja gdzie popadnie w obrębie skrzyżowań, przejść dla pieszych i na chodnikach i trawnikach, podobnie jak wcześniej notorycznie wjeżdzaja na skrzyżowanie na czerwonym świetle a dlaczego? Bo policja sie tym nie zajmuje gdyż lepiej stanąć na rogatkach miasta i tam mierzyć prędkość bo to poprawia statystyki a tu o kase chodzi a nie o bezpieczeństwo

Mieszkaniec 05.04.2022 16:34
Na drodze Lubań Leśna w dalszym ciągu ignorowane są przepisy. Dalej większość kierowców nie staje na stopach i nie wie co to jest teren zabudowany. Pytamy się dlaczego nikt nie reaguje czyżby na tej drodze można legalnie łamać prawo?

Anty 05.04.2022 13:47
Nasze prawo jest dla cwaniaków. Zgłosić na policję pirata to tak jakby go samemu złapać i za ucho przyprowadzic. A gdy ktoś się domaga respektowania przepisów to od razu go okrzykna konfidentem. Mam nadzieję że idioci sami się wykończą.

Elwira 05.04.2022 08:33
Brak prewencyjnych działań Policji! Oto skutej bezhołowia i powszechnego rozprzężenia na drogach. Dojeżdżam do pracy Lubań - Jelenia Góra. Na tym odcinku już od CPN Jałowiec zaczynają się cyrki - kretynów ścigających na pęczki, jak już BMW czy Audi to jechać w kolumnie przez Olszynę, Chmieleń czy Pasiecznik się nie da. Po prostu taki bezmózgowiec musi pokazać że "ma auto". Od początku roku na tej trasie żadnej kontroli. To o czym my tu mamy rozprawiać? Takie beznadziei policyjnej na drogach nie było od czasu PRL-u. Może ścigają piratów na autostradach - ale to są perełki i jaskółeczki które specjalnie zagrożenia nie czynią.

Andrzej 05.04.2022 14:57
Popieram w całości. podobnie trasy wylotowe z Lubania na Radogoszcz, Nawojów, ul. Rybacka, dwupasmówka na Zgorzelec. Nie pamiętam od kiedy nie widziałem tam radiowozu a o kontroli radarowej nie wspomnę. Prewencja i jeszcze raz prewencja. Karanie nic nie daje, nie poprawi to bezpieczeństwa, bo ukażą parę procent szaleńców a reszta jeździ bezkarnie.

Reklama
Reklama
ReklamaPunk Pobrań COVID-19 i badania laboratoryjne
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
KOMENTARZE
Autor komentarza: ŁukaszTreść komentarza: Wszystko 3x drożej wykonane , na ulicach syf , menele w rynku i gowniane parki, które już wyglądają jak zapomniane.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:56Źródło komentarza: Co łączy leśniańskich samorządowców z wyborami w Olszynie?Autor komentarza: KtośTreść komentarza: Kandydat, który zadaje się z PIGI bez żadnego doświadczenia i z tym towarzystwem z Leśnej dosyć tego.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:55Źródło komentarza: W niedzielę druga tura wyborów. Od północy cisza wyborczaAutor komentarza: JaxxxTreść komentarza: Nie wiem czy się śmiać czy płakać ze słów urzędującego jeszcze pana B: "Planowany budynek przy ulicy Zawidowskiej ma projektowany niezależny wjazd bezpośrednio z ul. Zawidowskiej". Pan od wielu lat planuje i projektuje obwodnice miasta i ani widu ani słuchu. Planuje pan rondo na styku Kopernika z JPII i tak samo i tak można by wymieniać. Był pan mistrzem projektowania. A teraz coś co nas dotyczy a pokazuje jak wygląda realizacja. Miasto sprzedało nam działki na Osiedlu Ptasim czyli tam z drogami dojazdowymi - ZAPROJEKTOWANYMI. Tak się dzieliliście pieniędzmi że zabrakło na te drogi i musieliśmy zapłacić za wybudowanie dróg drugi raz żeby z projektowanych stały się wykonane. Myśleliśmy że to koniec ale nie na tym kończy się tragikomedia. Teraz to za co zapłaciliśmy dwa razy oferujecie inwestorowi jako droga dojazdowa do placu budowy a w przyszłości blokowiska nie licząc się z nami. Zwyczajnie brak mi słówData dodania komentarza: 19.04.2024, 23:42Źródło komentarza: Petycja. Niskoczynszowe mieszkania nie dla wszystkich szczęśliweAutor komentarza: JasiuTreść komentarza: Karol nie pij tyle.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:29Źródło komentarza: Co łączy leśniańskich samorządowców z wyborami w Olszynie?
Reklama
Reklama