Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 16 kwietnia 2024 08:59
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama
Reklama

Linie kolejowe. Rewitalizacji nie będzie?

Pociągiem z Gryfowa Śl. do Świeradowa-Zdroju, czy z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego? Niestety rewitalizacja nieczynnych linii kolejowych stanęła pod dużym znakiem zapytania.
Linie kolejowe. Rewitalizacji nie będzie?

Autor: KD

Samorząd województwa zaplanował rewitalizację ośmiu linii kolejowych. Aż pięć z nich przebiega na naszym terenie. Prace mają być prowadzone m.in. na odcinkach Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój, Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski, Złotoryja - Jerzmanice - Lwówek Śląski, Jelenia Góra - Karpacz, Jelenia Góra – Kowary – Ogorzelec. W tym celu wnioskowano o ponad miliard zł z Krajowego Programu Odbudowy na remonty nieczynnych linii kolejowych i modernizację taboru.

Tymczasem w ubiegłym tygodniu wyszło na jaw, że w Krajowym Programie Odbudowy próżno szukać potrzebnej na wspomniane inwestycje kwoty. Wprawdzie na modernizacje linii kolejowych i taboru zapisano w programie 2,7 mld euro, ale fundusze mają trafić na inwestycje PLK S.A. i PKP Intercity. Na samą modernizacje głównych szlaków kolejowych z programu trafić może prawie cała przewidywana na cel pula.

Zaboli szczególnie Dolny Śląsk i tamtejsze wizje, które spalą na panewce: jedynym beneficjentem środków na tory zostaje bowiem PKP PLK  i środki te w wydaniu regionalnym są mocno mgliste i niekonkretne. Koniec też ze wsparciem kolei marszałkowskich, czy zakupu autonomicznych busów. Wsparcie na autobusy idzie tylko w zasadzie na pojazdy miejskie, do tego wyłącznie elektryczne i wodorowe, na linie z podpisanymi umowami - pisze w mediach społecznościowych Piotr Rachwalski.

Swoje zaniepokojenie w tej sprawie wyraził także Marek Łapiński, szef radnych Koalicji Obywatelskiej w dolnośląskim sejmiku.

Kolejne fatalne informacje dotyczące funduszy europejskich dla Dolnego Śląska! Do konsultanci trafił właśnie projekt Krajowego Planu Odbudowy (250 mld zł z Unii Europejskiej), z którego wynika, że regionalne koleje nie mogą liczyć na żadne wsparcie w propozycji rządu PiS. Całość przeznaczonych środków na koleje przejmą międzywojewódzki przewoźnik czyli PKP Intercity (zakup taboru) i PKP PLK (rewitalizacja państwowych linii kolejowych). Plany Zarządu Województwa Dolnośląskiego, które zakładały z tych środków rewitalizację i elektryfikację linii kolejowych w regionie, które przejmuje od państwa województwo, pozostaną w znacznej części bez finansowania. Najciekawsze jest to, że w ogłoszeniu finansowanego w dużym stopniu z KPO programu kolejowego dla regionu, który prezentowano na konferencji w sierpniu ub. roku uczestniczył wicemarszałek z współrządzącego regionem PiS, który dziś będzie musiał się znowu tłumaczyć z niedotrzymanych obietnic. Zdaniem naszego klubu w sprawie Krajowego Planu Odbudowy powinna odbyć się nadzwyczajna sesja Sejmiku, na której jasno ponownie przedstawimy, jako samorządowcy, nasze stanowisko. Oczekujemy na inicjatywę w tej sprawie ze strony Marszałka Województwa - zaapelował na swoim profilu społecznościowym Marek Łapiński.


Jeśli sprawdzi się czarny scenariusz, będzie to kolejna w ostatnim czasie negatywna wiadomość o środkach przeznaczonych na rozwój Dolnego Śląska.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Arek 10.03.2021 16:16
A kto dopuścił do zniszczenia tych linii kolejowych ??? Odebrać kasę i powiesić złodziei jak gestapowców

Tory 10.03.2021 13:34
Spokojnie będzie pociąg z lubania do Koszalina przez Zieloną Górę i Szczecin

Elunia 10.03.2021 09:54
Świetnie. Koniec z absurdalnymi pomysłami. Mnie ciekawi tylko jedno, kto i jak uzasadni teraz ( jak się okazało nie było nigdy na to zabezpieczonych w żadnym budżecie żadnych pieniędzy) wydanie pieniędzy publicznych, i to nie małych, na: strategie, plany, projekty, przetargi ( chyba ostatnio zostały rozstrzygnięte publiczne przetargi, które tego dotyczyły).Łatwo urzędnikom przychodzi wydawanie nie ich pieniędzy.

PRZECIWNIK 10.03.2021 07:18
I bardzo dobrze. Ścieżki rowerowe w tym miejscu poproszę. Nie dla wszystkich są tzw. single tracks. Ja z dzieckiem pojeździłbym po takich ścieżkach. A w zimie można na biegówkach pośmigać, nie każdy ma chęć jechać do Jakuszyc.

Ziomal 09.03.2021 19:09
Tja, wybierajcie dalej PiS, a będziecie mogli podziwiać szereg nowych inwestycji...w Biłgoraju czy Rzeszowie

Tylko PolRegio 09.03.2021 14:38
Rachwalski pisząc swoje wypociny pragnie, aby go pamiętano na Dolnym Śląsku jako dobrego wójka co, który rozwinął KD. A won do Słupska autobusy pompować!!!

xyz 09.03.2021 18:10
Pewnych rzeczy nie można mu odmówić... ale kosztem jakim to osiągnął, to już inna sprawa... drugie to to, że władze na górze nie mogły sie dogadać, jeśli chodzi o $$$ i na tym świecie jest jak jest,....

xyz 09.03.2021 14:34
pan rachwalski sam przerąbał w dolnośląskich wiele pieniążków kosztem pracowników...teraz pisze wszem i wobec o tym ze na kolei komuna dalej chodzi...a sam wieli lewak.... chodzi bo ten kraj dalej jest postkomunistyczny i tylko sztampowe hasła o demokracji przyćmiewają to że nigdy nie było grubej kreski po pzpr, a ludzie wtedy zasiadający na stołkach (np. na kolei...) dalej siedzą na stołkach i maja władzę....

Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama