Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
piątek, 19 kwietnia 2024 00:44
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

"Najdłuższe schody Europy" czyli droga krajowa 18 przechodzi do historii

Od kilku miesięcy trwają prace przygotowawcze do przebudowy autostrady A18, która łączy ze sobą Berlin i Wrocław. Okropna, betonowa jezdnia nazwana złośliwie "najdłuższymi schodami Europy" w końcu przejdzie do historii.
"Najdłuższe schody Europy" czyli droga krajowa 18 przechodzi do historii

Autor: GDDKiA

Obecną nitkę południową drogi krajowej numer 18 wybudowali jeszcze Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła fragment autostrady Berlin - Wrocław. Kto jechał od Berlina w stronę Iłowej i dalej Wrocławia doskonale wie, że tym fragmentem jedzie się niczym po drabinie. W listopadzie 2004 r. rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na przebudowę ponad 16-kilometrowego odcinka południowej jezdni. Oznacza to, że "najdłuższe schody Europy" przejdą w końcu do historii. 

Do parametrów autostrady zostanie dostosowany fragment, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Kontrakt o wartości ponad 175,1 mln zł zrealizuje firma Budimex. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

Kierowcy od lat czekają na możliwość komfortowego podróżowania autostradą A18. Dzięki decyzji ministra Andrzeja Adamczyka rozpoczęła się modernizacja południowej jezdni tej trasy. To kolejna inwestycja, która przybliża nas do realizacji zadania, jakim jest budowa spójnej i funkcjonalnej sieci drogowej - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenia. Prace będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule Buduj.

Jak informuje GDDKiA, na realizację robót, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, przewidziano 25 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaZakład pogrzebowy ZGiUK Lubań
ReklamaPunk Pobrań COVID-19 i badania laboratoryjne
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
ReklamaPizzeria Marezo Lubań
Reklama