- Zbiórka odpadów komunalnych po stronie gminy bardzo drogo nam wychodziła, dlatego szukaliśmy optymalnego rozwiązania. Okazało się, że koszty ponoszone za zagospodarowanie odpadów komunalnych w 14 gminach będących sygnatariuszami porozumienia są znacznie niższe. Biorąc pod uwagę, że ceny w Centrum Odpadów Gmin Łużyckich są stabilne, radni podjęli decyzję o przystąpieniu do porozumienia. W ten sposób będziemy mieli rozwiązany problem zagospodarowania odpadów, a pozostanie tylko kwestia transportu. - wyjaśnia nam Waldemar Nalazek, Wójt Gminy Osiecznica i dodaje - Porównałem ceny transportu przypadające na jedną tonę z gminą Węgliniec, ponieważ odległości od Lubania są w naszym przypadku mniej więcej takie same. Wyszło, że jeżeli przystąpimy do porozumienia, a w wyniku przetargu uzyskamy podobną cenę, oszczędności w budżecie gminy wyniosą około 600 tys. zł rocznie.
W tej chwili mieszkańcy gminy Osiecznica płacą 20 zł miesięcznie za odbiór odpadów, w przypadku gdy mają własny kompost - 18 zł. Niestety przy tych cenach wydatki ponoszone przez gminę w żaden sposób się nie bilansują. Wójt Gminy Osiecznica ma nadzieję, że po przystąpieniu Osiecznicy do porozumienia podwyżki dla mieszkańców uda się uniknąć bądź będą niewielkie.
Zanim to jednak nastąpi lubańscy radni na październikowej sesji muszą wyrazić zgodę na zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Osiecznica w instalacji Centrum Odpadów Gmin Łużyckich w Lubaniu.
Zgodę taką wyraził już Arkadiusz Słowiński, który wyjaśnia że oprócz opłaty za każdą tonę przywiezionych śmieci gmina Osiecznica będzie musiała wnieść jeszcze opłatę na poczet rozwoju instalacji. - To jest oficjalnie w uchwale, Osiecznica daje ekstra 700 tys. zł na rozwój instalacji, a do tego płaci za każdą wwiezioną tonę, cenę ustaloną dla wszystkich gmin należących do porozumienia – wyjaśnia burmistrz Lubania.
Gmina Osiecznica aplikowała do związku 14 gmin łużyckich już w okolicach roku 2012. Nie pozwalały na to wówczas obowiązujące przepisy i ograniczenia, chociażby przy pozyskiwaniu unijnych dotacji w związku z planami inwestycyjnymi Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu, który jest właścicielem Centrum Odpadów Gmin Łużyckich.
- W międzyczasie przepisy się zmieniły, na dziś mamy pozwolenia zintegrowane na przyjmowanie 40 tys. ton odpadów zmieszanych rocznie. Jest to górna granica i więcej odpadów przyjąć ani nie możemy, ani też nie chcemy – usłyszeliśmy od Michała Turkiewicza, prezesa ZGiUK w Lubaniu. - Zmieniły się przepisy dotyczące segregacji odpadów, w tej chwili wszystkie gminy do końca roku muszą przejść na pełną segregację, w związku z powyższym zmniejszyła się o kilka tysięcy ton liczba odpadów zmieszanych, która do nas trafia. Gmina Osiecznica łącznie produkuje około 1800 ton odpadów w tym 1400 ton odpadów zmieszanych. W związku z tym przyjmując ich do związku mamy jeszcze bufor około 2000 ton, a uzupełni to nam odpady zmieszane, które ubyły. W ten sposób ilość odpadów zmieszanych przyjmowanych przez lubańskie śmietnisko nie zwiększa się, natomiast jeśli idzie o odpady surowcowe możliwości kompostowania i sortowania surowców wtórnych – tworzyw, szkła, papieru są na tyle duże , że nie obciążają instalacji. - dodaje prezes ZGiUK Lubań.
W związku z wciąż rosnącymi kosztami gospodarki śmieciowej, przystąpienie Gminy Osiecznica wpłynęło i będzie wpływać na ceny przyjęcia odpadów. Operacja ta pozwoli w przyszłości utrzymać cenę za przyjęcie jednej tony odpadów na poziomie tej przyjętej w październiku br. na rok 2021. Przynajmniej tak nam to wyjaśniał prezes spółki.
Szczególnie mieszkańców Lubania i jego okolic martwi perspektywa wypełnienia dziury po kamieniołomie i zagospodarowania kolejnych na potrzeby rozbudowy śmietniska. Jak wyjaśnia nam burmistrz Lubania, według ekspertów przy obecnym poziomie segregacji odpadów obecne składowisko wypełni się za około 20 lat.
Kolejnym dylematem nękającym mieszkańców Lubania jest cena jaką płacą za odbiór odpadów. Wydawać by się mogło, że bliskość śmietniska powinna znacząco wpływać na cenę za odbiór odpadów komunalnych. Dlatego sprawdziliśmy co wpływa na cenę za odbiór odpadów.
Cena przyjęcia odpadów na bramie jest taka sama dla wszystkich gmin należących do związku. Na cenę odbioru odpadów składa się więc koszt przyjęcia tony odpadów do instalacji, koszt transportu oraz koszt "systemu" jaki poszczególne gminy wypracowują indywidualnie. Obejmuje on pracowników zajmujących się obsługą na terenie gminy, edukacją oraz usuwaniem dzikich wysypisk. Bardzo duży wpływ na koszty cen za odbiór odpadów w poszczególnych gminach ma poziom segregacji odpadów. Koszt śmieci zmieszanych jest zdecydowanie wyższy niż segregowanych, im większy stopień segregacji tym niższy koszt za wywóz odpadów dla gminy i co za tym idzie dla wszystkich jej mieszkańców.
Napisz komentarz
Komentarze