Projekt RegionalManagement na finiszu

  • 11.09.2019, 08:55 (aktualizacja 11.09.2019, 12:07)
  • Powiat Lubań
Projekt RegionalManagement na finiszu Powiat Lubań

Podziel się:

Oceń:

Powiat Lubański współrealizował projekt RegionalManagement. Kompetencje i perspektywy zawodowe w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. Czas na podsumowanie.

Podstawą realizacji działań był Program Współpracy INTERREG Polska–Saksonia 2014–2020, w którego ramach zakłada się m.in. budowanie wspólnej marki dolnośląsko-saksońskiego regionu przygranicznego wraz z tworzeniem polsko-niemieckich sieci turystycznych oraz zwiększanie atrakcyjności obszaru wsparcia poprzez utrzymanie i świadome wykorzystanie potencjału wspólnego dziedzictwa kulturowego i naturalnego.

Centralnym punktem projektu była transgraniczna sieć współpracy składająca się z zarekomendowanych przez grupę kierowniczą liceów w Bolesławcu, Lubaniu, Żarach, Zgorzelcu, Görlitz, Bischofswerdzie i Hoyerswedzie regionalnych instytucji kultury, uczniów, nauczycieli, rodziców i partnerów projektu oraz instytucji wspierających.

Partner wiodący - Krajowy Urząd ds. Szkolnictwa i Edukacji - powołał w ramach projektu Grupę kierowniczą, którą stanowili przedstawiciele partnerów projektu z powiatów - Lubańskiego, Bolesławieckiego, Zgorzeleckiego i Żarskiego wraz z dyrektorami szkół uczestniczących w projekcie.

Głównym celem projektu było podniesienie jakości kształcenia oraz kształtowanie świadomości regionalnej w celu rozwinięcia wśród uczniów polsko-saksońskiego pogranicza umiejętności ukierunkowanych na efektywne wykorzystanie potencjału obszaru wsparcia. Pozostałe cele to:

  1. Inicjowanie i dalsze rozwijanie transgranicznych sieci kooperacyjnych w zakresie turystyki pomiędzy szkołami i Uczniowskimi Agencjami Turystycznymi; wzmocnienie i pogłębianie współpracy w dziedzinie zarządzania kulturą i projektami turystycznymi między szkołami w Polsce i w Saksonii.
  2. Wspieranie kształcenia kompetentnego i kreatywnego kapitału ludzkiego w regionie poprzez ofertę edukacyjną dla uczniów i nauczycieli w zakresie zarządzania projektami, kulturą i międzyszkolnymi kooperacjami turystycznymi.
  3. Wspieranie kształcenia przedsiębiorczości uczniów w zakresie edukacji, kultury i turystyki oraz wspieranie mobilności uczniów z uwzględnieniem nauki języka sąsiada, nabywania kompetencji międzykulturowych oraz edukacji w zakresie wspólnego polsko-saksońskiego dziedzictwa kulturowego.

Uczestnikami projektu byli uczniowie i nauczyciele czterech polskich liceów oraz trzech saksońskich gimnazjów. Udział w projekcie wzięli również mentorzy i eksperci w dziedzinie kultury i turystyki regionalnej.

Polska strona była reprezentowana przez:

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Bolesławcu;
  • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu;
  • Liceum Ogólnokształcące im. Braci Śniadeckich w Zgorzelcu;
  • Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Bolesława Prusa w Żarach.

Po niemieckiej stronie uczestnikami były trzy gimnazja:

  • Gimnazjum im. Johanna Wolfganga von Goethe w Bischofswerdzie
  • Augustum-Annen-Gimnazjum w Görlitz
  • Gimnazjum im. Gottfrieda Ephraima Lessinga w Hoyerswerdzie

Podsumowując realizację tego projektu, należy odpowiedzieć na pytanie - w jakim celu utworzono Uczniowskie Agencje Turystyczne (UAT)?

Głównym celem ich (UAT) działalności było  kształtowanie u uczniów ducha przedsiębiorczości, kształcenie kompetencji z zakresu zarządzania projektami, kulturą i turystyką oraz świadomości kulturalnego i turystycznego potencjału pogranicza polsko-saksońskiego.

Ponadto działania agencji i transgranicznej współpracy w zakresie zarządzania kulturą i projektami turystycznymi pomiędzy szkołami i Uczniowskimi Agencjami Turystycznymi z Polski i z Saksonii miały na celu wsparcie edukacyjnej i zawodowej mobilności uczniów poprzez naukę języka, kształcenie kompetencji międzykulturowych oraz edukację na temat wspólnego polsko-saksońskiego dziedzictwa kulturowego.

Transgraniczna współpraca pomiędzy agencjami – a tym samym szkołami oraz regionalnymi instytucjami kultury i turystyki – miała również na celu promocję polsko-saksońskiego regionu pogranicza.

Realizacja projektu wskazała uczestnikom jak należy i dlaczego:

  • warto promować swoje miasto/swój region;
  • jak założyć uczniowską agencję turystyczną /firmę uczniowską i jak powinna ona funkcjonować;
  • jak opracować ofertę turystyczną;
  • jak zorganizować imprezę turystyczną lub kulturalną;
  • w jaki sposób promować firmę uczniowską i organizowane przez nią przedsięwzięcia w szkole, w mieście i w regionie.

Kompetencje te zostały uzyskane podczas:

  • jednodniowych spotkań roboczych,
  • dwudniowych warsztatów,
  • wyjazdów studyjnych,
  • spotkań ze specjalistami w dziedzinie kultury i turystyki,
  • organizowania przedsięwzięć kulturalnych i opracowania ofert turystycznych.

Projektowi towarzyszyły następujące wydarzenia.

  • Regionalne Targi Turystyczne w miastach uczestniczących w projekcie,
  • Festiwal Kultury Młodzieżowej BOOMFest Görlitz-Zgorzelec,
  • Polsko-Saksońska Konferencja Młodych Menadżerów Kultury i Turystyki.

Miejmy nadzieję, że działalność młodych menedżerów turystyki regionalnej z Uczniowskich Agencjach Turystycznych przyczyni się w istotny sposób do wzbogacenia oferty kulturalnej i turystycznej w regionie, a tym samym do zwiększenia jego atrakcyjności i promocji. Kultura i turystyka tworzą ogromny potencjał dla rozwoju regionu, który nie dysponuje dobrze rozwiniętą infrastrukturą przemysłową. Innowacyjne wykorzystanie tego potencjału może się przyczynić do obniżenia stopy bezrobocia wśród młodych ludzi w regionie oraz przeciwdziałać negatywnym tendencjom demograficznym.

Mamy nadzieję, że menedżerowie turystyki regionalnej staną się naszymi „ambasadorami regionu” i będą uczestnikami procesu tworzenia wspólnej marki regionu, który stanie się nowoczesnym i otwartym na innowacje obszarem gospodarki i edukacji. Centralnym punktem działalności „ambasadorów regionu” będzie, obok promocji regionu, opracowanie odpowiedniej oferty kulturalno-turystycznej dla innych szkół w obszarze wsparcia.

Projekt realizowany był  w okresie  od 1 września 2016 do 3 sierpnia 2019r. Całkowity koszt projektu przekroczył pół miliona euro.

Poniżej prezentujemy oferty i ulotki opracowane przez uczestników projektu.

 

 

Powiat Lubań

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe