Coraz trudniej dojeżdżać komunikacją autobusową

  • 5.03.2019, 14:53 (aktualizacja 05.03.2019 16:16)
  • red.
Coraz trudniej dojeżdżać komunikacją autobusową PKS VOYAGER
Podziel się:
Oceń:
Mieszkańcy Olszyny piszą, że po zmianie rozkładu jazdy lubańskiego PKS VOYAGER nie sposób dojechać z samego rana do Lubania do pracy. PKS odpowiada - To efekt niskiej frekwencji, a co się z tym wiąże nierentowności kursów.

- Nowy rozkład jazdy autobusów to kpina. Już nie ma jak dojechać do pracy na 6 do Lubania - czytamy w korespondencji nadesłanej na redakcyjną pocztę od mieszkańca Olszyny.

O sprawę zapytaliśmy w lubańskim PKS i tam dowiedzieliśmy się, że problem dotyczy większej ilości połączeń. Firma z dniem 2 marca zmieniła rozkład jazdy i w związku z tym na czterech trasach zlikwidowano bądź zmodyfikowano około 15 połączeń. W sprawie połączenia z Olszyny do Lubania otrzymaliśmy taką odpowiedź:

- Tam były trzy osoby dojeżdżające. Praca kierowcy na tym konkretnym kursie wyglądała w ten sposób, że autobus jechał na pusto do Gryfowa Śląskiego, aby zacząć tam kurs Gryfów – Olszyna - Lubań - Zgorzelec. Z Gryfowa w kierunku Lubania jeździła jedna do dwóch osób, a w Olszynie o 5:40 wsiadały kolejne trzy osoby. Tak więc kurs był niemal na pusto. Decyzję podjęliśmy na podstawie analiz prowadzonych od września ubiegłego roku, a jeżeli pokazują nam one, że na tych odcinkach stale dokładamy. Mimo że chcemy jeździć, nie jesteśmy w stanie podołać temu finansowo – mówił nam Bogusław Borowski, kierownik przewozów PKS VOYAGER w Lubaniu.

Zmianami objęto cztery trasy, a na nich 15 kursów. I tak z dniem 2.03.2019 r. zawieszone zostają kursy autobusów na trasach:

1. Trasa: LUBAŃ - ŚWIERADÓW-ZDRÓJ

- kurs o godz. 810 z Lubania do Świeradowa

- kurs o godz. 1000 ze Świeradowa do Lubania

- kurs o godz. 1615 z Lubania do Świeradowa

- kurs o godz. 1805 ze Świeradowa do Lubania

2. Trasa: LUBAŃ - NOWOGRODZIEC

- kurs o godz.11 15 z Lubania do Nowogrodźca

- kurs o godz. 1200 z Nowogrodźca do Lubania


3. Trasa: JELENIA GÓRA - LUBAŃ - ZGORZELEC

- kurs o godz. 517 z Gryfowa Śląskiego do Zgorzelca – zawieszony na odcinku Gryfów Śl. - Lubań.

- kurs o godz. 700 z Lubania do Zgorzelca – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 805 ze Zgorzelca do Lubania – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 1230 z Lubania do Zgorzelca – zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1305 ze Zgorzelca do Jeleniej Góry - zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1540 z Jeleniej Góry do Zgorzelca – zawieszony w niedziele

- kurs o godz. 1810 ze Zgorzelca do Lubania – zawieszony w niedziele

4. Trasa: LUBAŃ - WROCŁAW

- kurs o godz. 425 z Lubania do Wrocławia przez Leśną – zawieszony w soboty i niedziele

- kurs o godz. 1730 z Wrocławia do Lubania – zawieszony w soboty i niedziele

PKS VOYAGER przeprasza za utrudnienia i jednocześnie podkreśla, że wszystkie zmiany w rozkładzie jazdy spowodowane są niską frekwencją pasażerów i co się z tym wiąże nierentownością kursów.

 

Światełkiem w tunelu może być „Nowa Piątka PiS” i jedno z jej haseł: PKS – przywrócenie połączeń pomiędzy powiatami i gminami.

- W Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat połączenia autobusowe, głównie PKS, zostały zredukowane o połowę z prawie miliarda przejechanych kilometrów do niespełna pół miliarda. Przywrócimy to, przywrócimy ten miliard, przywrócimy połączania – zapowiadał ostatnio Jarosław Kaczyński.
W sobotę 23 lutego na antenie TVP potwierdzał to premier Mateusz Morawiecki.

- Wszystkie zapowiedziane przez PiS ustawy będą gotowe wiosną, a latem zostaną wdrożone. W pierwszej kolejności mamy już przygotowaną ustawę dotyczącą (...) odbudowy komunikacji pomiędzy gminami, powiatami, gdzie ten transport został zwinięty - poinformował premier.

Wyjaśnił, że chodzi o "tradycyjne PKS-y" oraz transport prywatny. - Będzie to polegało na przekazaniu pewnych sum pieniędzy - dobrze wyliczonych - dla powiatów, po to, żeby mogły poprzez dopłatę do tzw. wozokilometra odbudować ten transport. Startujemy z takim programem od kwietnia.

Pozostaje więc czekać na realizację obietnic. Niestety eksperci są sceptyczni i twierdzą, że jako mieszkańcy województwa dolnośląskiego mamy mniejsze szanse na skorzystanie z rządowego programu. Przyczyną ma być jedna z najlepiej rozwiniętych w kraju sieci połączeń kolejowych.

red.

Komentarze (11)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

pks
pks 15.03.2019, 14:36
pks powinien zrobić długie trasy zgorzelec lubań olszyna jelenia góra wałbrzych kłodzko wrocław i dalej a kursy by były oraz nowa flota autobusów a nie stare trupy
Grażka z Olszyny
Grażka z Olszyny 6.03.2019, 08:16
W sumie z Lubania do Jeleniej, przez Gryfów, Olszynę, czy Zgorzelca, Węglińca, Legnicy, Wrocławia dojedzie się Kolejami Dolnośląskimi. Próbowałam, to wiem. Pociągi z Lubania i do Lubania jeżdżą od wczesnego rana do wieczora a do Legnicy jest chyba z 11 połaszczeń. Pociągi naprawdę nowoczesne, tanie itp. Także do Olszyn bez problemu dojeżdżam KD. Owszem do i z wiosek naszego powiatu to problem jest i tego PKS nie rozwiązuje, bo nie chce, to są zaszłości z przeszłości. Władze powiatowe też nie są zainteresowane i są dla siebie nie dla obywatela. Ale każda gmina ma radnego powiatowego, wiec pisać, pisać, pisać. Nie do powiatu, a do do Wojewody. Łachy nie robią. Władza jest dla ludzi, nie odwrotnie. A swoja drogą to czemu PKS nie uruchamia mniejszego autobusu, zamiast pchać taki wielki i potem narzeka.
Daria
Daria 6.03.2019, 06:20
To nie wina PKS to ludzie wybrali firme bielawa a ci przestali jeździć i macie co chcieliscie
Facet
Facet 6.03.2019, 00:25
Gdyby nie uczniowie dojezdzajacy do szkół, to PKSy juz dawno splajtowalyby. Bilety drogie, autobusy smierdziuchy w srodku i na zewnatrz stare, ktore juz dawno powinny skonczyc na zlomie.
Mieszkaniec
Mieszkaniec 5.03.2019, 23:10
To nie wina przrwoznoka to wina wydawanya zezeolen dla kazdego. Pks vojager jezdzil by pewnie nadal ma tych tradach ale jesli urząd marszalkowski wydaje zezwilenua dla konkurencji w godzinach szczytu. Przewoznok traci i nie może wspierać kursów mnuej rentownych. Po jakims czadie konkurencja likwiduje kyrsy a podróżny wtedy szuka winy w pks a nie w urzednokach i konkurencji
Pks jezdzil wszedzue zapewniając kazdej miejscowosci komunokacje dopuki nie zaczela jezdzic nie zdrowa konkurencja Warto to przyppminac
A co do rzadu to do dzis nie potrafił zdecydowac co z zezwoleniem juz sa nie ważne 2 lata a mówi sie o dofinansowanii przewoźników chyba swoich znajomkow
Pasażerka
Pasażerka 5.03.2019, 20:58
Pytań jest wiele. Zapewne w nowej ustawie pojawi się pojęcie "aktywnie utrzymane połączenie", bo dla takich połączeń, a nie dla "zawieszonych" będzie dofinansowanie. Aż dziw bierze, kiedy widzę jak rozkład jazdy ułożony m.in. Lubań - Świeradów 8:10 odjazd, kiedy do pracy mieszkańcy mają dojechać na 6:00, czy 7:00. No coś tu nie tak. Oczywistym jest, że kilka osób umawia się autem dojechać. A pytanie zasadnicze. Kiedy to Vojager w Lubaniu robił, np. ankiety popularyzacyjne na ich komunikację, no np. po istniejących firmach, po przedsiębiorcach, czy JST, czy też samorządach? Raczej w ogóle. To nie te czasy, że przewoźnik miał zawsze rację, choćby jej nie miał. Widzę tu "zero" pomysłu, aktywności, brak stosowania nowych możliwości, propozycji dla zakładów pracy, by zachęcić do korzystania z usług Voyagera, by zwiększyć frekwencję. Gdzie jest ich marketing, dział handlowy, który odpowiada za odpowiednią ofertę, "przyciągnięcie" pasażera. Widać, że oni idą na łatwiznę po "gotową" rybę- co im Państwo podsunie to wezmą. Brak kreatywności, innowacyjności, ba! Już raczej brak pomysłu na te ich "przewoźnikostwo dyktowane". A ruszyć w końcu służby w teren, to pojazdów Wam braknie. Co za zarządzanie w tym przedsiębiorstwie, jeśli liczą tylko na łatwiznę! Nie wiedzą, gdzie szukać i jak szukać pieniędzy? To chyba zarządowi tylko trzymanie stołków się udaje. Skoro to spółka pracownicza, to "POGONIĆ" to kierownictwo do roboty. Nie wyobrażam sobie, by marketing nic nie robił w kwestii promocji, nowych pomysłów, gdzie można zdobyć klienta. A swoją drogą trzeba by Marszałka naciskać i Koleje Dolnośląskie, aby ten Świeradów szybciej przywróciły( bo będzie odnowienie linii kolejowej) i przez Olszynę, by puszczały częsciej choć mniejsze pociągi.
Pasażer
Pasażer 5.03.2019, 19:53
Mam 3 kursy do Lubania i 4 kursy powrotne, z czego ostatni o 16. Jak nie zdążysz to trzeba kombinować czym wrócić. Denerwujące, ale nikt nie będzie dokładał do interesu, tylko po to żeby wozić 3 osoby.
Kto tu
Kto tu 5.03.2019, 18:24
Jak coś jest nieopłacalne to trudno. Nikt do tego nie będzie dokładał. A rząd niech przestanie obiecywać bo kasy zabraknie i podatki fiu w górę.
Jas
Jas 5.03.2019, 18:13
Jak w okolicy było dużo zakładów gdzie pracowało sporo ludzi to i ludzie jeździli do pracy głównie autobusami. Dzisiaj praca jest w różnych miejscach o różnej godzinie więc transport autobusowy siłą rzeczy jest nierentowny. Jazda autobusem jest tańsza niż samochodem pod warunkiem że jest dużo ludzi.
siwy
siwy 5.03.2019, 17:42
Dla mnie to tragedia. Choruję na epilepsję. Przez brak połączeń jestem zdany na łaskę znajomych i skazany na siedzenie w domu.
Ach ta nasza nieszczesna kladka Lubanska
Ach ta nasza nieszczesna kladka Lubanska 5.03.2019, 16:32
To nie te czasy, w ktorych ludzie nie mieli samochodow,musieliby chyba pozabierac polowie Polakom samochody zeby PKSy znow byly rentowne.

Pozostałe