Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 23 kwietnia 2024 17:27
Reklama
ReklamaCentrum Drewna Gryfów - Profesjonalny skład drewna
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro

Samorząd województwa chce przejąć linie kolejowe od PKP

Losy nieczynnych linii kolejowych w naszym regionie zmieniają się jak w kalejdoskopie. Najpierw w listopadzie 2017 roku w Urzędzie Marszałkowskim podpisano list intencyjny w sprawie reaktywacji linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju, by już w sierpniu tego roku otrzymać informację, że Polskie Linie Kolejowe nieczynnych linii nie przekażą, bo zostały objęte ministerialnym programem. Z kolei wczoraj pojawiła się informacja, że samorząd Województwa Dolnośląskiego jednak zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie, w tym tą do Świeradowa-Zdroju. Co z tego wyniknie?
Samorząd województwa chce przejąć linie kolejowe od PKP

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.

 „Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który  znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować" – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.

Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej.

Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków" - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.


Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój,  Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz  jeden  obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego” - dodaje radny.


„Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma  duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów" - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
 
„Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi   pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi” – mówił marszałek Cezary Przybylski
 
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi.

 
Wykaz planowanych do przejęcia odcinków linii kolejowych

L.p.

Nr linii

Początek odcinka

Koniec odcinka

1

340

Mysłakowice

Karpacz

2

308

Ogorzelec

Jelenia Góra

3

322

Kłodzko Nowe

Stronie Śląskie

4

372

Bojanowo

Góra Śląska

5

869/291

Wałbrzych Szczawienko

Boguszów Gorce

6

316

Chojnów

Rokitki

7

317

Gryfów Śląski

Mirsk

8

336

Mirsk

Świeradów-Zdrój

9

310

Kobierzyce

Piława Górna

10

283

Jelenia Góra

Lwówek Śląski

11

284

Jerzmanice-Zdrój

Lwówek Śląski

12

303

Rokitki

Przemków Odlewnia

13

345

Kamienna Góra

Ogorzelec

14

312

Marciszów

Jerzmanice Zdrój

15

302

Strzegom

Marciszów

16

335

Henryków

Targowica

17

319

Strzelin

Łagiewniki

18

317

Lubomierz

Gryfów Śląski

19

318

Srebrna Góra

Bielawa Zachodnia

20

330

Kamienna Góra

Okrzeszyn

21

327

Nowa Ruda Słupiec

Radków

22

318

Srebrna Góra

Nowa Ruda Słupiec

 

 

 

Populacja Gminy[tys]

Powiat

Bielawa

30,3

 

Góra

20,4

35,8

Kamienna Góra

19,5

44,2

Lwówek Śląski

17,4

46,8

Mysłakowice 

10,3

 

Kowary

11,8

 

Karpacz 

4,9

 

Radków

9,2

 

Lądek Zdrój

8,5

 

Stronie śląskie 

7,6

 

Nowa Ruda- Słupiec 

11

 

Lubomierz 

6,1

 

Mirsk 

8,7

 

Świeradów Zdrój

4,3

 

Szczawno- Zdrój 

5,9

 

Niemcza 

5,7

 

Bolków 

10,7

 

Stoszowice 

5,6

 

Jordanów Śląski

3,1

 

Pielgrzymka

4,7

 

Złotoryja 

20,9

44,4

Źródło: umwd.dolnyslask.pl

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Xyz 06.10.2018 07:27
KD z taboret nie wyrabia już teraz... A oni jeszcze więcej linii chcą brać... Naprawdę we łbach się poprzewracało...

Gość2 05.10.2018 19:35
To są bajadery. Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja mają wiele innych pilniejszych problemów . Mimo zmian na rynku pracy dalej sa gminami i większym niż przeciętne , bezrobociu .

Tws 08.10.2018 12:20
Transport kolejowy jest również przyczyną wzrostu gospodarczego. Nie pisz pan głupot.

KDH 05.10.2018 17:50
Wybory się zbliżają. Większość linii kolejowych z zestawienia w artykule jest już dawno rozebrana - te linie trzeba wybudować na nowo

m 05.10.2018 17:47
Najgorszy zarząd województwa w Polsce. Trzeba ich rozgonić na cztery wiatry

Reklama
ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
ReklamaPunk Pobrań COVID-19 i badania laboratoryjne
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
ReklamaPowiat Lubań
Reklama