Reforma oświaty a Lubań

  • 18.10.2016, 10:32
  • ŁCR
Reforma oświaty a Lubań
Podziel się:
Oceń:
W ostatnim czasie rośnie liczba pytań i domysłów, na temat tego, jak Lubań podejdzie do reformy oświaty, zakładającej likwidację szczebla gimnazjalnego w edukacji.

Wypowiedź zastępcy burmistrza Lubania, Mariusza Tomiczka:
- Wdrożenie założeń zapowiadanej reformy oświaty będzie ogromnym wyzwaniem dla samorządów. Miasto Lubań w tej chwili prowadzi cztery sześcioklasowe szkoły podstawowe i trzy gimnazja w siedmiu budynkach dla łącznie 1132 i 674 uczniów. Reforma zakłada, że gimnazja zostaną wygaszone do 2019 roku – od przyszłego roku szkolnego już nie będą tworzyć nowych klas, za to w szkołach podstawowych pojawi się klasa siódma i – później - ósma.

Choć nie mamy jeszcze wielu szczegółów, określających przebieg reformy w całym kraju, oczywiście na szczeblu lokalnym już musimy mieć jakiś swój wariant, który przedstawimy radnym. W końcu to my będziemy wykonawcą wszystkich planów rządu. Wciąż rozmawiamy ze środowiskiem i z dyrektorami placówek, wiemy jedno – to nie będzie łatwe zadanie. Na pewno ułatwi je nam to, że praktycznie już stworzyliśmy Centrum Usług Wspólnych, które od nowego roku zajmie się obsługą księgowo- kadrową wszystkich naszych szkół. Mimo wszystko szykujemy się na bardzo trudną operację.

Jeśli chodzi o planowaną sieć szkół, bo te pytania padają najczęściej, to o jej kształcie zdecydują przedmioty ścisłe i przyrodnicze. To pewien skrót myślowy, ale nietrudno go wyjaśnić. Z punktu widzenia prawa oświatowego najistotniejszym obowiązkiem samorządu w reformie jest zapewnienie uczniom kończącym szkołę podstawową realizacji podstawy programowej. W szkołach podstawowych, które obecnie funkcjonują, nie ma pracowni fizyczno-chemicznej czy biologiczno-chemicznej, ponieważ ten przedmiot jest realizowany w innej formie - jako przyroda. Natomiast projekt siatki edukacyjnej dla zreformowanych szkół zakłada zajęcia z fizyki, biologii czy chemii w wymiarze 18 godzin. Dlatego, musimy zapewnić uczniom przyszłych klas siódmych, a w przyszłości ósmych realizację tych godzin w odpowiednim miejscu. Na dzień dzisiejszy, takie pracownie mamy jedynie w naszych trzech gimnazjach, dlatego naturalnym ruchem jest łączenie podstawówek z gimnazjami. W przypadku zajmujących praktycznie jeden – obecnie rozdzielony – budynek SP1 i GM2 sprawa jest najprostsza, po prostu mówiąc metaforycznie „mury runą” i to będzie jedna szkoła.

Inaczej rzecz się ma w pozostałych przypadkach. SP2 dobrze by było ulokować w GM3, a SP3 przenieść do GM1. Z pozoru ten sposób wydaje się być prosty, bo małe SP2 bez problemu powinno zmieścić się w GM3. Problemem może być przeniesienie SP3 do GM1. Całkiem inaczej przedstawia się sprawa SP4, największej lubańskiej podstawówki – której nie połączymy z żadnym z gimnazjów. Tam te pracownie trzeba będzie uzupełnić. Jednak w tym momencie wszystko analizujemy i myślę, że pod koniec października będziemy mieć jasność sytuacji a ostateczną decyzję dotyczącą sieci szkół podejmie i tak Rada Miasta Lubań.

Obecnie zastanawiamy się również, jak zagospodarować budynki po przeniesionych szkołach. Jeżeli chodzi o budynek SP2 na Uniegoszczy to w przyszłym roku planujemy ulokować tam na rok czasu remontowane PM5. W lipcu 2017 roku musimy opróżnić budynek przedszkola i umożliwić wykonawcy realizację inwestycji.

Zagospodarowanie tych obiektów jest w chwili obecnej analizowane, ale na pewno budynki te nie będą puste. Chcemy je zagospodarować, biorąc pod uwagę potrzeby organizacji pozarządowych działających w naszym mieście czy też naszych jednostek. Oddzielną kwestią w odniesieniu do reformy szkolnictwa jest aspekt dotyczący zatrudnienia. Swego czasu, minister A. Zalewska zapowiadała, że pierwszeństwo w przydziale godzin w nowych klasach szkół podstawowych, będą mieli nauczyciele gimnazjów. Dodatkowo przedstawiciele kuratora mają dopilnować tej kwestii, ponieważ nadzór pedagogiczny od przyszłego roku, a w zasadzie już od teraz, uzyskał kompetencje opiniowania projektów organizacyjnych. My również będziemy starać się w jak największym stopniu zabezpieczyć godziny etatowe nauczycielom gimnazjów. Czy będzie to łatwe, czy trudne na dzień dzisiejszy jest trudno ocenić, ale nie wydaje się to sprawą prostą, chociażby z tego względu, że do GM3 przychodzi jedna klasa siódma, a wychodzą 3 czy nawet 4. Do tej pory w pierwszych klasach był nabór trzech klas pierwszych i to tak się zamykało na styk. Na pewno duża część godzin będzie do dyspozycji właśnie w SP4, gdzie będą klasy siódme. Jak to będzie wyglądać w szczegółach, będzie wiadomo nie wcześniej jak w pierwszym kwartale przyszłego roku kalendarzowego.

Kierowane są również do mnie pytania co się stanie z dyrektorami gimnazjów, tu czekamy na zapisy prawne w nowej ustawie „prawo oświatowe” w przepisach wprowadzających oraz rozporządzeniach MEN. Istotne jest, aby wygaszanymi gimnazjami kierowały osoby które znają tego typu szkołę. Od 1 stycznia 2017 roku przy ulicy Szarych Szeregów zacznie działać Centrum Usług Wspólnych. W tym momencie miasto realizuje zapisy uchwały Rady Miasta Lubań. W drodze konkursu został wybrany dyrektor CUW, który spotkał się z pracownikami służb finansowych szkół. Kilku z nich po analizie kompetencji zaproponował przeniesienie do nowej jednostki. Pozostałe osoby skorzystają z praw emerytalnych, bądź innej formy przejścia do rozwiązania umowy. Jeżeli chodzi o sam obiekt przy placu Szarych Szeregów, to jest on już praktycznie przygotowany. Właśnie rozpoczynamy jego wyposażanie, zaś pierwszego stycznia będziemy gotowi do startu. Patrząc z perspektywy czasu w kontekście zbliżającej się reformy edukacji, utworzenie CUW było dobrym krokiem. To, że tę operację przeprowadzamy teraz, jest również pozytywne, gdyż łagodzi ona skutek zmiany sieci szkół, ponieważ służby księgowe z gimnazjów już teraz próbujemy rozlokować. Gdyby nam się skumulowało to wszystko w sierpniu przyszłego roku, byłby duży kłopot. Dzięki obecnym działaniom za kilka miesięcy sytuacja będzie dosyć klarowna.

Miejski samorząd tuż po pierwszych zapowiedziach reformy informował, że w przeprowadzeniu reorganizacji według wytycznych MEN ma pomóc powołanie Centrum Usług Wspólnych – instytucji, która zajmie się księgowością wszystkich miejskich placówek oświatowych. Dziś znamy już więcej szczegółów.

ŁCR

Komentarze (5)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

gorszy sort
gorszy sort 18.10.2016, 23:07
Centrum Usług Wspólnych - centralizacja, centralizacja, centralizacja - typowy kaczyzm, my o wszystkim decydujemy, my wiemy najlepiej.MZEAS został zlikwidowany bo był niewydolnym tworem minionej epoki. Ale idzie zmiana ponoć dobra tylko kierunek nie ten. Jak widać uwstecznienie również dopadło naszych włodarzy.
lolek
lolek 18.10.2016, 18:57
a panie dyr gimnazjów zostaną zdegradowane, wylecą czy przejmą dyrektorowanie podstawówek?
Jadźka Klatka
Jadźka Klatka 18.10.2016, 11:03
Cyt. Miejski samorząd tuż po pierwszych zapowiedziach reformy informował, że w przeprowadzeniu reorganizacji według wytycznych MEN ma pomóc powołanie Centrum Usług Wspólnych – instytucji, która zajmie się księgowością wszystkich miejskich placówek oświatowych.+++++++++++++++++Przecież w Lubaniu działał z powodzeniem MZEAS -czyli Miejski Zespół Administracyjno-Ekonomiczny Szkół. Kogo diabli podkusili aby tę placówkę likwidować?Typowo polskie. Widocznie tego co nie mamy w głowie mamy w genach.
miija
miija 18.10.2016, 17:20
z powodzeniem? Ciekawe...
Jadźka Klatka
Jadźka Klatka 18.10.2016, 19:54
No nawet bardzo ciekawe!

Pozostałe