Odwołany lot – regulacje prawne
Pasażerowie korzystający z usług przewoźników unijnych są w o tyle komfortowej sytuacji, że na rynku europejskim ustalone zostały wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lotów. Kwestie roszczeń pasażerów w stosunku do przewoźników reguluje Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Kiedy możesz powołać się na jego postanowienia?
Należy pamiętać, że przywołanego Rozporządzenia nie stosuje się do wszystkich pasażerów. Masz jednak prawo dochodzić roszczeń na podstawie wspomnianych przepisów, jeżeli miałeś odlecieć z lotniska znajdującego się:
-
na terytorium jednego z państw należących do UE,
-
w kraju trzecim i lądować na lotnisku w kraju należącym do UE, jeżeli przewoźnik lotniczy jest przewoźnikiem wspólnotowym.
Miałeś wylecieć z Portu Lotniczego Kraków Balice i dlatego pozostawiałeś samochód na Orange Parking Dobrą wiadomością jest, że możesz liczyć na pokrycie poniesionych z tego tytułu kosztów.
Prawa pasażerów a odwołany lot
Jeżeli właśnie dowiedziałeś się, że Twój lot został odwołany, nie zostaniesz bez pomocy ze strony przewoźnika lotniczego. Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów możesz wybierać między:
-
zwrotem pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni,
-
lotem powrotnym w najwcześniejszym możliwym terminie,
-
zmianą planu podróży, która będzie odbywać się na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie dla ciebie dogodnym, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Dodatkowo masz prawo do posiłków oraz napojów, wysłania dwóch maili i faksów oraz odbycia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli wybrałeś lot i odbędzie się on co najmniej jeden dzień po planowanym starcie lotu odwołanego, masz prawo również do:
-
zakwaterowania w hotelu,
-
transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem, w którym zostałeś zakwaterowany.
Wymieniona pomoc to nie wszystko, czego możesz dochodzić od przewoźnika – przysługuje Ci także odszkodowanie.
Odszkodowanie za odwołany lot – wysokość stawek
Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady przewiduje także odszkodowanie dla pasażerów, których lot został odwołany, ale nie zawsze. Kiedy nie otrzymasz odszkodowania? Są sytuacje, gdy – mimo odwołania lotu – przewoźnik lotniczy nie ma obowiązku wypłacać rekompensaty. Pieniędzy nie otrzymasz m.in. wówczas, gdy zostałeś poinformowany o odwołaniu rejsu na co najmniej 2 tygodnie przed planowanym odlotem.
W pozostałych przypadkach, o odszkodowanie w wysokości:
-
250 EUR możesz ubiegać się w przypadku lotu o długości do 1500 km,
-
400 EUR możesz ubiegać się w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
-
600 EUR możesz ubiegać się w przypadku pozostałych lotów.
Jeżeli przewoźnik zaproponował Ci alternatywny lot, to odszkodowanie może zostać obniżone o 50 proc. Taka sytuacja będzie miała miejsce choćby wówczas, gdy na miejsce dotrzesz później o 2 godziny, jeżeli lot ma długość do 1500 km.
Kiedy przewoźnik wypłaci odszkodowanie?
Jednym z obowiązków przewoźników lotniczych jest informowanie pasażerów o przysługujących im prawach. Jeżeli Twój lot został odwołany, powinieneś otrzymać ofertę od przewoźnika wraz z rzetelną informacją o tym, na co możesz liczyć. Jeżeli zgodnie z omawianym Rozporządzeniem masz prawo do odszkodowania, powinieneś otrzymać je niezwłocznie w gotówce lub na wskazany numer rachunku bankowego. W praktyce jednak bywa różnie. Co robić w sytuacji, gdy przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania?
W Polsce nadzór nad przewoźnikami lotniczymi sprawuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. To właśnie do tego urzędu powinieneś złożyć reklamację, jeżeli nie otrzymałeś należnej Ci rekompensaty. Od daty zaistnienia zdarzenia do wystąpienia z reklamacją musi jednak minąć 30 dni. Pamiętaj o tej możliwości, aby nie ponosić zbędnych strat finansowych!