Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarki
wtorek, 19 sierpnia 2025 16:49
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaNeoPunkt Lubań sprawdź na Allegro
Reklama

Problem nie do przejścia

Już w połowie marca pisaliśmy o lubańskich przejściach dla pieszych, które mają kilka mankamentów. Mimo interwencji problem nie zniknął. Jak się okazuje prosta rzecz, a jednak nie do przejścia...
Problem nie do przejścia

Od początku roku czytelnicy zwracają uwagę na irracjonalne rozwiązania sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych przy ul. Dworcowej i 7 Dywizji w Lubaniu. Jeżeli po drodze korzystamy z obu przejść to musimy doliczyć nawet 10 minut! Podobnie jest na przejściach w pobliżu Sądu Rejonowego. Co gorsza doczekawszy w końcu „zielonego” musimy przyspieszyć, bo czas na pokonanie pasów to jedynie 12 sekund. Sytuacja irytuje mieszkańców, bo ta dotyczy już wszystkich przejść w ciągu drogi DW 357 (Podwale – 7 Dywizji).

"Czas oczekiwania na światło zielone dla pieszych to dwukrotny przejazd dla samochodów .... ale przejście przy obelisku to istny wyścig jak przy ostrym starcie na dobry wynik co widać bardzo często po pieszych biegnących by zdążyć  - graniczy to z cudem. Podobnie przejście przez wiadukt kolejowy w okolicy restauracji Słoneczna jest nie lada wyczynem - czekałem spokojnie na dwukrotny przejazd samochodów na ich zielonym czyli zielone / czerwone znowu zielone /czerwone , ja ciepliwie czekam i jest upragnione zielone więc ruszyłem swobodnym krokiem i na przedostatniej zebrze już włączyło się czerwone i wskoczyłem na chodnik . BRAWO BRAWO tylko nie wiem dla kogo czy dla mnie czy dla tych pseudo fachowców co ustawili te światła. Nie wiem co zrobi w tym przypadku osoba starsza lub schorowana . Niech ktoś poruszy tą sprawę." - tak pisał do nas czytelnik, jeszcze w połowie lipca.

-To horror, codziennie wracam z 4-letnią córką przez przejście koło Słonecznej, jak nie wezmę jej na ręce to już w połowie przejścia gaśnie nam zielone, ręce opadają – pisała do nas Pani Agnieszka.

Choć już poruszaliśmy ten temat, postanowiliśmy podjąć go jeszcze raz. Jak się okazuje nikt nie zgłaszał tego problemu w tutejszej komendzie powiatowej policji, która również może interweniować do DSDiK w takich sprawach. Polecono nam skorzystanie z „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa” - gdzie mieszkańcy sami mogą oznaczyć miejsca, gdzie dochodzi do łamania prawa bądź sytuacji stwarzających zagrożenie. Skorzystaliśmy z przysługującego nam prawa i oznaczyliśmy dwa z omawianych przejść.

Zapytaliśmy też u źródła, czy DSDiK zdaje sobię sprawę, że taka konfiguracja świateł na przejściach stwarza zagrożenie dla osób starszych i rodziców z małymi dziećmi?

Wczoraj otrzymaliśmy odpowiedź z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. W piśmie DSDiK informuje iż czas otwarcia (zielone światło dla pieszych) jest określony przepisami i zależny jest od długości samego przejścia. Na przedmiotowych przejściach czasy otwarcia są zgodne z rozporządzeniem, a sygnalizacja świetlna jest sprawna i spełnia swoją funkcję.

„Skrzyżowania: Bankowa – Podwale, 3-ego Maja – Dworcowa i 7. Dywizji – Dworcowa pracują w trybie skoordynowanym (na wszystkich skrzyżowaniach długość cyklu i układ faz są  stałe). Ogólna specyfika pracy akomodowanych i skoordynowanych sygnalizacji świetlnych nie determinuje natychmiastowego zezwolenia na przejście, gdy pieszy uruchomi przycisk – faza obsługująca pieszych jest zlokalizowana w z góry określonym miejscu w cyklu i w zależności od czasu zgłoszenia w danym cyklu faza pieszych może zostać obsłużona dopiero w następnym cyklu (jest to standardowy sposób sterowania sygnalizacjami). Przyciski dla pieszych zainstalowane przy sygnalizacjach świetlnych na skrzyżowaniach Bankowa – Podwale i 7. Dywizji – Dworcowa są sprawne i spełniają swoją funkcję – przyjmują zgłoszenia, które są realizowane przez sterownik w postaci przywołania odpowiedniej fazy, w której obsługiwane jest dane przejście dla pieszych.

Długość otwarć na przejściach dla pieszych determinowana jest przez długość przejścia oraz założoną prędkość ewakuacji pieszych (Ve = 1,4 m/s – jest to wartość przyjęta w przepisach dotyczących sposobu projektowania sygnalizacji świetlnych tj. w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. ws. szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach; Dz.U. 2003, nr 220, poz. 2181 z późn. zm.). Długość przejść dla pieszych na skrzyżowaniu 7. Dywizji – Dworcowa wynosi ok. 10,5 m, natomiast na skrzyżowaniu Bankowa – Podwale długość przejść dla pieszych wynosi ok. 7,5 m. Zgodnie z wymogami ww. rozporządzenia minimalny czas trwania światła zielonego na przejściach dla pieszych na skrzyżowaniu 7. Dywizji – Dworcowa oraz Bankowa – Podwale wynosi odpowiednio 12 s (8 s + obligatoryjne 4 sekundy światła zielonego migającego) oraz 10 s (6 s + obligatoryjne 4 sekundy światła zielonego migającego). Dla przejścia dla pieszych przez ul. Dworcową czas trwania sygnału zielonego wynosi 13 s, a przez ul. 7 Dywizji – 12 s czyli spełniają wymagania ww. rozporządzenia. Podobnie jest z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu Podwale – Bankowa, które mają otwarcia o długości 13 s (Podwale) i 18 s (Bankowa). Odnosząc się do długości otwarcia przejścia przez pl. 3-go Maja na wysokości ul. Brackiej) informujemy, że wynosi on 12 s dla długości przejścia ok. 10,5 m czyli warunki są takie same jak na przejściu przez ul. 7. Dywizji."

Nie można zaprzeczyć - sygnalizacja działa, a czasy podawane w piśmie są zbliżone do tych, które wskazał nasz pomiar. Warto jednak zauważyć, że przechodząc przez przejście oczekujemy komfortu a nie warunków przyjętych dla ewakuacji! A właśnie to słowo pasuje najbardziej do opisywanych sytuacji na przejściach dla pieszych w Lubaniu.

Sprawa nie jest jednak beznadziejna, jak informuje Natalia Kita, Kierownik Działu Zarządzania DSDiK we Wrocławiu:

"W chwili obecnej opracowywana jest dokumentacja projektowa na budowę sygnalizacji świetlnej w ciągu dw357 (Podwale – Ratuszowa) w Lubaniu, która z uwagi na odległość od ww. istniejących sygnalizacji świetlnych powinna być z nimi skoordynowana (zgodnie z wymaganiami DSDiK). W związku z tym DSDiK we Wrocławiu zwróci uwagę na rozwiązania dotyczące przejść dla pieszych w zaktualizowanych projektach sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Bankowa – Podwale i 7. Dywizji – Dworcowa, ale nie możemy zagwarantować zwiększenia długości otwarć dla pieszych poza wartości wymagane przepisami."

Miejmy nadzieję że nowe rozwiązania przyniosą pozytywne efekty, do sprawy z pewnością wrócimy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Liliannnna 11.08.2017 10:22
Cyt.Miejmy nadzieję że nowe rozwiązania przyniosą pozytywne efekty, do sprawy z pewnością wrócimy.+++++++++++++++++++Nadzieja jak powiadają obserwatorzy życia codziennego jest jak zapowiedź rychłej (od wieków) paruzji i zbawienia świata. Inni powiadają że jest matką głupich. Na jedno wychodzi.

Liliannnna 11.08.2017 10:16
Cyt.Miejmy nadzieję że nowe rozwiązania przyniosą pozytywne efekty, do sprawy z pewnością wrócimy.+++++++++++++++++++Nadzieja jak powiadają obserwatorzy życia codziennego jest jak zapowiedź rychłej (od wieków) paruzji i zbawienia świata. Inni powiadają że jest matką głupich. Na jedno wychodzi.

Lol 10.08.2017 13:41
U nas UM nic nie może, bo to nie nasza droga, bo to, bo tamto....nic tylko siąść i płakać, jakby co dwa tygodnie szły pisma i wydzwaniali do skutku, to reakcja na pewno by była, a tak mamy jeden wielki bajzel na tych przejściach....

obserwator 10.08.2017 11:10
Czekając przed wymienionymi przejściami często widzę ludzi przebiegających przez przejście na czerwonym świetle. A ja stoję 2 kolejki jak ten ćwok, bo przecież przepisy. Przez przejście przy przychodni często przechodzą ludzie o kulach. Nie dane jest im przejść spokojnie i zgodnie z przepisami. Ale pocieszające jest to, że z parku do UM przejście dla pieszych funkcjonuje prawidłowo. Ku mojemu zdziwieniu, nie trzeba galopować, tylko można przejść spokojnym krokiem i mieć jeszcze zapas czasowy. Częstym obrazkiem jest sytuacja jak panie nauczycielki prowadzą dzieci do kina. Te dopiero się namęczą żeby dziatwę spokojnie przeprawić na drugą stronę jezdni. Panie mają dylemat, czy maszerować na czerwonym (przecież w szkole uczą, że nie można), czy zostawić pół klasy przed przejściem i niech dzieciaki same czekają? Mogą tylko liczyć na szczęście i wyrozumiałość kierowców.

Pieszy 10.08.2017 09:31
Urzędniki jak to urzędniki.Logiczne myślenie ich nie dotyczy,ważne że wyliczenia mieszczą się w przepisach.Prędkość ewakuacji pieszych (super określenie) wynosi 1,4 m/s to w przeliczeniu 5,04 km/h,ciekawe jaka babcia,dziadek czy niepełnosprawny tak zasuwa.Ponadto weźmy przykład przejścia 7 Dywizji-Dworcowa,długość przejścia 10,5m ,światło zielone pali się 8s(ciągłe)+4s(migające).Urzędniki zadowolone że razem jest 12s.Tylko że pieszy może iść chodnikiem i wejdzie na przejście po kilku sekundach świecenia się światła zielonego np.po 7s.Na przejście ma wówczas 5s(1s światło ciągłe+4s migające).Przez ten czas przejdzie ową prędkością ewakuacji pieszych 7m,a więc 3,5m przejdzie na czerwonym.Pytanie czy wówczas narazi się na mandat czy też nie?.Logicznym jest żeby światło migające dało możliwość pokonania całego przejścia,ale jak zaznaczyłem na początku urzędników logika nie obowiązuje,ważne żeby problem oddalić od siebie powołując się na obowiązujące przepisy.

Inne podejscie 10.08.2017 08:25
We Wrocławiu też występują takie problemy tylko że tutaj po wysłaniu meila problem jest usuwany w ciągu max 2 dni.

ReklamaZakład Pogrzebowy Hades S.C. 24/h 600451593, 781791731
Reklama
Izerbejdżan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Karać ich wszystkich bez taryfy ulgowej.Treść komentarza: Słyszałem, że wczoraj na ul. Kolejowej w Lubaniu też jakiś gość Kamperem narozrabiał po pijaku, samochody i ploty rozbiteData dodania komentarza: 19.08.2025, 12:25Źródło komentarza: Policja podsumowała weekend. 79 interwencjiAutor komentarza: KibicTreść komentarza: Brawo Konrad, brawo FC Lubań, brawo Zagłębie za wynik .WZL🧡🤍💚Data dodania komentarza: 19.08.2025, 12:16Źródło komentarza: Młodzi piłkarze z Lubania wyprowadzili zawodników EkstraklasyAutor komentarza: PiratTreść komentarza: Kolejny szoszonData dodania komentarza: 19.08.2025, 10:15Źródło komentarza: Kierowca Bolta próbował zjechać ze schodów. Uciekł, gdy usłyszał syrenyAutor komentarza: Cytuję.Treść komentarza: Ponieważ problem narasta, muszę co nieco skomentować. Ponieważ ten wpis dotyczy nie tylko autorów komentarzy, zamieszczonych na stronie dotyczącej święta Wojska Polskiego, chciałbym wam przybliżyć ten temat, jak jedna z kolejnych osób, znana na tym forum, odnosi się jakże "kulturalnie" do osób, przestrzegających zasady ortografii czy gramatyki języka polskiego. Te zasady można odnaleźć chociażby w necie, wpisując "zasady zapisywania formatowania tekstów". A oto opinia tego pana, i mój komentarz. Cytuję, bez podania linku (regulamin) : Arsę Lipę 18.08.2025 20:46 Wiesz, po czym rozpoznać komucha? Po tym, że uparcie stawia spacje przed przecinkiem lub kropką. To wy, zapchlone komuchy, macie ten maszynopisarski nawyk, którego za nic nie da się wyplenić z waszego czerwonego charakteru. Dziękujemy za publikację komentarza. Komentarz będzie widoczny po zaakceptowaniu przez Moderatora. Znawca tematu się odezwał. Poczytaj w źródłach, gdzie są stawiane wymagania przesłanych materiałów do druku. Cytuję: " Artykuł w czasopiśmie: Inicjał imienia (lub imion ze spacją ) autora z kropką + spacja + nazwisko + dwukropek + spacja + tytuł kursywą z kropką jeżeli jest podtytuł + podtytuł spacja + przecinek + tytuł czasopisma lub gazety w cudzysłowie + spacja + data wydania + oznaczenie rocznika z przecinkiem + oznaczenie miejsca i roku wydania z przecinkiem + spacja + oznaczenie strony z kropką". Komunizm, a właściwie socjalizm posiadał te same cechy polskiej gramatyki i ortografii, jak w dniu dzisiejszym. Za to anty-wykształciuchy tworzą, takie jak ty, nową interpretację tego zjawiska. Nie pasi.(Tu podany był link do źródła). Po co? By dzielić, by szczuć. Kiedyś , tacy, jemu podobni, dawali wskazówki, jak rozpoznać Żyda. Niby po wielkim nosie. Tradycje rodzinne (rasistowskie) w Powiecie Lubańskim, nadal żywe? Apeluję do moderatora, by rozważył usunięcie tego i podobnych jemu (Arsę Lipę) wpisów, naruszających prawo i regulamin tego forum.Data dodania komentarza: 19.08.2025, 10:00Źródło komentarza: Kierowca Bolta próbował zjechać ze schodów. Uciekł, gdy usłyszał syreny
ReklamaPowiat Lubań
Reklama